perjantai 20. toukokuuta 2011

Muutoksia ajatusmaailmassa

Maailman sivun on ollut tapana, että vanhemmat sukupolvet paheksuvat, ja hämmästelevät nuorempien toimintaa. Vuosien aikana olen minäkin kuullut monenlaista kommenttia ja kauhistelua oman ikäluokkani vaatetuksesta, elämäntavasta yms. Olen aina sivuuttanut ne ajatuksella, että puhujan ajattelumaailma on hiukan kapea, ja paikalleen jämähtänyt.

Kuitenkin tänä keväänä huomasin, että nyt teen itse aivan samaa. Tässä toukokuussa on ollut muutama lämmin päivä, ja katukuvaan on tullut kesäpukeutuminen. Katsellessani joidenkin nuorten naisten vaatetusta, olen suorastaan jämähtänyt suu auki tuijottamaan. En ole ymmärtänyt näkemääni, ja on ollut pakko jäädä tuijottamaan  epäkohteliaasti.

Muutaman tytön kohdalla ajattelin, että he ovat unohtaneet yöpaidan päälle, tai vahingossa lähteneet alusvaatteilla ulos. Vaatteet on niin paljastavia, että minun mielestäni ne ei ole sopivia edes yleiselle uimarannalle. Jotenkin vaatteet näyttävät myös väärän kokoisilta, ihan kuin olisi ostettu kuusi numeroa liian pieni vaate. Esimerkiksi näin yhdellä tytöllä ilmeisesti mustat bikinit, vaikka minusta ne näytti alusvaatteilta, ja niiden päällä täysin läpinäkyvä valkoinen pikku toppi. Topin helma peitti juuri ja juuri stringimalliset housut. Eikä tämä pukeutuminen vielä mitään, mutta kun tässäkin tapauksessa kyseessä oli todella runsas ylipaino. Mielestäni näky oli suorastaan irvokas.

Tässä kohtaa ajattelen, että syy täytyy olla minussa. Nuoret tytöt taatusti tietävät mikä on muotia, ja sopii kauneuskäsityksiin tänä päivänä. Eivät he vahingossa ole näin pukeutuneet. Minä vaan olen vanhentunut, ja minun kauneuskäsitykset ovat jääneet eri vuosikymmenelle. Ja vaikka kuinka yritän olla suvaitsevainen, niin alan ymmärtää, että ikä muuttaa kauneuskäsityksiä. Se mikä on tämän hetken kaksikymppisten kaunista pukeutumista, onkin minun näkökulmasta suorastaan rumaa.

Nyt minun vaan pitää olla varovainen, etten koskaan loukkaisi kenenkään nuoren haavoittuvaa sielua omilla luutuneilla käsityksilläni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti