Siirry pääsisältöön

Hyvään asiakaspalveluun tarvitaan hyvää itsetuntoa

 Olen vuosien varrella pohtinut moneen kertaan, miksi en osannut opettaa työntekijöilleni sitä, miten asiakkaaseen pitää suhtautua. Ei riitä, että on kosmetologi, vaan sen lisäksi pitää olla kykyä kohdata toinen ihminen.


Epäkohdista on vaikea huomauttaa työntekijöille

Näin jälkikäteen ajatellen minun olisi pitänyt huomauttaa työntekijöilleni todella monesta asiasta, kun näin ettei asiakaspalvelu onnistu. Onneksi vakioasiakkaani kertoivat minulle pahimmista epäkohdista ja pääsin ne korjaamaan. 

Ensimmäinen työntekijän otin 1980-luvun lopulla. Hän oli minun ikäiseni SKY-kosmetologi joka oli ollut pari vuotta Amerikassa miehensä työn takia. Hän ei osannut toimia asiakaspalvelussa juuri ollenkaan eikä hän koskaan saanut vakioasiakaspiiriä niin kuin ei kukaan muukaan työntekijöistäni. 
Tämän ensimmäisen työntekijäni kohdalla oli suorastaan huvittava ongelma, kun hän piti itseään kaiken yläpuolella tuon Amerikassa asumisen takia. Hänellä ei ollut mitään kykyä kohdata toista ihmistä vaan hän suorastaan halveksi kaikkia muita. Hän oli opetellut kulkemaankin nenä pystyssä mikä minua suorastaan hävetti. Eräänä talviaamuna, kun oli oikein kurja lumisadekeli hän ei tullut töihin ollenkaan. Soitin hänelle kysyäkseni mitä on tapahtunut. Hän vastasi ylimielisesti ettei Amerikassa koskaan menty työhön sellaisessa lumipyryssä, kun liikenne on kaaoksessa. Hän oli unohtanut parin Amerikan vuoden jälkeen ettei Suomessa tule kaaosta oli keli mikä hyvänsä:).

Toinen myös suorastaan huvittava piirre hänessä oli, että hän häpesi minun värikästä ja kimaltelevaa vaatetustani ja ilmeisesti koko ominaisuuttani, kun olen aikas näkyvä ihminen. Hän itse pukeutui pelkästään tumman siniseen ja valkoiseen. Olimme kerran menossa Hotelli Vaakunaan syömään ja meidän piti kävellä kaupungin läpi sinne. Hän häpesi minun pukeutumista niin, että hän siirtyi toiselle puolelle katua kävelemään. Niin me sitten taapersimme Vaakunaan toinen toisella puolella katua ettei hänen tarvinnut edes tuntea minua. Tilanne oli mielestäni todella naurettava, kun minä en todellakaan mahtunut hänen kapeaan maailmaansa. 

Minusta oli myös ihan käsittämätöntä, että hän nokitteli vanhoille ihmisille. Hän ei ymmärtänyt, että vanhukset voivat hoidon aikana puhua samoja asioita moneen kertaan. Ne hän tulkitsi kiusanteoksi ja alkoi käyttäytyä entistä koppavampana. 

Minusta oli suorastaan kummallista, että jouduin puuttumaan töykeään käytökseen vanhusten kohdalla. Se oli mielestäni tosi häpeällistä, mutta hän ei oppinut koskaan ymmärtämään vanhusten erilaista käytöstä. 

Rakentava palaute on tervetullutta

Kaikki nämä työntekijäni olivat jo ylitse kolmekymmentä, että heillä olisi pitänyt olla jo hiukan kokemusta asiakaspalvelusta. Eräs kosmetologi oli ollut Turun Karibiassa työssä useamman vuoden ja hän teki töitä liukuhihnalla. Hän ei puhunut asiakkaalle mitään, eikä neuvonut mitään, jos asiakas jotain kyseli. Erään kerran asiakas valitti kulmien värjäyksestä ja pyysin asiakasta käymään ja näyttämään miltä kulmakarvat näytti. Tämä kosmetologi halusi ilman muuta olla tilanteessa mukana ja siitäpä varsinain show nousi. 

