tiistai 3. tammikuuta 2017

Kosmetiikalla voidaan vaikuttaa ihoon hyvin paljon

Olen aina todella hämmästynyt, kun kuulen asiakkaalta miten vähän hän luottaa kosmetiikan vaikutuksiin. Yleensä törmään tähän vain uusien asiakkaiden kohdalla, vaikka tiedän, että lähes puolet kuluttajista epäilevät kosmetiikan vaikutuksia.

Minusta on aivan kummallista, että ihmiset ajattelevat ettei kosmetiikalla pystytä vaikuttamaan ihon tilanteeseen. Ihminen lentää kuuhun, keksii huipputekniikka ja moni tappava tauti on taltutettu, mutta kosmetiikan vaikutuksia ei muka pystyttäisi kehittämään. Se on täysin väärä mielikuva, koska ihonhoidon vaikutukset ovat kymmenkertaistuneet oman työurani aikana. Kautta historian ihmiselle on ollut tärkeää ulkonäkö ja kauneus. Jo Rooman valtakunnassa oli ihonhoito-ja meikkituotteita ja sieltä asti niitä on käytetty ja kehitetty.

Olen viime viikkoina keskustellut muutaman epäilevän uuden asiakkaan kanssa. Meillä on ollut Kaupunkiuutisissa mainos uudesta Phyto Replenish Oilista (98€) ja sen takia moni on käynnyt kysymässä tuotteesta ja yleensä meidän hoidoista. Tässä muutama tyypillinen kysymys mitä minulle on esitetty. Tutkitaanko näitä tuotteita mitenkään? Amerikkalaiset kosmetologitko tämän on kehittänyt? Vahingoittaako se ihoa? Oletko itse käyttänyt sitä? Onko kukaan hämeenlinnalainen jo ostanut ja käyttänyt uutuustuotetta?
Maailman kosmetiikka markkinat ovat hyvin suuret ja siinä liikkuu erittäin paljon rahaa. Esimerkiksi Ranskalle kosmetiikka on hyvin tärkeä vientituote ja sillä on noin 10% osuus ranskalaisten vientikaupasta. Myös Suomen talouselämässä kosmetiikkakauppa on ihan merkittävää ja se työllistää paljon ihmisiä. On vaikea ymmärtää, että tämä miljoonabisnes on jonkun mielestä lähtöisin jostain nyrkkipajasta jossa kosmetologi vatkailee seoksia. Kosmetiikan tutkimusta ja kehittelyä tekee huippuluokan kemistit ja muut tutkijat ja lääkärit. Dermalogicalla kuluu noin 3-8 vuotta ennen, kuin tuote kehitetään ideasta myyntiin saakka. Esimerkiksi Los Angelesin maailmankongressissa 2013 mainittiin, että kehitteillä on tuote mikä vahvistaa ihon omaa hydrolipidistäkalvoa. Vasta nyt tuote eli Phyto Replenish Oil on myytävänä.

Hämmästelen myös sitä miksi joku kuvittelee, että hyvän maineen omaava kauneushoitola eläisi sillä, että myy ihoa vahingoittavia tuotteita. Enkä ymmärrä miksi ajatellaan etten itse tuotteita käyttäisi ennen, kuin niitä myyn. Se on kaikista tärkein vakuutus tuotteen hyvyydestä, että sitä on jo muut hämeenlinnalaiset ostaneet. Ehkä se tulee tarpeeksi lähelle ihmistä itseään. Varmaan on liian kaukainen ajatus, että jossain Amerikassa on laboratorio missä on parisataa asiantuntijaa kehittämässä uutta tuotetta. Ihmisen on helpompi samaistua toiseen hämeenlinnalaiseen, joka on käyttänyt tuotetta ja ollut ilmeisesti tyytyväinen, koska kaupungilla ei liiku suurempia juttuja täysin vaurioituneesta ihosta. Nämä on tietysti, vaan minun keksimiä syitä näihin erikoisiin kysymyksiin.

Tietysti tähän on myös suuri syypää kosmetiikan epärealistinen markkinointi. En ymmärrä miksi mainonta on päätynytkin siihen, että annetaan aivan liian suuria lupauksia joihin asiakas pettyy. Totuus kuitenkin on, että kosmetiikka vaikuttaa erittäin paljon, mutta mihinkään ihmeisiin se ei pysty. Onneksi olen itse jo siinä vaiheessa työelämää, että olen käytännössä nähnyt miten suuri vaikutus säännöllisellä ihonhoidolla on. Näen joka päivä työssäni miten paljon hyvä ihonhoito on vaikuttanut esimerkiksi nykyiset 80-90-vuotiaat asiakkaani näyttävät noin 10-20-vuotta ikäänsä nuoremmilta. Samoin moni kuusikymppinen on iholtaan samassa kunnossa, kuin yleensä 45-50-vuotiaat. On tosi kiva nähdä, että oma työ tuo tuloksia ja asiakkaat näkevät itse ja heidän läheiset näkevät miten paljon nuoremmalta hoidettu iho näyttää.

1 kommentti:

  1. Hyvä kirjoitus!
    Säänöllinen ihonhoito esimerkiksi Dermalogicalla antaa iholle saman vaikutuksen kun terveellinen ruokavalio keholle. Jos ihoa ei hoida, ei se voi hyvin ja ikääntyy ennen aikojaan.

    t. Tuulikki

    VastaaPoista