torstai 9. joulukuuta 2010

Kielipuolen päiväkirja osa 1

Tätä firmamme blogia kirjoittaessa olen joutunut kiinnittämään huomiota omaan äidinkieleeni. Olen ärsytyksekseni huomannut, että teen luvattoman paljon kirjoitusvirheitä. Olen elämäni aikana käynnyt monia viestintään, ja kieleen liittyviä kursseja, koska aihe on aina liittynyt harrastuksiini. Kirjoittamista olen harrastanut koko ikäni, mutta mihinkään kirjoittamiskurssiin en ole osallistunut. Nyt kuitenkin olen innoissani menossa kirjoittajakurssille, kun vaan sopivan löydän. Sen verran harmittavalta asia mielessäni tuntuu, ja haluan myös kunnioittaa lukioitani mahdollisimman oikein kirjoitetulla tekstillä.

Mielenkiintoinen selitys kirjoitusvirheisiini löytyi Katleena Kortesuolta, joka on kirjoittamisen ammattilainen, ja ollut kannustajani blogin aloitus vaiheessa. Kun asiaa oikein harmittelin, ja kerroin Katleenalle tuntemastani mielipahasta, kun virheitä pilkataan, hän keksi niille minua tyydyttävän selityksen. Kummallista asiassa mielestäni oli se, että kirjoitusvirheet alkoivat nyt vasta, kun kirjoitin käsin niitä ei ollut.

Katleena kuitenkin selitti minulle asian niin, että on kolmenlaisia oppijoita ja muistiin painamismenetelmiä. On auditiivisia, visuaalisia ja kinesteettisiä, mihin kategoriaan minä kuulun. Kinesteettinen oppija painaa asioita mieleensä tekemisen kautta. Kaikki jotka minut tuntevat tietävät, että piirrän koko ajan luennolla, ja kuunnellessani. Olen kokemuksen kautta todennut, että muistan asiat paremmin, kun piirrän samalla, tai teen jotain muuta esim. kutomista käsilläni.

Minulla esimerkiksi äidinkielen säännöt on lihasmuistissa, kun kirjoitin käsin, ne tulivat automaattisesti käden liikkeen myötä. Nyt kun kirjoitan tietokoneella, muistini on kadoksissa, koska liikkeet on niin erilaisia. Nyt vaan opettelemaan uusia konsteja koulimaan kädenliikkeitä löytämään hyvää oikeinkirjoitusta.

Toivottavasti tämä selitys kelpaa lukijoilleni, ja joku muu saa vinkin omista muistiin painamistavoistaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti