Skip to main content

Asiakkaat käyttäytyvät rumasti asiakaspalvelutilanteissa

 Netissä on nyt pari viikkoa käyty keskustelua siitä, miten törkeästi asiakkaat käyttäytyvät esimerkiksi tarjoilijaa tai myyjää kohtaan. Ilmeisesti tällainen huono käytös on lisääntymässä ja sen huomaa myös ihmisten nettikommenteissa.


Narsisti haluaa pompottaa toista ihmistä

Käytän ehkä liian kovaa termiä, kun puhuttelen narsisteina asiakaspalvelussa huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Kuitenkin olen oppinut elämäni varrella, että tietyn tyyppisillä ihmisillä on suuri halu pompottaa toista ihmistä. 

Olen ihan omassa lähipiirissäni kokenut, miten huonosti joku käyttäytyy esimerkiksi tarjoilijaa kohtaan. Joskus 1990-luvulla meillä oli ystäväpariskunta, joiden käytös ravintolassa hävetti minua todella paljon. He olivat kumpikin opettajia, mikä lisäsi käytöksen outoutta, kun luulisi, että opettaja osaisi käyttäytyä hyvin. 

Kävimme usein ravintolassa syömässä ja aina pariskunnan mies päätyi hakaukseen henkilökunnan kanssa. Muutaman oluen jälkeen hän alkoi jankkaamaan jotain asiaa ja vaatimaan hyvitystä jostain kokemastaan epäkohdasta. Koskaan me muut ei huomattu asiassa mitään valitettavaa. Mies hyökkäsi koko henkilökuntaa vastaan ja haetutti ravintolapäälikön paikalle ja yritti briljeerata hienoilla sivistyssanoilla. Usein hän jatkoi valitustaan vielä seuraavinakin päivinä ja soitteli asiaansa aina vaan ylemmälle taholle. Yleensä hänen vaimo tuki miehensä touhua, vaikka siinä ei ollut mitään todellista syytä.

Muutaman kerran jälkeen, kun jouduimme kohtausta todistamaan meidän ystävyys alkoi säröillä. Viimeinen niitti oli, kun olimme kerran pizzeriassa naisporukalla syömässä. Kaksi nuorta poliisia tuli hakemaan pizzaa mukaansa ja tämä opettajanainen alkoi huutelemaan törkeyksiä heille. Tilanne oli aivan järkyttävä, kun nainen kutsui poikia sioiksi ja tiesmiksi. Tilannetta vielä pahensi, että porukassa ollut läheinen ystäväni oli hiljattain jäänyt leskeksi ja hänen puoliso oli poliisi. 

Minusta on aivan käsittämätöntä, mistä tällaiset käytöstavat juontuu. Tietysti alkoholi toi huonon käytöksen esiin, vaikka mistään humalatilasta ei ollut kysymys. Veikkaan, että heidän lapsensa jatkavat tuota vanhemmiltaan opittua tapaa, koska harvoin lapset osaa kyseenalaistaa vanhempiensa käytöksen. 
Ilmeisesti tälläkin pariskunnalla oli jokin ylemmyyden tunto tarjoilijoita kohtaan ja he nauttivat simputtamisesta. 

Nuorta ihmistä on helppo pompottaa

Olen itsekin kokenut työelämäni alkutaipaleella monenlaista simputusta ja ilkeyttä. Jo pelkkä nuori ikäni aiheutti halveksunnan ryöpyn. Sekin on mielestäni kummallista, koska onhan jokainen ollut nuori ja epävarma työelämänsä alussa. 

Ilmeisesti jotkut asiakkaat kokivat ylemmyyttä, kun pääsivät nöyryyttämään nuorta ihmistä. Muistan myös useampia kertoja, kun tällainen kiukkuinen asiakas povasi yritykselleni pikaista loppua. Se tuntui erityisen pahalta, koska yritystoiminta on nuorelle erittäin kova riski ja oli pelottavaa, kun joku ilmoitti, ettei tämä liike tässä kauaa pyöri. 

En koskaan ymmärtänyt, mikä oli syynä tähän ilkeään käytökseen, koska en ollut mielestäni tehnyt mitään väärää. Sitäkin ihmettelen, että useampi tuli kuitenkin uudestaan asiakkaaksi ja moittivat ja loukkasivatn minua joka kerta. 

Ilmeisesti on ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti tiedä, miten asiakkaan pitää käyttäytyä. Nuorena minulla oli koulukaverina poika, joka oli hyvin epäsosiaalinen käytökseltään. Hänen koko perheensä oli hyvin vähän tekemisissä muiden ihmisten kanssa ja tämä poika ei ollut missään oppinut miten ihmisten kanssa juteltiin ja oltiin. Hänen piti aina kaupan kassalla ja ravintolassa nälväistä jotain ilkeää ihan kuin se olisi kuulunut tilanteeseen. Ehkä hän pelkäsi sosiaalisia tilanteita ja siksi käyttäytyi hyökkäävästi. 

On hyvin vaikea löytää mitään kunnollista syytä tähän huonoon käytökseen ja en ymmärrä miksi se on lisääntynyt. Ilmeisesti jostain syystä kaikki huonot luonteenpiirteet ja käytöstavat ovat lisääntyneet ja se tuo yhteiskuntaan ristiriitaa. Ilmiö on huolestuttava, ja en osaa yhtään sanoa mikä tämän kehityksen pysäyttäisi.

Kosmetologisi Inkeri


⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 29.7.-4.8.
2025.

Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Comments

  1. Anonymous10:41

    Näitä huonostikäyttäytyviä asiakkaita on ollut iät ja ajat. Nuorena opiskelijana olin paikallisen ison Citymarketin kassalla ja joka työpäivi joku asiakas katsoi asiakseen valittaa milloin mistäkin. Yleensä suurimmat huutajat olivat siististi pukeutuneita keski-ikäisiä miehiä, joiden mielestä oli oikein raivota kassalle, jos tuotteesta oli irronnut hintalappu ja hintaa piti selvitellä, tai hän oli ottanut vääriä jugurttipurkkeja, jotka olivat tarjousjogurttien vieressä, eikä hän ollut vaivautunut lukemaan hyllyllä lapusta muuta kuin sanan ”tarjous”. Sellaisesa tilanteessahan oli tietysti okei haukkua kassatytön ulkonäköä, persoonaa ja työkykyä (koska olisi pitänyt silloin osata laittaa asiakkaan ostoksen koneessa ”pitoon” ja rahastaa siinä välissä seuraavat asiakkaat - mikä ei 1990-luvun kassakoneilla ollut mahdollista, ja jos asiakkaalle kertoi tämän, huudettiin kuinka törkeää on sanoa asiakkaalle vastaan). Työpaikka ei tarjonnut työntekijöille mitää tukea, totesivat vain, että koeta kestää, älä sano vastaan, koska asiakkaita ei pidä mennä opettamaan ja kun kymmenen vuotta näitä huutajia katselet, ei enää kuulemma enää hetkauta, että saa päivittäin kulla olevansa ääliö, idiootti, pelle, hiirulainen, mitäänsanomaton luuseri. Ihmettelen vieläkin, miksi muut asiakkaat antoivat huutajien huutaa rauhassa. Moni jonossa seuraavana oleva oli kyllä extrakiltti, mutta kukaan muu asiakas ei koskaan puuttunut asiattomaan räksyttämiseen ja ulkonäön haukkumiseen.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Vietnamin sodan syyt ja seuraukset

Suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tiedä Vietnamista, kuin sodan ja sen tapahtumia ja syitä ei juuri kukaan muista. Tässä lyhet versio Vietnamin sodasta. Vietnam oli 1850-luvulta lähtien Ranskan siirtomaa, niin kuin naapurimaatkin Laos ja Kamputsea. Nämä kolme maata muodosti Ranskan Indokiinan lähes sadanvuoden ajan. Toisessa maailmansodassa Japani miehitti nämä maat ja oli erittäin julma miehittäjä. Toisen maailmansodan loputtua Ranskan tarkoitus oli ottaa siirtomaansa takaisin, mutta Pohjois-Vietnamista lähtöisin oleva Ho Chi Minh oli koonnut taakseen vahvan itsenäisyysliikkeen. Ho Chi Minh oli kommunisti ja kerron myöhemmissä kirjoituksissani hänestä enemmän. Ho Chi Minhin johdolla Vietkong sissit eli vietnamilaiset kommunistit sotivat Ranskaa vastaan. Kansainvälinen yhteisö päätti Geneven sopimuksessa 1954, että Vietnam jaetaan Etelä-ja Pohjois-Vietnamiin. Etelä-Vietnam lupasi järjestää vapaat vaalit, mutta sitä ei tehty. He tiesivät, että kansa olisi suistanut vallasta s...

Mustelmat kasvojen alueella

Tänä talvena on ollut harvinaisen paljon asiakkaita joilla on ollut tuoreita mustelmia, tai jo parantuneita mustelmia kasvojen alueella. Kaatumiset ovat yleisin syy mustelmiin ja valitettavan usein niissä tapauksissa on myös raapamia ja verijälkiä jotka paranevat todella hitaasti. Toinen yleinen mustelmien aiheuttaja on suun ja hampaiden kirurgia. Kasvoille syntyy mustelmia helposti Hyvinkin pienikin paine saattaa aiheuttaa kasvoille mustelmia, koska iho on ohuempi ja läpikuultavampi kuin vartalolla. Mustelmat leviää aina alaspäin ja esimerkiksi otsan kolautus voi seuraavana päivänä näkyä mustana silmänä. Mustelmien parantuminen kestää muutamasta päivästä yli pariin viikkoon riippuen siitä miten kova kolaus on ollut ja miten paljon verta on purkautunut verisuonten ympärille. Ihon verenkierto poistaa hiljalleen purkautunutta verta normaalin kuona-aineiden poiston yhteydessä. Jokainenhan tietää, että mustelmien väri muuttuu päivä päivältä sen vanhetessa. Usein asiakkaat kysyvät voi...

Kävelevä katastrofi

Loukkaannuin todella syvästi asiakkaani puolesta. Hän oli ollut mukana tapahtumassa missä Raili Hulkkonen neuvoi meikin tekoa. Asiakkaani oli päässyt lavalle meikkimalliksi ja Hulkkonen oli katsonut ihoa nopeasti ja todennut ihon olevan kävelevä katastrofi. Anna positiivista palautetta Kuulostaa aivan kauhealta, että jonkun ihmisen ihoa sanotaan kaiken kansan kuullen käveleväksi katastrofiksi. Syy tähän sanomiseen oli kuullemma se ettei asiakkaallani ollut meikkivoidetta. Hulkkonen haluaisi, että jokainen nainen käyttäisi meikkivoidetta. Tämä on juuri se asia mikä on minua aina häirinnyt ammattikunnassani. Usein kosmetologit ja meikkiammattilaiset nostavat itsensä toisten yläpuolelle ja halveksien moittivat ihmisiä omista korkeuksistaan. Olen kuullut satoja kertomuksia mitä kaikkea on suusta päästetty asiakasta loukaten. Nämä moitteet jää mieleen lopuksi ikää ja tuo vastenmielisyyden koko kosmetologikuntaa kohden. Joillekin syntyy todellinen trauma näin pahoista moitteista ja ne ...