Netissä on nyt pari viikkoa käyty keskustelua siitä, miten törkeästi asiakkaat käyttäytyvät esimerkiksi tarjoilijaa tai myyjää kohtaan. Ilmeisesti tällainen huono käytös on lisääntymässä ja sen huomaa myös ihmisten nettikommenteissa.
Narsisti haluaa pompottaa toista ihmistä
Käytän ehkä liian kovaa termiä, kun puhuttelen narsisteina asiakaspalvelussa huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Kuitenkin olen oppinut elämäni varrella, että tietyn tyyppisillä ihmisillä on suuri halu pompottaa toista ihmistä.
Olen ihan omassa lähipiirissäni kokenut, miten huonosti joku käyttäytyy esimerkiksi tarjoilijaa kohtaan. Joskus 1990-luvulla meillä oli ystäväpariskunta, joiden käytös ravintolassa hävetti minua todella paljon. He olivat kumpikin opettajia, mikä lisäsi käytöksen outoutta, kun luulisi, että opettaja osaisi käyttäytyä hyvin.
Kävimme usein ravintolassa syömässä ja aina pariskunnan mies päätyi hakaukseen henkilökunnan kanssa. Muutaman oluen jälkeen hän alkoi jankkaamaan jotain asiaa ja vaatimaan hyvitystä jostain kokemastaan epäkohdasta. Koskaan me muut ei huomattu asiassa mitään valitettavaa. Mies hyökkäsi koko henkilökuntaa vastaan ja haetutti ravintolapäälikön paikalle ja yritti briljeerata hienoilla sivistyssanoilla. Usein hän jatkoi valitustaan vielä seuraavinakin päivinä ja soitteli asiaansa aina vaan ylemmälle taholle. Yleensä hänen vaimo tuki miehensä touhua, vaikka siinä ei ollut mitään todellista syytä.
Muutaman kerran jälkeen, kun jouduimme kohtausta todistamaan meidän ystävyys alkoi säröillä. Viimeinen niitti oli, kun olimme kerran pizzeriassa naisporukalla syömässä. Kaksi nuorta poliisia tuli hakemaan pizzaa mukaansa ja tämä opettajanainen alkoi huutelemaan törkeyksiä heille. Tilanne oli aivan järkyttävä, kun nainen kutsui poikia sioiksi ja tiesmiksi. Tilannetta vielä pahensi, että porukassa ollut läheinen ystäväni oli hiljattain jäänyt leskeksi ja hänen puoliso oli poliisi.
Minusta on aivan käsittämätöntä, mistä tällaiset käytöstavat juontuu. Tietysti alkoholi toi huonon käytöksen esiin, vaikka mistään humalatilasta ei ollut kysymys. Veikkaan, että heidän lapsensa jatkavat tuota vanhemmiltaan opittua tapaa, koska harvoin lapset osaa kyseenalaistaa vanhempiensa käytöksen.
Ilmeisesti tälläkin pariskunnalla oli jokin ylemmyyden tunto tarjoilijoita kohtaan ja he nauttivat simputtamisesta.
Nuorta ihmistä on helppo pompottaa
Olen itsekin kokenut työelämäni alkutaipaleella monenlaista simputusta ja ilkeyttä. Jo pelkkä nuori ikäni aiheutti halveksunnan ryöpyn. Sekin on mielestäni kummallista, koska onhan jokainen ollut nuori ja epävarma työelämänsä alussa.
Ilmeisesti jotkut asiakkaat kokivat ylemmyyttä, kun pääsivät nöyryyttämään nuorta ihmistä. Muistan myös useampia kertoja, kun tällainen kiukkuinen asiakas povasi yritykselleni pikaista loppua. Se tuntui erityisen pahalta, koska yritystoiminta on nuorelle erittäin kova riski ja oli pelottavaa, kun joku ilmoitti, ettei tämä liike tässä kauaa pyöri.
En koskaan ymmärtänyt, mikä oli syynä tähän ilkeään käytökseen, koska en ollut mielestäni tehnyt mitään väärää. Sitäkin ihmettelen, että useampi tuli kuitenkin uudestaan asiakkaaksi ja moittivat ja loukkasivatn minua joka kerta.
Ilmeisesti on ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti tiedä, miten asiakkaan pitää käyttäytyä. Nuorena minulla oli koulukaverina poika, joka oli hyvin epäsosiaalinen käytökseltään. Hänen koko perheensä oli hyvin vähän tekemisissä muiden ihmisten kanssa ja tämä poika ei ollut missään oppinut miten ihmisten kanssa juteltiin ja oltiin. Hänen piti aina kaupan kassalla ja ravintolassa nälväistä jotain ilkeää ihan kuin se olisi kuulunut tilanteeseen. Ehkä hän pelkäsi sosiaalisia tilanteita ja siksi käyttäytyi hyökkäävästi.
On hyvin vaikea löytää mitään kunnollista syytä tähän huonoon käytökseen ja en ymmärrä miksi se on lisääntynyt. Ilmeisesti jostain syystä kaikki huonot luonteenpiirteet ja käytöstavat ovat lisääntyneet ja se tuo yhteiskuntaan ristiriitaa. Ilmiö on huolestuttava, ja en osaa yhtään sanoa mikä tämän kehityksen pysäyttäisi.
Kosmetologisi Inkeri
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 29.7.-4.8.
2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Näitä huonostikäyttäytyviä asiakkaita on ollut iät ja ajat. Nuorena opiskelijana olin paikallisen ison Citymarketin kassalla ja joka työpäivi joku asiakas katsoi asiakseen valittaa milloin mistäkin. Yleensä suurimmat huutajat olivat siististi pukeutuneita keski-ikäisiä miehiä, joiden mielestä oli oikein raivota kassalle, jos tuotteesta oli irronnut hintalappu ja hintaa piti selvitellä, tai hän oli ottanut vääriä jugurttipurkkeja, jotka olivat tarjousjogurttien vieressä, eikä hän ollut vaivautunut lukemaan hyllyllä lapusta muuta kuin sanan ”tarjous”. Sellaisesa tilanteessahan oli tietysti okei haukkua kassatytön ulkonäköä, persoonaa ja työkykyä (koska olisi pitänyt silloin osata laittaa asiakkaan ostoksen koneessa ”pitoon” ja rahastaa siinä välissä seuraavat asiakkaat - mikä ei 1990-luvun kassakoneilla ollut mahdollista, ja jos asiakkaalle kertoi tämän, huudettiin kuinka törkeää on sanoa asiakkaalle vastaan). Työpaikka ei tarjonnut työntekijöille mitää tukea, totesivat vain, että koeta kestää, älä sano vastaan, koska asiakkaita ei pidä mennä opettamaan ja kun kymmenen vuotta näitä huutajia katselet, ei enää kuulemma enää hetkauta, että saa päivittäin kulla olevansa ääliö, idiootti, pelle, hiirulainen, mitäänsanomaton luuseri. Ihmettelen vieläkin, miksi muut asiakkaat antoivat huutajien huutaa rauhassa. Moni jonossa seuraavana oleva oli kyllä extrakiltti, mutta kukaan muu asiakas ei koskaan puuttunut asiattomaan räksyttämiseen ja ulkonäön haukkumiseen.
ReplyDelete