keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Kosmetiikkaa verkostosta

Luin äskettäin toimittaja Ilkka Karilan tekemän reportaasin eräästä verkostomarkkinointiyrityksestä mikä on poliisitutkinnassa. Ilkka Karila kirjoittaa Hesarin kuukausiliitteessä, Imagessa ja Mondonssa enimmäkseen, mutta on myös LongPlayn toimittajana tekemässä pitkiä tutkivan toimittajan juttuja. Varmaan meistä kaikki on joskus ollut verkostomarkkinointia harjoittavan tutun myyntiyrityksen kohteena. Minä olen sitä aivan liian usein.

Jostain syystä kosmetiikan verkostomyyntiin lähteneet kuvittelee, että minä ostaisin heiltä kosmetiikkaa. Se on ihan omituinen luulo, koska miksi ihmeessä ostaisin tavaraa, joka ei ole juuri minkään arvoista ja hinta on kallis. Minulle on puolet entisistä koulukavereista, tai muista tutuista soittanut myydäkseen mitä ihmeellisimpiä tavaroita ja he röyhkeästi pyytävät minua järjestämään omille asiakkailleni illan mihin he tulisivat myymään kahvia, polkupyöriä, tai rintaliivejä. Tiedän, että näitä myyjiä on tavallaan itseään huijattu. Kukaan yrittäjä ei elä sillä katteella mitä heidän tuotteista saa ja nämä ihmiset karkottavat sukulaiset ja ystävät ympäriltään. Uusien verkostomyyjien värväys tilaisuus on, kuin uskonlahkon kokous jossa luvataan rikkauksia ja helppoa elämää. En voi ymmärtää miksi ihmiset menevät tähän halpaan. Vanha sanonta on, että menestys on ennen työtä ainoastaan sanakirjassa. Ei koskaan pidä luulla voivansa rikastua rehellisesti ilman työntekoa. Moni verkostomarkkinointifirma elää laillisuuden rajoja hipoen, koska usein takana on pyramidihuijaus.

Tosi hölmö tilanne oli kymmenisenvuotta sitten, kun meille änkesi hoitolaan sisään joku energinen nuorimies. Hän myi jotain lisäravinnetta, joka suurin piirtein teki ihmisestä kuolemattoman. Hänellä oli mukanaan SKY-Kosmetologi lehdestä leikattu juttu, jossa kerrottiin tehokkaasta kauneushoitolayrityksestä ja annettiin ohjeita erilaisiin tuottolaskelmiin. Juttu oli minun kirjoittama. Nuorimies kertoi, että tuon juttun oli tehnyt nimenomaan tätä hivenainetta myyvä kosmetologi. Olin ihan äimistynyt, että voiko joku olla niin hölmö, että tulee tekemään meille kauppaa eikä älyä minun olevan tuon jutun kirjoittaja. Sitten kun selvisin alkujärkytyksestä ja sanoin itse kirjoittaneeni tuon jutun pojalla meni pasmat aivan sekaisin. Hän häipyi äkkiä ovesta ulos enkä minä asiasta uudestaan kuullut. En tiedä olisiko minua suojellut joku tekijän oikeuslaki, mutta tämä oli ihan sattumaa, että tietooni tuli minun tietojeni ja maineeni käyttö huuhaatoiminnassa.

Nykyisin joillakin kosmetiikan verkostomarkkinointiyrityksillä on jotain ns.kokeita millä määritetään ihon tarve. Olen itse kerran työntänyt pääni mustaan laatikkoon, jossa jonkun valon avulla mukamas katsellaan ihoa syvemmältä. Ihoanalyysissä ei ollut mitään perää, mutta ilmeisesti sen tekijä uskoi sokeasti siihen. Sitten hän näytti kamalia kuvia ihottumista mitä ihmiset oli saaneet tunnetuista kosmetiikkabrändeistä, jotka esittelijä mainitsi ihan nimeltä. Heidän tuotteensa oli sitten parantanut nuo kauheat iho-ongelmat.

Käyttäkää maalaisjärkeä ja olkaa varovaisia verkostomarkkinoinnin suhteen.

3 kommenttia:

  1. Nostat esiin tärkeän aiheen! Näen usein ostoskeskuksissa näitä pilipalikosmetiikkamyyjiä, jotka myyvät hienoihin purkkeihin pakattuja laadultaan surkeita tuotteita. Esimerkiksi vartalon kuorintaan tarkoitetusta suolakuorinnasta olisi saanut maksaa 50€. Suola oli kuulemma jotain erityistä, mitä muut eivät myy.. Oletin että ilmeisesti on kuusta saakka haettua kun maksaa hunajaa. Myös nämä postimyyntikosmetiikat kuten Yves Rocher ja Oriflame ovat aivan kaikkea muuta kun laadukasta kosmetiikkaa. Mainostetaan "luonnonkosmetiikkana", luontoa ne eivät ole nähneetkään.

    VastaaPoista
  2. Dermalogican pitkäaikaisena käyttäjänä en voisi kuvitellakaan laittavani iholle mitään marketti- tai postimyyntikosmetiikkaa. Laatu ratkaisee.

    VastaaPoista
  3. Olen ihan samaa mieltä näiden kahden edellisen kommentoijan kanssa. En voi nimeltä moittia mitään kosmetiikkasarjaa, mutta voin kokonaisuutena kertoa, että nämä verkostomarkkinoinnin kautta myytävät tuotteet eivät ole kovinkaan hyviä. Huomattavasti edullisemmin saa saman laatuisia tuotteita marketeista.
    Järkevämpää on ostaa Dermalogican tuotteita, jotka tulevat käytössä edullisiksi ja hoitovaikutukset ovat näkyviä. Minäkään en laittaisi iholleni muuta hoitokosmetiikkaa, kuin Dermalogicaa.

    Inkeri

    VastaaPoista