maanantai 22. helmikuuta 2016

Tutut vakioasiakkaat ovat yrityksen tärkein asia

Minun yrityksellä on kaksi tärkeää asiaa, jotka ovat yritykseni perusta. Meillä 90% asiakkaista käy säännöllisesti ja noin 50% on ollut asiakkaanani yli kymmenen vuotta. Toinen kullan arvoinen asia on hyvä työntekijä. Marin ammattitaitoa ja tunnollisuutta ei mikään voita. Hän ei ole ollut edes koskaan sairauslomalla tämän seitsemäntoistavuoden aikana mitä olemme yhdessä työtä tehneet.

Vakioasiakkaat ovat yrityksen talouden kannalta hyvä perusta, mutta minulle ei raha ole tärkein asia. Monen vakioasiakkaan kanssa olen suorastaan ystävystynyt ja arvostan kovasti keskustelua ja heidän mielipiteitä kasvohoidon aikana. Hämmästyttävän moni ajattelee maailman asioista hyvin samankaltaisesti, kuin minä itse. Joskus mietin kuka hyötyy eniten minä, vai asiakas ja samoin tunnen itse hyötyväni näistä blogijutuista tosi paljon. Kirjoitan illalla päivän tapahtumat ulos ja tavallaan puhdistan aivot ja sehän on päiväkirjan tarkoituskin. Mietin myös sitä valikoituuko kosmetologille, tai muulle "hoitajalle" itsensä kaltaisia ihmisiä. Muistan, kun eräs Marin äitiysloman sijainen sanoi monen asiakkaan  olevan niin minun näköiseni, että luulisi läheiseksi sukulaiseksi. Kerran hän väitti, että sisareni kävi ostoksilla ja hän ei meinannut uskoa ettei minulla edes ole sisaruksia.

Tutustuminen näin moniin ihmisiin on työni suuri rikkaus ja sanon sen olevan minun elämäni yliopisto. Alkuvuosina kohtasin hyvin hankaliakin asiakkaita, jotka olivat sitä ikäluokkaa, että palvelusväki oli heidän silmissään mitätön ihminen. Nuorempana pelkäsin monia asiakkaitani heidän ilkeyden vuoksi, mutta myöhemmin opin ymmärtämään heillä olevan suuria ongelmia oman persoonansa kanssa ja syy ei ollut minussa. Nyt tämä ikäluokka on manan majoilla ja enää en pelkää ketään. Työkin on helpottunut, koska harvoin tulee kysymyksiä joihin en ole jo moneen kertaan vastannut. Nykyisin hankalimmat kysymykset tulevat toimittajilta, jotka osaavat ottaa minuun yhteyttä tämän blogin takia. Toimittajilla on aina kiire ja vastaus pitäisi laittaa sähköpostina heti. Kysymykset ovat myös niin moninaisia ja ihan liian usein irti oikeasta elämästä, että vastaus teettää ajatustyötä. Nautin kuitenkin siitä, että ammattitaitoni laitetaan koetukselle ja saan käyttää osaamistani täysillä. Onhan nuo lehtijutut myös erinomaista mainosta. Viime viikolla vastailin Ilta-Sanomien toimittajan kysymyksiin, mutta en osaa sanoa mihin lehteen se tulee. Olisi kiva, jos näette sellaisia juttuja, niin kerrotte minulle, että tiedän itsekin mihin kommenttini ovat päätyneet.

Sitten vielä tiedoksi nettihäirikölle, että tunnen kaikki asiakkaamme etunimeltä ja sukunimeltä. Tiedän tasan tarkkaan mitä tuotteita kukakin on ostanut, joko hoitolasta, tai verkkokaupasta. Yritykseni ei ole niin iso etten pystyisi pitämään mielessäni asiakkaiden ostoksia. On turha väittää, että olet ostanut meiltä jotain virheellisiä tuotteita ja laitat jonkun etunimen allekirjoitukseen. Jos valittamista on vie tuotteet siihen yritykseen mistä ne ovatkin. Itse pidän tätä pelkkänä mustamaalauksena ja en näitä kommentteja julkaise. Harvinaisen sitkeä halu tällä nettihäiriköllä on vahingoittaa yritystäni, koska aina vaan kommentteja tulee, vaikka en niitä julkaise.

3 kommenttia:

  1. Kyllä on sitkeä häirikkö. Onneksi löytyy uskollisia asiakkaita ja lukijoita silti enemmän.
    Itse mietin olisko minulla mahdollisuus tulla kasvohoitoon maaliskuussa vaikka matkaa on 350 km yhteen suuntaan. Tuo tarjous kiinnostaa:)
    Ja samalla vois pitää miniloman:)

    VastaaPoista
  2. Tervetuloa Hämeenlinnaan. Tuo Nanolift + hoitotuotteet tarjous on voimassa 15.3 saakka, mutta itse hoitoaika voi mennä keväämmällekin kunhan varaus on tehty 15.3 mennessä. Olen suunnitellut tuon tarjouksen siten, että uusi asiakas pääsee helposti hoidon alkuun. Jos asiakas käy edes kerran hoidossa, niin minun on paljon helpompi myöhemmin suunnitella hänelle hoitotuotteita. Meillä on jo aika monta tällaista "etäasiakasta", joka on kerran ollut hoidossa ja sitten jatkossa kotihoitotuotteista on keskusteltu sähköpostilla.
    Hämeenlinna on ihan kiva kaupunki ja jos olet yötä täällä, niin sadan metrin päässä hoitolastani on Cumulus hotelli. Toimi kuitenkin aika pian, että saat itsellesi parhaan ajan.

    Olen tosi tyytyväinen, että blogin lukijamäärä on koko ajan kasvamassa. Eikä nettikiusaaja onnistunut karkoittamaan lukijoita. Itse olisin voinut reagoida jo paljon aikaisemmin, mutta olin niin naivi etten tiennyt tällaisia nettihäiriköitä olevan edes olemassa. Onneksi tutut sosiaalisenmedian asiantuntijat tuli avuksi. Nyt siis vaan poistelen joka päivä kaikenlaista pahansuopaa roskakommenttia.


    Inkeri

    VastaaPoista
  3. Juuri tätä ajattelin, että helpompi neuvoa, kun olet nähnyt ihoni. Laitoin s-postia.

    VastaaPoista