keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Huulipunaindeksi

Harvoin tulee ajatelleeksi miten suuri rahavirta kosmetiikkakaupassa liikkuu. Meillä Suomessa se on hyvin vähäistä eikä juurikaan hetkauta vientiä, tai tuontia. Vientiähän meillä ei taida olla, kuin promille. Monissa muissa maissa se onkin jo kansantalouteen vaikuttava osa talouselämää. Esimerkiksi Ranskan viennissä on lähes kymmenen prosenttia kosmetiikkaa, samoin Japani on suuri kosmetiikkateollisuusmaa, niin kuin Yhdysvallatkin. Markkinat ovat koko ajan lisääntymässä, koska Kiina ja Venäjä lisäävät jatkuvasti kosmetiikan kulutusta.

Olen joskus lukenut, että Yhdysvalloissa on tehty tutkimusta huulipunan myynnistä eri talouselämän aikoina ja sitä sanotaan leikkimielisesti huulipunaindeksiksi. Myyntitilastojen mukaan huulipunan myynti moninkertaistuu yhteiskunnan kriisiaikoina. Yhdysvallat liittyi toiseen maailmansotaan 1941 joulukuussa. Huulipunan myynti lisääntyi ennen kokemattomaan huippuunsa 1939-42. Sama ilmiö oli Vietnamin sodan alkuaikoina 60-luvulla ja kaksoistornien romahtaessa 11.9-01 seuraavana vuotena huulipunan myynti lähes tuplaantui. Tälle ilmiölle on haettu myös selitystä ja päätelmä on, että nainen haluaa lohduttaa itseään olla mukavalla ja kauniilla, mutta ei liian kalliilla. Aivan varmaan moni lukijakin on ostanut itselleen huulipunan ihan vaan piristykseksi. Sitä ei ole selitetty kohdistuu ostos pelkästää huulipunaan eikä muihin meikkeihin. Toisaalta on paljon naisia mitkä ei käytä muuta meikkiä, kuin huulipunaa.

Omassa työelämässäni olen käytännössä nähnyt tämän saman ilmiön. Talouslaman aikana kasvohoidoissa käynti lisääntyy ja hoitotuotteiden ja meikkien myynti kasvaa. Muutos oli todella selkeä 90-luvun laman aikoihin. Sen laman aikana ja jälkeen kauneushoitolapalvelujen käyttö on vasta kunnolla istunut suomalaisten naisten elämään. Moni tämän hetken vakioasiakas alkoi silloin käymään kasvohoidossa säännöllisesti. Olen selittänyt tätä ilmiötä sillä, että lama-aika muuttaa ihmisen arvomaailmaa ja rahan käyttöä. Ihmiset jotka ennen lamaa ostivat tavaroita, matkustivat ja hankkivat uusia vaatteita alkoivatkin arvostamaan omaa terveyttään ja hyvinvointiaan. Rahaa ehkä oli vähemmän, mutta se käytettiin konkreettisesti omaan hyvinvointiin. Sellainen kauneushoitola, joka oli panostanut työn laatuun selvisi siitä lamasta ihan hyvin.

Sama ilmiö on selvästi ollut viimeiset pari vuotta jonkin verran huomattavissa. Meillä on selvästi työn määrä koko ajan lisääntymässä. Osittain se johtuu Nanolift kasvohoidon menestyksestä, mutta sanoisin, että vielä enemmän ihmisten muuttuvasta arvoasetelmasta. Monen uuden asiakkaan kanssa tulee puheeksi, että he ovat selkeästi päättäneet pitää huolta omasta itsestään ja terveydestään. Kasvohoito on moninainen ilon ja mielihyvän lähde ja vaikutuskin on näkyvä. Tämä sama itsensä hoitamisen ilmiö näkyy meidän kylpylöiden määrässä. Vielä 80-luvulla vain ikäihmiset kävivät terveyskylpylöissä ja niitä ei Suomessa monta ollutkaan. Nykyään perheet ja ennen kaikkea naisporukat tekevät kylpyläreissun useamman kerran vuodessa. Tämä on minusta ihan tervettä kehitystä. Ylenmääräinen tavaran kerääminen ei auta ketään, mutta pienetkin asiat terveyden hyväksi helpottaa elämää monella tavoin.

3 kommenttia:

  1. Olipa taas ihan viisasta asiaa. Itse päätin viisikymmentä täytettyäni panostaa omaan hyvinvointiini. Päädyin silloin Inkerin hoitolaan ja sillä tiellä olen yhä. Seuraavat pyöreät vuodet alkaakin jo seiskalla.

    VastaaPoista
  2. Olen ollut kampaamoyrittäjä suunnilleen yhtä pitkään, kuin sinäkin. Huomauttaisin, että tuo asiakasmäärän lisääntyminen talouslaman aikana ei ole itsestään selvyys. Sen eteen on tehty paljon kovaa työtä. Ellei ammattitaidosta ja palveluntasosta ole pidetty huolta, niin asiakkaat kyllä kaikkoaa. Lama-aikana asiakkaat ovat paljon kriittisempiä ja valikoivat tarkkaan mihin rahansa sijoittavat. Tiedän, että Inkeri on kehittänyt omaa yritystään vuosikaudet ja paneutunut ajatuksella asiakkaiden ongelmiin. Myös hoitosarja, Dermalogica on parasta laatua. Nämä asiat, kun on kunnossa, niin asiakkaat kyllä lisäävät itsensä hoitoa huonoinakin aikoina. Uuden, vastavalmistuneen kosmetologin, tai kampaajan on sitä vastoin entistä vaikeampaa löytää asiakkaita.
    Hyvää jatkoa ja muista myös lomailla.

    Arja

    VastaaPoista
  3. Olet Arja aivan oikeassa. Ellei ammattitaito ja palvelunlaatu ole kunnossa asiakkaat äänestää jaloillaan. Lama tekee ihmiset vielä vaativimmiksi mikä on tietysti järkevääkin ja yrittäjän pitää palvella entistä paremmin.
    Uuden kosmetologin on aina vaikea löytää asiakaspiiriä. Yleensä menee 3-5 vuotta ennen, kuin asiakkaita on kylliksi. Se on pitkä aika ja nykyään ollaan niin nopeatempoisia, että kaiken pitäisi sujua heti.

    Kiitos muistutuksesta, loma on tiedossa elokuussa.

    Inkeri

    VastaaPoista