maanantai 11. elokuuta 2014

Purkkiarmeijan komentaja tuo julkisuutta

Olen nyt kirjoittanut tätä blogia kohta neljä vuotta ja se on tuonnut elämääni kaikkea sellaista mistä en osannut edes haaveilla. Ensinnäkin blogi on avannut suoran yhteyden asiakkaisiin ja pystymme palvelemaan heitä huomattavasti paremmin, kuin ennen. Sitä en olisi koskaan arvannut, että ammattitoimittajat voisivat kiinnostua kirjoituksistani. Käytännössä näin on kuitenkin tapahtunut ja olen siitä hyvin iloinen.

Viime viikolla annoin puhelinhaastattelun Senioriterveys-lehteen ja sen pitäisi ilmestyä elokuun lopulla. Aika monesta naistenlehdestä on muutaman vuoden aikana kysytty jotain ihonhoitoon liittyvää asiaa. Vastaan aina mielelläni, koska katson sen edistävän koko ammattikuntaa. Ymmärrän toki, että lehtijutut ovat minulle ja firmalleni erinomaista mainosta. Kuitenkin pidän ihan yhtä tärkeänä tuoda myönteistä julkisuutta omalle ammattikunnalleni. Koen niin usein ettei ammattiani arvosteta ja moni kollegani on liian ujo antamaan haastatteluja. Näen myös lehdissä niin paljon ihonhoitojuttuja, jotka on täyttä potaskaa, että kysykää nyt ihmeessä apua ihonhoidon ammattilaisilta ennen, kuin kirjoitatte mitään lehteen.

Jännin juttu toteutuu nyt syyskuun alussa, kun Ylen ajankohtaisohjelmista tullaan tekemään ohjelmaa hoitolaani. Paljoa en voi siitä vieläkään kertoa, kun en oikein tiedä mitä pitää olla salaisuutena siihen asti, kun ohjelma tulee ulos ennen joulua. Joka tapauksessa olen syyskuun alussa varannut iltapäivän tv-kuvausta varten ja pyytänyt siihen erään 73-vuotiaan asiakkaani. Tarkoitus on, että asiakkaani keskustelee parikymppisen naisen kanssa muodista, kauneudesta ja ihonhoidosta. Minä olen siinä hommassa, vaan taustatekijä, joka teen kasvohoitoa keskustelun lomassa. Tai näin kuvittelen jutun menevän, vaikka olen valmistautunut ihan kaikkeen. Se on tv:n ammattilaisten hallussa oleva asia ja minä hoidan vaan oman työni. Kuvaussihteeri kysyi jännittääkö minua ja toistaiseksi voin sanoa ettei yhtään. Niin kauan, kun on kyse työstäni en usko, että mitään yllättävää tulee eteen. Olen oman hommani rautainen ammattilainen ja tiedän hallitsevani työni tilanteessa, kuin tilanteessa.

Hienoin asia tässä tv-jutussakin on, että voi omalta osaltani vaikuttaa siihen miten suhtaudutaan vanhenemiseen ja ikääntyvään naiseen. Nykykäsitys iästä on niin vääristynyt ettei siinä ole mitään tolkkua. Nuoruutta ihannoidaan suunnattomasti ja ulkonäön merkitys on mennyt liiallisuuteen. Minusta on kiva näyttää, että yli seitsemänkymppinen on virkeä, naisellinen ja hoitaa itseään. Jutussa mukana oleva asiakkaani on tehnyt pitkän työuran suukirurgina ja arvostan häntä kovasti myös lääketieteen osaajana. Hän on hyvä esimerkki siinä, että ulkonäöstään huolenpitäminen ei tarkoita sitä, että ollaan peiliin tuijottava tyhjäpää. Hoitamalla itseään voi vaikuttaa elämänsä laatuun ja itsensä hoitamista jatketaan elämän loppuun saakka. Iäkkäät ihmiset ovat hyvin tärkeitä asiakkaita palvelualalle ja he pyörittävät talouselämää positiiviseen suuntaan. Aivan liikaa korostetaan vanhusten olevan kulueriä yhteiskunnalle, koska se ei ole koko totuus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti