torstai 12. toukokuuta 2011

Virheitä kauneuskirurgiassa

Olen nähnyt kauneuskirurgian saralta monenlaisia tapauksia, usein myös negatiivisia. Pahin kokemus kauneuskirurgiasta oli 1990-luvun alussa, ja sen tapauksen muistan lopun ikääni.

Olin Suomen kosmetologien yhdistyksen varapuheenjohtaja 1989-1994, ja vastasin kosmetologien koulutuspäivien järjestelyistä. Eräs helsinkiläinen lääkäri soitti minulle, ja tarjoutui pitämään luentopäivillämme esitelmän uudessta silmänympärysleikkauksesta. Olin ilahtunut, koska oli aika vaikeaa haalia luennoitsijoita kokoon. Kun luentoesitteemme ilmestyi minulle soitti helsinkiläinen plastiikkakirurgi, ja pyysi lupaa saada kollegoidensa kanssa osallistua tähän silmänympärysleikkausluennolle. Olin taas ilahtunut, että saimme myös laajempaa kuulijakuntaa.

Sitten kun varsinaisen luennon vuoro koitti, lääkäri, joka oli sisätautilääkäri, kertoi ja esitteli varsin perusteellisesti uutta lääkäriasemaa pääkaupunkiseudulla. Hän kertoi yksityiskohtaisesti diakuvien kanssa, miten tekee silmäluomileikkauksen. Kun luento oli ohi, paikalla olleista plastiikkakirurgeista yksi nousi ylös, esitteli itsensä, ja kertoi, että leikkaus oli tehty aivan päin mäntyä. Hän paheksui jyrkästi kollegaansa sisätautikirurgia, joka oli hypännyt oman osaamisalansa ylitse.

Plastiikkakirurgi selvitti meille hyvin seikkaperäisesti, missä leikkaus oli mennyt pieleen. Se esitys oli niin havainnollinen, että tyhmempikin ymmärsi ettei se ollut hyvä menetelmä. Tilanne oli todella epämiellyttävä juontajan eli minun kannalta. Se oli kuitenkin sellainen opetus, että tiedän plastiikkakirurgin ainoaksi oikeaksi ammattilaiseksi kauneuskirurgiassa.

Vuosien varrella olen nähnyt tämän tyyppisten silmänympärysleikkauksien tuloksia useinkin, ja yleensä silmälääkärien tekeminä. Suurin ongelma on ollut, ettei silmä mene normaalisti kiinni, kun luomea on leikelty väärin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti