torstai 13. lokakuuta 2016

Kiduttajakosmetologi ja kasvohoidot

Olen työvuosieni aikana kuullut kymmeniä ellei satoja tarinoita siitä millaisia asiakkaiden kasvohoitokokemukset olivat kymmeniä vuosia sitten. On aivan tyypillistä, että asiakkaaksi tulee jo eläkeiässä oleva uusi ihminen ja jossain vaiheessa hoitoa hän kertoo ensimmäisestä kasvohoitokokemuksestaan. Moni on saanut, niin kammottavan hoidon etteivät ole sen jälkeen kauneushoitolan ovea avanneet. Ensimmäiset omat muistikuvani kasvohoidosta olivat, kun minua neljätoistavuotta vanhempi tätini vannotti, että älä koskaan mene ihonpuhdistukseen. Olin ehkä viiden vanha ja tätini parikymppinen, kun hän yritti epätoivoisesti peitellä punaisen kirjavia rupia kasvoiltaan ja varoitti minua etten joutuisi koskaan samaan tilanteeseen. Vuosi oli ehkä kuusikymmentäluvun puoltaväliä ja kosmetologikoulutukset olivat alkaneet Suomessa jo 1930-luvulla.Silloin kosmetologikoulutus kesti muutaman kuukauden ja kosmetiikka oli hyvin vähäistä ja sen laatu oli mitä sattui. Asiakkaat hakeutuivat hoitoihin finnien ja ihon rasvaisuuden takia. Myös suuria juhlia varten käytiin meikissä, mutta käsihoidot ja kestovärit kuuluivat silloin kampaajan työhön.

En usko, että kukaan kosmetologi tahallaan satutti asiakastaan, mutta muita hoitokeinoja ei ollut. Hoidettava asiakas laitettiin pariksikymmeneksi minuutiksi vesihyöryyn jota Vapozon niminen laite purskautteli iholle. Se oli ainoa menetelmä saada ihohuokoset auki ja ihotali pehmenemään. Yleensä nuo Vapozonit olivat epäluotettavia ja kiuhuvaa vettä saattoi tippua pitkin kasvoja. Niistä syntyi ainakin lieviä palovammoja, jotka näkyivät pariviikkoa punaisina täplinä. Höyrytyksen jälkeen aloitettiin ihon puhdistaminen ja siinä puristettiin joka ainoaa huokosta, jos huokosesta sattuisi nousemaan rasvaa ulos. Puristelu sattui julmetusti ja jäljet jäi näkyviin moneksi viikoksi. Suurin osa hoidon kokeneista päättivät etteivät enää ikinä maksa moisesta kidutuksesta. Jotkut taas alkoivat sinnikkäästi käydä ihonpuhdistuksissa, koska se edes hiukan vähensi finnejä ja mustapäitä.

Nykyisin nämä meneen maailman ihonpuhdistuksen kokeneet jakautuvat kahtia. Osa haluaa, että iho puristellaan verille edelleen ja heidän mielestään kaikki muu hoito on huijausta. Suurin osa päätti olla ikinä enää avaamatta kauneushoitolan ovea. Nykyisin nämä ihmiset ovat 40-65-vuotiaita ja erittäin potentiaalisia asiakkaita meille. Nämä ihmiset, kun ovat kerran voittaneet pelon kosmetologin kasvohoitoja kohtaan heistä tulee erittäin uskollisia asiakkaita. Moni harmittelee miten monta vuotta ovat menettäneet siitä ilosta mitä nykyinen kasvohoito on.

Itselleni on todella tärkeä asia, että asiakas kokee hoitomme myös rentouttaviksi ja stressiä poistavaksi. Meidän suunnittelema Nanolift kasvohoito on hyvin rentouttava sen lisäksi, että iho hoidetaan tehokkaasti kuntoon. Valitettavasti kulmien muotoilu ja miliumien poisto sattuu vielä nykyisinkin, mutta ne kestävät pari minuuttia ja loppu puolitoistatuntia onkin pelkkää nautintoa. Toivoisin todella, että aiemmin huonon kasvohoitokokemuksen saanut asiakas uskaltautuisivat vielä kokeilemaan uudestaan. Kaikki asiat menevät eteenpäin ja kannattaa luottaa siihen, että myös ihonhoito ja kauneudenhoito ovat muuttuneet, koska niiden merkitys nykyelämässä ovat korostuneet jo ihan liikaakin.

2 kommenttia:

  1. Tässä blogijuttu on suora kertomus omista ihonhoitokokemuksista. Rahaa on mennyt eräitäkin euroja ja useita viikonloppuja olen viettänyt yksin kotona kiroilemassa miten naama saadaan työkuntoon maanantaihin mennessä.
    Muutama vuosi meni etten viitsinyt kokeilla mitään uutta. Onneksi lapsuuden ystäväni löysi Dermalogican ja ammattitaitoaan kehittävän kosmetologin. Elämä helpottui huomattavasti ja nyt ensimmäistä kertaa ihooni tyytyväinen.

    VastaaPoista
  2. Mä muistan ekan kosmetologi käynnin .. oli 21 v ja häät lauantaina. .ja hoidon jälkeen kasvot oli kuin pizza.. ja olin ihan kauhuissani. Hääpäivänä iho oli kyllä toipunut.
    Mutta rankka kokemus hoito oli...vasta kerran olen ollut Marin "kynsissä" ja ihan eri kokemus;)

    VastaaPoista