keskiviikko 28. joulukuuta 2016

Jokainen asiakkaamme on meille Prinsessa Diana

Olen käynyt vuosien varrella, jos jonkin näköistä kurssia ja koulutusta. Joistakin on ollut hyötyä ja joistakin ei. Hyvin harvoin on ollut niin etten olisi oppinut mitään uutta. Kouluttautuminen ja lisäopit antaa aina jotain ellei muuta, niin työmotivaatiota. Olen aina mennyt mielelläni mukaan erilaisiin koulutusprojekteihin ja olen aina ottanut Marin mukaan mihin hän on halunnut tulla. Periaatteessa markkinointi ja mainonta on meidän firmassa minun työtä, mutta kyllä Mari on niissäkin joskus mukana. Kaksi päätä oppii aina enemmän, kuin yksi.

Jokaisella aikakaudella on oma markkinointigurunsa jonka koulutukset maksaa maltaita. Yleensä heillä onkin aika paljon annettavaa, koska ihan turhasta ei hyvän luennoitsijan maine tule. Toiset yrittäjät inhoaa näitä julkkiskouluttajia, koska heidän mielestään kukaan jonka naama on iltapäivälehdessä ei voi osata mitään. Ehkä Jari Sarasvuo jakaa vieläkin eniten tunteita ja moni vanhempi mies ei hänen yrittäjäkoulutuksiinsa suostu tulemaan. Itse olen kuullut häntä usein ja jo ihan hänen työuransa alussa 1980-luvun loppupuolella.Hän on ärsyttävä, mutta varsinkin aikaisemmin häneltä oppi todella paljon. Hänen koulutuksensa myötä minulla oli vuosikausia joka päivälle varaus Prinsessa Dianalle.

Tein yksin työtä vielä 1980-luvulla ja vuosikymmenen loppupuoli oli liike-elämän ylikuumenemisen aikaa. Olin jo siinä vaiheessa sen verran kokenut kosmetologi, että minulla oli hyvä maine ja sen takia todella paljon asiakkaita. Silloin tein vielä myös jalkahoitoja ja aina on ollut vaikea löytää jalkahoitoa, joka tehdään kunnolla ja perusteellisesti. Myös niihin aikoihin hyvä työ toi paljon asiakkaita ja päiväni oli täynnä aamusta kello 7.30 iltaan kello 19.00. Päivässäni ei ollut yhtään taukoa, koska en ole vielä nykyisinkään oppinut mitään säännöllistä ruokailu ajankohtaa. Söin silloinkin milloin ehdin ja muistin ja teen niin vieläkin. Tuo tiukasti täytetty työpäivä ei ollut asiakaspalvelun takia hyvä juttu. Työni tein täydellisen hyvin ja siihen aika riitti, mutta puhelimeen en juurikaan ehtinyt vastata. En myöskään ehtinyt kunnolla paneutua niiden asiakkaiden asioihin jotka tulivat jotain kysymään, tai soittivat jostain ongelmastaan.

Tähän Sarasvuolla oli loistava neuvo joka auttoi minua ja palveluni tasoa hyvin paljon. Hän korosti sitä, että joka päivässä piti olla joustovaraa sen verran, että jos presidentin rouva marssii sisään ja haluaa palvelua hänelle pitää löytää aikaa. Sarasvuo neuvoi erittäin hyvin sitä, että aikataulu ei saannut koskaan olla niin tiukka ettei ehtinyt palvella Miss Suomea. Tästä tuli minulle erittäin hyvä oppi. Sarasvuo tosin korosti, että aikaa pitää löytyä misseille, ministereille ja muille julkkiksille. Omalla kohdallani osasin kääntää opin sillä tavoin, että aina pitää olla tarpeeksi aikaa palvella ketä tahansa asiakasta. Sarasvuon neuvo oli, että päivään pitää jättää puolenpäivän tienoilla taukoa sen verran, että pystyy tasoittamaan ajanvaraukset, jos on jäännyt aamupäivästä aikataulustaan jälkeen. Keskipäivän kohdalla pitää olla ajanvaraus presidentin rouvalle, jota ei anneta kenellekään muulle. Se aika tasoittaa aikataulun niin ettei koskaan tule liian kiire palvellessaan ketä hyvänsä asiakasta.

Päättelin silloin ettei presidentin rouva Tellervo Koivisto ilmesty koskaan yllättäen hoitolaani enkä muista julkkiksista välittänyt. Minulla oli vuosikausia ajanvaraus Prinsessa Dianalle, koska halusin, että kaikki asiakkaani tuntisivat itsensä joskus prinsessaksi. Niinkin pieni asia piti minulle jonkun ulkopuolisen opettaa ja se oli yksi tärkeä asia miksi selvisin lama-ajasta. En koskaan ahnehtinut liikaa  asiakkaita, niin että työn taso olisi kärsinyt. Tuo puolenpäivän tasausaika piti ajanvaraukset sen verran löysänä, että ehdin palvelemaan kaikki kunnolla. Sarasvuon opit kohdistui kylläkin siihen, että aikaa olisi vaan joillekin superjulkkiksille. Tämä taas on täysin vastoin koko ihmiskäsitystäni. Meidän asiakaspalvelu on aina yhtä hyvää, tai huonoa on kysymys kenestä hyvänsä. Vasta siinä vaiheessa, kun otin ensimmäisen työntekijäni tuo Dianan varaus unohtui. Kahden ihmisen työpaikassa on helpompi pitää kiinni aikatauluista, koska autetaan toinen toista. En myöskään enää pystyisi tuohon työn määrään mitä tein työurani ensimmäiset kaksikymmentävuotta. Yksinkertaisesti ruumis jo pettäisi niin suurella fyysisen työn määrällä, mutta silloin se meni vielä ihan hyvin. Ilman sitä tiukkaa työn tahtia en olisi koskaan pystynyt ottamaan työntekijää, koska ensimmäiseen vuoteen ei uusi työntekijä tuota lähellekään omaa palkkaansa. Minun piti pystyä aluksi tekemään työtä kahden edestä, että myöhemmässä vaiheessa pystyin siirtämään työtä toisellekin.

1 kommentti:

  1. Muuten, sinulla on 17. joulukuuta postauksessa kommenttiosuudessa ihonhoitoa koskevia kysymyksiä, joihin olet unohtanut vastata.

    Hyvää loppuvuotta ja uutta vuotta!

    VastaaPoista