lauantai 18. lokakuuta 2014

Helppo allergiatesti kotikonstein

Kosmetologien työ ja allergiat ovat olleet tavallista enemmän esille viimeisen vuoden aikana. Syy siihen ripsienpidennykset ja tekokynnet. Silmän alueen allergioiden ja tulehdusten määrä on moninkertaistunut tämän ripsienpidennys muodin myötä. Olen hyvin harmissani, että tämä ongelma heittää varjon koko ammattikuntamme ylle.

Lähes jokainen ihminen on joskus kokenut kosmetiikan aiheuttaman ihoärsytyksen. Siksi lähes kaikki hoitoon tulevat uudet asiakkaat kertovat olevansa allergisia ja herkkiä iholtaan. Me keskustelemme ja kyselemme hyvin tarkkaan uudelta asiakkaalta hänen herkistymiskokemuksiaan. Yleensä ne asiakkaat joilla on pahat allergiat tuovat tullessaan jo allergiatestinsä ja listan aineista jotka eivät heille sovi. Silloin on hyvin helppoa pudottaa pois ne tuotteet mitkä saattavat aiheuttaa ongelmia. Dermalogican kanssa on siksikin kiva tehdä työtä, koska siitä on jo poistettu kaikki yleisemmät allergeenit. Onneksi omalle kohdalleni ei ole sattunut allergiatapauksia juuri koskaan. Vaikka kosmetiikkaherkistymiset ovat yleisiä, niin esimerkiksi lääkkeiden aiheuttamat allergiat ovat kaksi kertaa yleisempiä. 

Helpoin tapa todeta aiheuttaako jokin tuote ihoreaktion on kokeilla sitä ensin kyynertaipeen sisäpuolelle. Siinä iho on yhtä ohutta, kuin kasvoillakin. Yleensä reaktiot eivät synny yhdestä käyttökerrasta, vaan tuotetta kannattaa käyttää viikon verran. Sitten vasta, kun aine on testattu kotikonstein sitä kannattaa kokeilla koko kasvoille. Nopea apu tällaiseen äkkinäiseen allergiareaktioon on ottaa antihistamiiniä esimerkiksi Zyrteciä, tai levittää mietoa kortisonivoidetta ihottuma-alueelle. Sellaisen ihmisen jolle allergioita tulee helposti kannattaa pitää aina antihistamiinit mukana. Yleensä nämä allergiset reaktiot ovat monen asian yhteissumma ja selvää yksittäistä ainetta on vaikea löytää. On ihan mahdollista, että ihminen saa ihottuman jostain tuotteesta, mutta parin kuukauden kuluttua sama tuote ei enää aiheutakkaan mitään. Ei kuitenkaan ole järkevää käyttää tuotetta jolle on jo kerran reagoinnut. 

Allergisen ihmisen on parasta hakeutua kosmetologille ja valita hoitotuotteensa ihonhoidon ammattilaisen kanssa. Apteekki ei ole oikea paikka avun hakemiseen ellei siellä ole SKY-kosmetologia työssä. Farmaseutin koulutukseen ei kuulu ihonhoitoasiat. Apteekista ostettava kosmetiikka aiheuttaa ihan yhtä paljon reaktioita, kuin kosmetiikka yleensäkin. Apteekit ovat lähteneet hyvin voimallisesti ihonhoitomarkkinoille mukaan, koska niiden kannattavuus on laskenut halpojen lääkkeiden myötä. Moni apteekki korjaa katettaan kosmetiikkamyynnillä, joka on hyvinkin voimallista. He mielellään ruokkivat näkemystä, että apteekkikosmetiikka olisi jotenkin parempaa, kuin muut ja tämä on suuri harha. Jos minun pitäisi valita ostaisinko kosmetiikkani apteekista, vai esimerkiksi Sokoksen kosmetiikkaosastolta valitsisin ehdottomasti tuon kosmetiikkaosaston. 

Valitettavasti uskon, että allergiat ovat vain lisääntymään päin. Meidän ympäristö tulee aina vaan hankalammaksi ja ilman saasteet ja UV-säteilyn lisääntyminen herkistää ihmistä koko ajan enemmän. Voi olla, että näen vielä senkin ajan, että liikumme joku koppa päässä ettei ympäristösaasteet tapa meitä. Näiden työvuosieni aikana saasteiden ja auringon haittavaikutukset ovat moninkertaistuneet. En edes uskalla ajatella mitä ne ovat vuonna 2050, kun itse lähentelen yhdeksääkymppiä.

6 kommenttia:

  1. Kiitos hyvästä neuvosta. Olen aika herkkäihoinen ja sain aiemmin helposti ihottumia kosmetiikasta ja tämä kokeilutesti olisi ollut tarpeen. Nyt olen siirtynyt kokonaan Dermalogicaan ja ihottumat ei enää vaivaa. Kumpa olisin aikaisemmin keksinyt tämän sarjan.

    Helena Kuusinen

    VastaaPoista
  2. Maksetaanko tälle edelliselle kommentoijalle jotain, kun kommentit ovat aina niin kehuvia. Nytkin tämä Dermalogican sopivuus herkälle iholle tulee, kuin tilauksesta. Edellisissä viime viikon kirjoituksissa kommentit hajusteista osoitti kosmetologin tietämättömyyttä. Kyllähän jokainen haistaa onko tuotteessa hajua vai ei.

    VastaaPoista
  3. Ompas rumasti ajateltu! Aika synkkä on maailmankatsomus, jos luulee ettei myönteisiä kommentteja laiteta, kun rahasta. Asun ihan muualla enkä ole koskaan edes tavannut Inkeriä, vaikka mietin kyllä seuraavaa lomareissua Hämeenlinnaan ja Inkerille Nanolift hoitoon.

    Olen oppinut tästä blogista todella paljon ja ihoni on paljon paremmassa kunnossa, kuin koskaan ennen. Mielestäni tämä hajustekeskustelu osoitti toisen osapuolen kovapäisyyyttä ja kosmetologin ammattitaitoa ja pitkämielisyyttä.
    En todellakaan saa kommenteistani maksua, mutta haluan kiittää silloin, kun siihen on aihetta!

    Helena Kuusinen

    VastaaPoista
  4. Olipa ikävä väite. Tässä blogissa ei kenellekkään makseta yhtikäs mistään. Olen ollut iloisesti yllättynyt miten paljon lukijat antavat postiivista palautetta. Hieno huomata, että suomalaiset kyllä huomaavat positiivisetkin asiat.

    Inkeri

    VastaaPoista
  5. Ainahan tämän blogin kommentit ovat blogin kirjoittajan mielestä ikäviä ja ilkeitä jos joku rohkenee olla eri mieltä.

    VastaaPoista
  6. Hyvä, että sanot asiasta. Se ei todellakaan ole tarkoitus, vaan ihan päinvastoin. Minun pitää olla entistä tarkempi miten asettaa sanani. Tämän blogin tarkoitus on nimenomaan saada tietoa kuluttajilta ja kuunnella lukijoiden kommentteja. Erilaiset mielipiteet ova elämän suola ja niin se on tässä blogissakin.
    Se on sitten eri asia, jos ilmi tulee aivan väärää tietoa. En pidä tätä blogia huvikseni, vaan tämä on työhöni ja yritykseeni liittyvä informaatiokanava. En voi jättää väärää tietoa näkyviin ja silloin ei ole kysymys mielipiteestäni, vaan ammattiini perustuvasta tiedosta.
    Kerron myös oman mielipiteeni näissä kommeteissa ja minusta on suorastaan outoa väittää, että maksaisin jonkun kommenteista. En ole koskaan kuullutkaan, että niistäkin voisi maksaa ja miksi joku sellaista tekisi. Yritykselle on huomattavsti tärkeämpää saada selville lukijoiden ja asiakkaiden tapa ajatella, kuin muutama yksittäinen kiittävä kommentti. Yritys menestyy sillä, että pystyy ajoissa vastaamaan asiakkaiden tarpeeseen ja se on kullan arvoinen tieto niin pienille, kuin isoillekin firmoille.

    Inkeri

    VastaaPoista