maanantai 9. marraskuuta 2015

Yritykseni arvot

Vuosituhannen alussa nousi keskusteluun yleinen arvomaailma ja silloin kirjattiin ylös monessa yrityksessä ja yhteisössä heidän arvonsa. Olin silloin mukana useammissa keskusteluissa joissa puettiin sanalliseen muotoon mitkä ovat niitä tärkeitä asioita joita sitoudutaan noudattamaan. Niihin aikoihin olin Tapiola vakuutusyhtiön neuvottelukunnassa ja siellä pohdittiin vakuutusyhtiön arvoja. Tapiolan silloinen johtaja oli valtakunnan suuryhtiöiden pomojen johtava arvo-ja moraalifilosofi, joka kirjoitti kirjankin aiheesta. Myös Yrittäjänaisten Keskusliiton hallitus kirjasi ylös liiton arvot ja eräs kokousviikonloppu käytettiin keskusteluun pienyrityksen arvoista.

Näitä keskusteluja käydessäni pohdin koko ajan mielessäni oman yritykseni arvoja. En ole niitä koskaan kirjannut ylös, mutta mielessäni olen ne tehnyt itselleni selväksi ja keskustellut niistä myös Marin kanssa. Minulle ei raha ole koskaan ollut ykkösasia, vaikka se on tietysti tärkeä, koska ilman kannattavuutta ei firmaani olisi. En kuitenkaan tee työtäni pelkästään rahan takia ja tiedän ettei raha ole Marinkaan motivaation lähde. Tärkeää on työssä viihtyminen ja kokemus siitä, että työ on tärkeää ja onnistun siinä. Minulla on myös vastuu työntekijästä ja hänen viihtyvyydestään ja haluan olla oikeudenmukainen ja hyvä työnantaja. Tärkeää on myös hyvät välit kaikkiin yhteistyökumppaneihin joita yrityksellä on.

Mielestäni pienelläkin yrityksellä on vastuu myös omasta paikkakunnasta ja muista yrittäjistä. Verkostoituminen ja muiden yritysten auttaminen menestymään kuuluu omiin arvoihini. Terve kilpailu ja hyvä yhteispeli auttaa kaikkia. Ohjenuorani on, että itseäni voin kehua, vaikka kuinka paljon, mutta toista yritystä ei saa haukkua. Olen aina ehdottoman rehellinen asiakkaille, koska kaikilla valheilla on lyhyet jäljet. Minun mielestäni yrityksen pitää antaa jotain "hyväntekeväisyyteen". Meillä se on Kissakoti Kattilan auttaminen ja tuen arpavoitoilla myös asiakkailleni tärkeitä harrastuksia. Yrityksen pitää toimia aina vastuullisesti ympäristön suojeluun liittyvissä asioissa ja muissa lain säätämissä velvotteissa.

Itselleni kohtelias ja ystävällinen käytös kaikkia kohtaan arvoon, tai asemaan katsomatta on tärkeä arvo. Vaitiolovelvollisuus kuuluu ehdottomasti kosmetologin työhön ja mielestäni muuhunkin asiakaspalveluun. Nykyisin asiakaspalvelu on muuttunut kovasti netin myötä ja sosiaalisen median kautta. Omalle yritykselleni sosiaalinen media on välttämätön tietokanava ja blogissa on noin 300-400 lukijaa päivittäin. Itse en koskaan kommentoi missään sosiaalisessa mediassa anonyyminä, vaan aina koko nimelläni ja näin otan vastuun sanoistani. Omassa blogissani toivon saavani mahdollisimman paljon palautetta asiakkailtani ja tunnistan monet vakioasiakkaani heidän kirjoitustyylistään ja kasvohoidon aikana käydyistä keskusteluista. Tämän tyyppisessä blogissa on ihan hyväksyttyä kommentoida anonyyminä, mutta kommenttien taso pitää kritiikissäkin pysyä kohteliaan keskustelun tasolla. Meidän hoitolalle tärkeä asia on jakaa tietoa ja neuvoja mahdollisimman paljon kuluttajille. Haluan laittaa kaiken kokemukseni ja osaamiseni kiertoon.

Olemme Marin kanssa määritelleet itsellemme ohjenuoran. Emme koskaan tee mitään sellaisia hoitoja, jotka nyt, tai myöhemmin voi koitua asiakkaalle haitaksi, tai vahingoksi. 

2 kommenttia:

  1. Kysyisin voisiko ultra calming cleanseria käyttää myös kosteusvoiteena? Jostain luin ettei se sisällä saippuaa ja voi pyyhkiä iholta pois pesukintaalla? -Tiia

    VastaaPoista
  2. Ultra Calming Cleanser on puhdistusmaito ja sitä ei voi käyttää kosteusvoiteena. Mikään Dermalogican puhdistusaine ei sisällä saippuan kaltaisia aineosia ja Ultra Calming Cleanser on erityisesti tarkoitettu kuivalle ja herkälle iholle. Sen voi pyyhkiä pois kostealla pesukintaalla, tai puhdistusliinalla, tai sen voi pestä pois runsaalla lämpimällä vedellä.

    Inkeri

    VastaaPoista