maanantai 23. kesäkuuta 2014

Kosmetiikka-alan kilpailu kiristyy

Suomen talouselämä ei ole mitenkään hyvällä mallilla ja se heijastuu kaupan käyntiin ja pienyrityksiin. Hämeenlinnassa tilanne on erityisen hankala, koska lokakuussa avautuu moottoritien katteen kauppakeskus Goodman. Olen omasta puolestani tyytyväinen, että asiakasmäärämme on lähes täynnä eikä talouslama koske meidän yritystä. Kauneushoitolapalvelut ovat perinteisesti niitä aloja, jotka nostavat liikevaihtoaan lama-aikoina. Ihmiset alkavat arvostaa omaa hyvinvointiaan ja eivät niinkään osta tavaroita, vaan panostavat omaan terveyteensä.

Tällä hetkellä tuntuu, että kaikki ovat kilvan ryntäämässä kosmetiikkamarkkinoille ja kosmetiikan ja laitteiden maahantuonti ja myynti on lisääntynyt huimasti. Katsoin myös uusinta puhelinluetteloa ja ihmeekseni huomasin, että Hämeenlinnan alueella on 34 kauneushoitolaa. Ainoastaan muutama oli SKY-kosmetologi eli hyvän koulutuksen saanut ja ammattitaitoinen. Uusien kosmetiikkasarjojen kaupittelu on moninkertaistunut parissa vuodessa. Lähes viikottain joku soittaa ja haluaa tulla esittelemään omia tuotteitaan. Ihmettelen myös, että ennen aivan muilla aloilla toimineet yrittäjät ovat lähteneet kaupittelemaan kosmetiikkaa. Hämmästyin todella kovasti ja suorastaan loukkaannuin, kun eräs paikallinen ihan muun alan yrittäjä ryntäsi ilmoittamatta hoitolaan ja kertoi maahantuovansa uusia tuotteita. Hän ei tiennyt tuotteista oikeastaan mitään mainitsi vaan moneen kertaan, että niiden kate on kohdallaan. Hänen mielestään minun olisi ilman muuta pitänyt tehdä kauppaa hänen kanssaan. Myös eräs vanginvartija soitti meille ja kertoi olevansa yrittäjä työnsä rinnalla. Hänkin oli aloittanut myymään kosmetologeille tarkoitettua kosmetiikkasarjaa. Ei voi, kun ihmetellä millaista ammattitaitoa hän voi asiakkailleen tarjota.

Mistä ihmeestä nämä suurella itsetunnolla varustetut kauppiaat tulee, kun he kuvittelevat hallitsevansa kosmetologin työn, vaikka ovat itse ihan muun alan ammattilaisia. Tiedän kokemuksesta, että näillä yrityksillä on lyhyet jäljet, koska ilman ammattiosaamista ei saa asiakkaita mistään alalta. Tuo kovan katteen ottaminen mitättömistä tuotteista on suurin virhe mitä yrittäjä voi tehdä. Sellaiselle pohjalle ei kestäviä asiakassuhteita rakenneta. En myöskään ikinä haluaisi tehdä työtä jossa kate ja raha olisi pääasia, eikä itse työ merkitsisi mitään. Tietysti työstään pitää saada rahapalkkaa, mutta muitakin motivaation aiheita pitää olla. Olen aivan varma, että jos olisin ensisijaisesti tuijottanut pelkkää rahaa ei yritykseni enää olisi olemassa.

Koko Euroopan, tai kai koko maailman talouselämä on alamaissa, niin nyt ei mitkään vippaskonstit auta. Yritykset on perustettava hyvälle osaamiselle, uusille ideoille ja ahkeralle työnteolle. Kun kilpailu kovenee se yleensä parantaa yritysten laatua ja koituu kuluttajien parhaaksi. Omassa työssäni en ollenkaan pelkää kilpailua, kunhan se on tervettä ja rehellistä. Tervekilpailu pitää ainakin minut valppaana ja hyvässä työvireessä. Silloin, kun kilpailu perustuu veronkiertämiseen ja huonoon työnlaatuun se voi olla hyvinkin vahingoittavaa. Uskon kuitenkin, että tällaiset yritys eivät ole pitkäaikaisia ja ne vuoden päästä häipyvät suureen tyhjyyteen.

