tiistai 11. lokakuuta 2016

Hoitotuotteiden raaka-aineluetteloa pitää ajatella kokonaisuutena

Olen pistänyt merkille viimeisten vuosien aikana, että jotkut kuluttajat, kauneustoimittajat ja kauneusbloggaajat lukevat kosmeettisten hoitotuotteiden raaka-aineluetteloa eli incilistaa aivan kuin raamattua. Incilistasta on tullut pyhä luettelo jota tulkitaan miten sattuu, tai jätetään tulkitsematta kokonaan. Nykytilanteessa tämä tuikitärkeän incilistan käyttö on mennyt siihen ettei enää nähdä metsää puilta. Tässä tapauksessa ei nähdä hoitotuotteen kokonaistarkoitusta, vaan tuijotetaan yksittäisiin raaka-aineisiin.

Incilista on raaka-aineluettelo, joka on pakollinen jokaisessa EU:n alueella myytävässä kosmeettisessa tuotteessa. Eri aineosat ovat saaneet incinimen, jotta niitä on helpompi vertailla toisiinsa ja allergiset ihmiset pystyvät poissulkemaan aineosat jotka heille ei sovi. Incinimiä on noin 25.000 joten kyse on aikamoisesta viidakosta. Tämä incinimikkeistö luotiin 2000-luvun alkupuolella, joten itse olen tehnyt työtä parikymmentävuotta ilman tätä incilistaa. Se oli erittäin suuri askel eteenpäin kosmetiikan turvallisuuden kannalta ja sillä pystyttiin saamaan samalle viivalle koko EU-alueen kosmetiikka. Suomessa incilistasta vastaa Teknokemian Yhdistys ry ja tein heidän henkilökunnan kanssa paljon yhteistyötä 90-luvulla SKY:n varapuheenjohtajana. Olen aina ollut erittäin kiinnostunut raaka-aineopista ja kemiasta ja aikoinaan ilman incilistaa ja nettiä pitikin kosmetologin tietää hyvin paljon raaka-aineiden käyttäytymisestä.

Nykyisin ärsyynnyn siitä, että joku asiantuntijana esiintyvä bloggaaja, tai toimittaja nostaa esiin jostakin hoitotuotteesta yhden tai korkeintaan muutaman incinimen ja kertoo niiden perusteella onko tuote hyvä, vai huono. Vetoamalla tähän incilistaan tehdään itsestään suurempi asiantuntija, kuin totuus onkaan. Jotkut kosmetiikkamyyjät snoppailevat incinimillä ja kuluttaja jää täysin paitsi tarvitsemaansa tietoa. Incilista on erittäin tärkeä silloin, kun haetaan sopivia hoitotuotteita allergiselle asiakkaalle. Mihinkään muuhun en itse sitä juurikaan käytä. Muut koulutukset ja raaka-ainetietous kertoo tuotteesta huomattavasti enemmän, kuin tuo incilista.

Tärkeintä on myös ymmärtää, että meillä Suomessa ilmaston vuoksi kaikki kosmetiikka käyttäytyy täysin erilailla, kuin muualla maailmassa. Voide joka on erinomainen ranskalaisella kuluttajalla tammikuussa ei toimi ollenkaan suomalaisella samanikäisellä ja saman ihotyypin omaavalla henkilöllä. Tämä asia pitää kosmetologin tiedostaa jo ensimmäisenä työvuotenaan, jos aikoo valita asiakkailleen parhaat mahdolliset hoitotuotteet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti