keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Asiakaspalvelu on taitolaji

Olen huomannut, että moni blogin lukijoista hiukan hämmästelee, kun kirjoitan miten olen asiakkaitani palvellut. Aloin itsekin ajatella miten erilaista meidän asiakaspalvelutyö on verrattuna esimerkiksi tavaratalon kosmetiikkamyyjään.

Olen ymmärtänyt, että lukijat ihmettelevät miten voin keskustella kasvohoitoasiakkaiden kanssa sotahistoriasta, Venäjän tilanteesta, kissoista, tai matkoistani. Ihmetellä sitä kannattaakin, koska jossain tilanteessa olisi todella huonoa asiakaspalvelua puhua muusta, kuin asiakkaan ihosta. Tähän on ihan selvä syy miksi meillä on erilainen asiakaspalvelu. Omista kasvohoitoasiakkaistani yli 90% on ihan vakioasiakkaita. Heistä ainakin puolet on käynyt hoidoissani yli parikymmentävuotta ja todella moni on ollut asiakkaana vuodesta 1980 asti. Nanolift kasvohoidon myötä on tullut uusia vakioasiakkaita, jotka ovat käyneet useamman vuoden noin kerran kuussa, tai parin kuukauden välein. Meillä on hyvin paljon vakioasiakkaita, joiden suvusta käy useampia meillä. Olen ehtinyt hoitaa samaa sukua isomummusta lapsenlapsiin saakka. Yleensä käynti välit on kuukausi, tai pari. Tunnen nämä ihmiset todella hyvin ja he tuntevat minut. Tapaan heitä huomattavasti enemmän, kuin omaa sukuani.

Sellaisessa asiakassuhteessa keskustelu rönsyilee jo monella tapaa. Varmaan vaikuttaisin jo idiootilta, jos jankkaisin pelkkää ihonhoitoa kuukaudesta toiseen vuosikymmeniä. Sen pidän aina ohjenuoranani, että ihonhoito on ykkösasia. Siksi nämä asiakkaat tulee meille ja sen pitää toimia täydellisesti. En koskaan laiminlyö työtäni, vaikka jutut meneekin sinne tänne. Senkin pidän kielessä, että asiakas valitsee puheenaiheen. Meillä voi olla myös hiljaa, koska rentoutuminen on tärkeä osa kasvohoitoa.

Ilmeisesti meille on myös hakeutuneet asiakkaat, jotka mielellään seuraavat yhteiskunnallisia asioita ja maailman tapahtumia. Usein tulee puhuttua myös terveydestä ja hyvinvoinnista. Olen hyvin kiinnostunut asiakkaitteni hyvinvoinnista ja terveydestä. Kuuntelen mielelläni, jos jotain sairastumista on ollut. Olen hyvin utelias ihmisruumiin ja mielen toimintoihin ja on mielenkiintoista kuulla miten erilailla ihmisten fysiikka ja psyyke reagoi. Koskaan en halua rasittaa asiakkaita omilla asioillani. Mikään ei ole kamalampaa, kun mennä hierojalle, tai kampaajalle joka koko ajan valittaa jotain ja kaataa asiakkaan niskaan koko yksityiselämänsä. Siinä pidän itselleni tiukan kurin, että tuo kasvohoito on tarkoitettu asiakkaan virkistykseksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi eikä minun terapiakseni.

Arvostan kovasti kaikkia asiakkaitani ja olen oppinut heiltä paljon. Tämä yli kolmekymmentävuotta asiakaspalvelussa on ollut minulle elämäni yliopisto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti