lauantai 24. syyskuuta 2016

E-kirjat kuuluvat nykyisin arkipäivääni

Lukeminen on minulle tärkein harrastus ja luen useita kirjoja viikossa. Joka ilta ennen nukkumista luen vähintään puolituntia, tai joskus menee puoli yötä riippuen kirjan mielenkiintoisuudesta. En olisi ikinä uskonut, että innostun e-kirjoista näin paljon.

Olin vielä viime vuonna hyvin ennakkoluuloinen e-kirjojen suhteen. Juttelen usein asiakkaiden kanssa kirjoista, koska moni muukin harrastaa lukemista. Selitin kaikille ettei e-kirjat ole minun juttu, koska kerään kirjoja ja minulla on n.1500 kirjaa pääasiassa sotahistoriasta. Olin myös sitä mieltä, että minun täytyy saadaa koskea kirjaa ja kääntää itse sivuja. Olin varma ettei e-kirjat ole minua varten. Sitten joulun tienoilla ajattelin kokeilla e-kirjoja käytännössä, koska matkoilla kirjojen raahaaminen on yksi riesa. Lomalla kuitenkin haluan lukea vielä enemmän ja monesti on ollut matkalaukussa kymmenenkin kirjaa. Päätin siis ihan opetella lukemaan edes matkoilla e-kirjoja iPadilta.

Sitten huomasinkin miten käteviä ne ovat. Ensiksi tietysti suuri etu on tuo keveys eli kirjoja ei tarvitse kantaa. Sitten iPadilta on ihanan helppo lukea, kun tekstin voi suurentaa miten haluaa. Enää ei myöskään tarvitse pelata valojen kanssa ja hakea parasta valaistusta, että näkee kunnolla. On ollut suuri helpotus, että e-kirjaa lukiessa valaistus on aina kunnossa. Kirjan ostaminen käy myös helposti kotisohvalta. Heti, kun löydät mieleisen kirjan voit ladata sen omalle koneelle tietysti maksua vastaan.

Huonojakin puolia on. Esimerkiksi e-kirjoja ei pysty lainaamaan muille, tai minä en ainakaan sitä osaa tehdä. Kirjaston e-kirja valikoima on aivan minimaalinen. Luin itseäni kiinnostavat kirjaston kirjat neljässä kuukaudessa ja mitään uutta sinne ei näköjään kovin usein tule. E-kirjassa myös kirjan tekijä ja nimi unohtuu tavallista nopeammin. Nykyisin en enää muutenkaan tahdo muistaa kirjojen nimiä ja myös kirjailijatkin meinaa unohtua. Tavallisessa kirjassa nimen näkee jatkuvasti ja muistaa millainen kansikuva on. Kirja, kun lojuu yöpöydällä ja muualla sen nimi ja kirjoittaja jää paremmin mieleen. E-kirjan kantta ei oikeastaan näe, kun ostopäätöstä tehtäessä. Muutenhan kone avaa kirjan aina siitä kohtaa mihin edellisellä kerralla jäi.

Mikään suuri valikoima e-kirjoja ei ole myytävänäkään. Ostan kirjat Elisalta ja Adlibrikseltä ja heilläkään valikoima ei ole ihmeellinen. E-kirjat ovat myös kalliita uutuus kirjat vähintäänkin ovat paperikirjan hintaisia. Kierrättäminen jää ilmeisesti kokonaan pois e-kirjojen kohdalta, vai kehitetäänköhän siihenkin joku menetelmä, toivottavasti. Vanhempia kirjoja ei juurikaan e-kirjoina saa. Yleensä ennen vuotta 2010 ilmestyneet kirjat eivät ole saatavilla muuten, kuin paperisina.

Suosittelen kokeilemaan. Aika monella on nuo samat ennakkoluulot, kuin minullakin, joten parasta olisi itse kokeilla ja miettiä kantansa vasta sen jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti