keskiviikko 21. elokuuta 2013

Kauneushoitolakeskusteluja

Voin sanoa, että oma elämäni yliopisto on ollut ne lukemattomat mielenkiintoiset keskustelut mitä olen asiakkaiden kanssa käynyt. Se on ollut etuoikeus, että olen voinut tutustua niin moneen mielenkiintoiseen persoonaan ja kuullut monenlaisista harrastuksista, matkoista ja muista mielipiteistä.

Kosmetologin työssä asiakkaiden kanssa tulee hyvinkin tutuksi, koska samat ihmiset ovat käyneet kymmeniä vuosia hoidossani. Tunnissa, tai parissa ehtii juttelemaan jo monen moista. Pyrin aina olemaan kuulolla hyvin tarkkaan, että asiakas itse saa valita jutteleeko hän, vai haluaako nauttia hiljaisuudesta. Pidän myös hyvin tärkeänä, että kosmetologilla on jonkinlainen yleissivistys, että edes tietää mistä asiakas puhuu. Pitää olla myös tilannetajua ja ymmärrystä, että eri ikäiset ihmiset juttelevat eri asioista. Moni keski-iän ylittänyt asiakkaani kertoo vaihtaneensa kampaajaansa siksi, kun ei kestänyt hänen juttuja. Yritämme Marin kanssa parhaamme ettei meillä tapahtuisi näin.

Itselleninkin kävi kerran kampaajan kohdalla niin etten vaan enää kestännyt niitä juttuja. Hän oli jo kolmekymppinen, mutta ei yhtään huomioinut minun juttuhalujani. Joka käynti kerralla hän kertoi minulle mihin kannattaa viikonloppuna mennä, missä on halvin iso tuoppi. Hän myös informoi minua juurta jaksaen karaokepaikkojen asiakastilanteesta. Ystävällisesti hän neuvoi minua menemään joihinkin karaokepaikkoihin jo ennen kello kymmentä, että pääsen varmasti laulamaan. En ymmärrä mistä hän päätteli, että viihtyisin karaokessa ja haluaisin juoda keskikaljaa ja vielä halvinta sellaista. Viimeinen pisara oli, kun hän kertoi poikakaverin ystävän saaneen Nobel-palkinnon. Tyttöparalla ei ollut mitään tietoa mikä, tai kuka Nobel oli. Hän hiukan loukkaantui, kun epäilin ettei ehkä kyseessä ollutkaan Nobel. Juttut oli yksinkertaisesti niin rasittavia, että katsoin parhaaksi vaihtaa paikkaa.

Yleensä neuvon nuorille kosmetologeille, että asiakaspalvelussa pärjätäkseen kannattaa seurata maailma asioita ja lukea päivän lehti. Toivon, että asiakkaatkin saavat näistä keskusteluista jotain, sillä minulle ne ovat avanneet ihan uuden maailman.

2 kommenttia:

  1. Anonyymi10:06

    Olen myös joutunut vaihtamaan kampaajaa ja siitä syystä, että hän tilitti minulle aina rahatilanteestaan eli kuinka yrittäjällä on tiukkaa ja kesälomakuulumisten yhteydessäkin aina totesi, että "ei ollut varaa muuhun". Myös miehensä työttymyyttä tilitti. Olin tuntenut kampaajan vuosia ja on mukava ihminen, mutta olen kuitenkin hänellä asiakkaana enkä halua pahaa mieltä siitä, että minulla on rahaa käydä hänen luonaan kampaajalla ja välillä lomalla matkustaa jne. Minulle tuli jotenkin syyllinen olo jos kerroin että olemme ollleet puolisoni kanssa matkalla tms. Lisäksi hän tuli loppuaikoina myös kovakouraisemmaksi. Vaikka päänahkani vahva onkin enka helposti koe pikua, niin huomasin, että likö hän sitten kovakourainen kotipaineista johtuen. Nykyinen kampaajani on mukava ja täysin samalla aaltopituudella kanssani. On kiva jutella vähän henkilökohtaisemoiakin asioita eli muustakin kuin esim säästä, mutta kuitenkin olen varovainen myös asiakkaana etten aiheuta kampaajalleni mielipahaa siitä että kuormittaisin häntä liikaa esim. työmurheilla tms. Te sekä muut palveluammatissa työskentelevät joudutte kuunteleaan päivät pitkät eri asiakkaiden mietteitä, murheita ja iloja ja niistä saakin paljon elämäänsä mutta voin vaan kuvitella miten nämäkin asiat kuormittavat ja työpäivän päätteeksi voi olla varmaan takki joskus vähän tyhjä. Eli toivon, että myös asiakkaat ymmärtävät niin kosmetologin, kampaajan ja muiden palvelualalla työskentelevien tunteita että kaikkea päivän pahaa oloa ja tuskaa ei kannata suoltaa hoidon yhteydessä vaikka kuinka tekisi mieli purkaa oloa ja kyseessä olisi jo ehtinyt tutustua. Monet varmaan tämän tajuavatkin, mutta olen myös kuullut monelta asiakkaalta viereisillä penkeillä ihan kunnon vuodatuksia. Palvelun tarkoitus kun kuitenkin olisi rentoutuminen, hyvä olo ja mieli.

    VastaaPoista
  2. Kirsti Koo20:15

    Olen omakohtaisesti kokenut tuon, kun kosmetologi neuvoo tekemään ihan sitä sun tätä viikonloppuna. Inkerillä en ole koskaan käynnyt, mutta uskoisin, että häneltä jo löytyy yhteinen juttunaihe asiakkaan kanssa. Dermalogican tuotteet ovat parhaita mitä olen koskaan käyttänyt ja olisi kiva ostohetkellä saada vielä kehuja omasta ihostaan. Itse olen ollut pääsääntöisesti tyytyväinen Dermalogican sarjaan ja muihinkin kosmeettisiin aineisiin. Eli jatkan näillä ellei nyt juuri ole tulossa mitään uusia tuotteita.
    Kirsti

    VastaaPoista