2 kommenttia:

  1. Isäni on koko ikänsä ollut yksityisyrittäjä. Aina kun hän kuulee kuinka paljon jokin minun, äitini tai siskoni kosmetiikkatuote on maksanut päivittelee hän sitä ettei ole ryhtynyt kosmetiikan maahantuojaksi. Isäni tietysti laskee leikkiä, mutta moni varmasti kuvittelee että hintavassa kosmetiikkatuotteessa on "katteet kohdillaan".

    En tiedä johtuuko se siitä, että edelleen naisia ja naisten kauneudenhoito pidetään jotenkin hölmönä turhuutena, mutta huomaan usein ihmisten asenteista etteivät he juurikaan arvosta kosmetologeja tai kemikaalioyrittäjiä. Se mielletään monissa piireissä edelleen jotenkin turhamaiseksi ja "akkamaiseksi" jos tykkää meikeistä ja ihonhoidosta. Ja että totta kai kuka tahansa voi myydä kosmetiikkaa tai tehdä kasvohoitoja. Alaa ei jotenkin mielletä kovinkaan vaativaksi tai haastavaksi.

    Äitini ystävätär on kosmetologi ja oikein hyvä sellainen. Hänellä on laaja vakioasiakaskunta ja on aina elättänyt itsensä tekemällä kosmetologin työtä. Kuitenkin hänen omista puheista saa aina sellaisen käsityksen että hän pitää itseään "vain kosmetologina". On tietysti ihan totta, ettei kosmetologin koulutus ole mikään ylempi korkeakoulututkinto, mutta se ei mielestäni tarkoita sitä, etteikö hänellä voisi olla ammattiylpeyttä. Ja aivan kuten te Marin kanssa teette käy hänkin jatkuvasti koulutuspäivillä päivittämässä ja laajentamassa osaamistaan.

    Yle uutisoi muuten eilen Iranin kosmetiikkamarkkinoista. Monet monikansalliset yritykset ovat jälleen hakeutuneet Iranin markkinoille koska siellä ehostautuminen on monelle naiselle niin tärkeää ja markkinat ovat globaalilla tasolla erittäin suuret. Kuulemma keskiverto iranilaisnainen ostaa yhden ripsivärin kuukaudessa kun keskieuroopassa vastaava luku on yksi ripsiväri neljässä kuukaudessa.

    VastaaPoista
  2. Se on harmillista, jos kosmetologi itse ei arvosta omaa työtään. Ymmärrän hyvin, että siihenkin näkökantaan voi mennä, koska kosmetologin työssä joutuu tavallista enemmän kamppailemaan oman arvostuksensa puolesta. Varsinkin vielä 80-luvun alussa sai jatkuvasti kuulla vähättelyä, naureskelua ja seksuaalista häirintää. Siitä tilanne on muuttunut monin kerroin. Eikä kukaan edes uskalla nykyään tulla minun kuullen vähättelemään työtäni. Olen sen verran vankan aseman luonut Hämeenlinnan yrittäjäelämässä. Toivon myös, että taisteluni helpottaa uusien kosmetologien työelämää.

    Tuo on hyvä uutinen, että Iranin kosmetiikkamarkkinat vetävät. Sitä ei heti uskoisi, mutta muslimimaissa kosmetiikan ja meikkien käyttö on erittäin suurta. Euroopan suurin Dermalogican ostaja on Turkki ja se oli ensimmäinen maa Euroopassa joka otti Dermalogican.
    Dubaissa on taas maailman suurin Dermalogica kauneushoitola. Musliminaisethan meikkaa itsensä hyvin kauniisti, vaikka hiukset olisi peitettynä. Ranskassa moni kauneushoitola ja kylpylä elää Saudi-Arabian miljonääriasiakkailla. Lähi-Idän markkinat ovat hyvin merkittävät kosmetiikan myynnin kannalta.

    Inkeri

    VastaaPoista