sunnuntai 3. kesäkuuta 2012

Vaihdevuodet ja muisti

Olen monen asiakkaani kanssa puhunut muistista ja unohtamisista ja siitä miten vaihdevuosi-ikä muistiin vaikuttaa. Minulla on paljon oman ikäisiäni asiakkaita eli viisikymppisiä. Estrogeenin väheneminen vaikuttaa oleellisesti ihoon ja tekemiini kasvohoitoihin. Sen takia vaihdevuosioireet yleensäkin nousee usein keskusteluun. Tähän mitä nyt kirjoitan ei minulla ole mitään tieteellistä pohjaa, mutta omat kokemukseni kertoo tämän. Olen huomannut, että tuossa viiden-kuudenkymmenen välissä on muutaman vuoden ajankohta jolloin naisella asiat unohtuu ja aikataulu on vähän sekaisin. Sama voi olla myös miesten kohdalla, mutta kun minä kohtaan niin paljon enemmän naisia, niin miehistä en osaa sanoa.

Jo parikymmentävuotta sitten kiinnitin huomiota, että omalla äidilläni oli aika, kun hän unohteli asioita. Hän oli silloin viidenkymmenen ja yleensä hyvämuistinen ja sitten hän yhtenään unohti mennä hammaslääkäriin, kampaajalle yms. Olen siksikin pistänyt tämän muistin ja vaihdevuosien yhteyden merkille, koska työni pelaa ajanvaraussysteemillä. Minulla on selvä huomio siitä, että monella asiakkaalle tulee ajankohta jolloin he useamman kerran unohtavat tulla, tai tulevat väärään aikaan. Tottakai kaikille tapahtuu virheitä ja vahinkoja ja se on inhimillistä. Ne tapaukset jää kuitenkin montaa asiakasta itseään vaivaamaan, että mikä hänen muistissaan oikein on. Uskon, että se on ihan ohimenevää ja sitten, kun elimistön tilanne tasapainottuu niin unohdukset loppuvat.

Kirjoitan tätä siksikin, kun olin itse ihan ihmeissäni oman muistamattomuuteni kanssa. Olen menttorina eräälle uudelle yrittäjälle ja sovimme tapaavamme meillä kotona viime viikon keskiviikkona klo 12 ja tämän viikon tiistaina klo 9.  Sitten viime viikon tiistaina istuin keittiössä ja odotin häntä klo 9, no eihän hän tietenkään tullut. Menin töihin ja tarkistin asian ajanvaruskirjastani, että tapaaminenhan olikin vasta keskiviikkona ja puolelta päivin. Taas keskiviikko aamuna istuin keittiössä odottamassa häntä klo 9 ja taas lähdin töihin ja ihmettelin missä hän on. En vielä siinäkään muistanut juuri edellispäivänä tarkistaneeni, että tapaaminen oli klo12.00. Vasta töihin päästyäni tajusin, että olin taas itse väärässä ajassa. Olin tosi huolissani omasta hölmöilystäni. En yleensä sekoita kellon aikoja ja ajanvarauksia, koska koko työmme on niistä kiinni. Kun tarkemmin asiaa pohdin, niin huomasin itsessäni, että jotenkin sählään ja söhlään enemmän, niin en aina paina asioita mieleeni kunnolla. Päätin ottaa tuosta tapauksesta oppia ja nyt yritän keskittyä tekemisiini paremmin ettei tule turhaa sählinkiä. 

1 kommentti:

  1. Anonyymi15:04

    Onpas lohduttavaa, että joku muukin on huolestunut sähläämisistään. Täytin juuri 50v. ja tässä juhlahumussa unohtuu kaikki, aina olen väärässä paikassa väärään aikaan. Helpottavaa, että voin odottaa tämän olevan ohi menevää.

    Imma

    VastaaPoista