Kulmakarvojen väri oli tosi haalea ja useampi hajakarvakin oli jäänyt poistamatta. Minulle oli itsestään selvää, että ne värjätään ja muotoillaan uudestaan. Tämä kosmetologi vetikin varsinaisen näytelmän, kun alkoi itkeä suureen ääneen ja valittaa, että häntä sanotaan huonoksi kosmetologiksi ja muuta sellaista itkuvirttä. 

Silloin häpesin todella paljon työntekijäni puolesta. Asiakas oli ihan asiallinen ja oli hyvä, että hän otti yhteyttä, koska kulmakarvoissa oli korjattavaa. Kenenkään ei pitäisi joutua kohtaamaan asiakaspalvelussa sellaista draamanäytelmää. 

Sen jälkeen, kun ensimmäinen työntekijäni lähti pois hänen jäljiltään löytyi todella paljon rikkoutuneita tuotteita. Jalkahoidossa hän teki koko ajan haavoja omiin käsiinsä ja minä paikkaillin niitä lähes joka päivä. Hänellä meni ihan uskomaton määrä tavaraa rikki, enkä ymmärrä miten se oikeastaan oli edes mahdollista. 

Varsinkin meikkejä rikkoutui valtava määrä, kun aina ne putosi ja kolahti jonnekin. Sen takia pakkauksien peilit meni rikki ja poskipunat ja luomivärit mureni jauhoksi. Minun oli vaikea käsittää, miten joku voi rikkoa ja tuhota sellaisen määrän tavaraa. Hoitolan juomalasitkin ja lautaset meni uusiksi, kun ne putosi yhtenään sirpaleiksi lattialle. Jos hän tuhosi kotonaan tavaraa samaan tahtiin niin kyllä sen täytyi tulla jo kalliiksikin, niin kuin se tuli minullekin. 

Vasta sitten, kun tiukasti sanoin, että seuraavalla kerralla hän joutuu maksamaan rikotut tuotteet, tuo rikkominen loppui. Sekin oli minusta käsittämätöntä, että niin kauan, kun itse ei joudu maksamaan voi toheltaa miten vaan. Sitten vasta, kun niitä joutuu korvaamaan, ymmärretään ettei niin voi tehdä.

Kosmetologisi Inkeri


⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 5.8.-11.8.
2025.

Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vietnamin sodan syyt ja seuraukset

Suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tiedä Vietnamista, kuin sodan ja sen tapahtumia ja syitä ei juuri kukaan muista. Tässä lyhet versio Vietnamin sodasta. Vietnam oli 1850-luvulta lähtien Ranskan siirtomaa, niin kuin naapurimaatkin Laos ja Kamputsea. Nämä kolme maata muodosti Ranskan Indokiinan lähes sadanvuoden ajan. Toisessa maailmansodassa Japani miehitti nämä maat ja oli erittäin julma miehittäjä. Toisen maailmansodan loputtua Ranskan tarkoitus oli ottaa siirtomaansa takaisin, mutta Pohjois-Vietnamista lähtöisin oleva Ho Chi Minh oli koonnut taakseen vahvan itsenäisyysliikkeen. Ho Chi Minh oli kommunisti ja kerron myöhemmissä kirjoituksissani hänestä enemmän. Ho Chi Minhin johdolla Vietkong sissit eli vietnamilaiset kommunistit sotivat Ranskaa vastaan. Kansainvälinen yhteisö päätti Geneven sopimuksessa 1954, että Vietnam jaetaan Etelä-ja Pohjois-Vietnamiin. Etelä-Vietnam lupasi järjestää vapaat vaalit, mutta sitä ei tehty. He tiesivät, että kansa olisi suistanut vallasta s...

Mustelmat kasvojen alueella

Tänä talvena on ollut harvinaisen paljon asiakkaita joilla on ollut tuoreita mustelmia, tai jo parantuneita mustelmia kasvojen alueella. Kaatumiset ovat yleisin syy mustelmiin ja valitettavan usein niissä tapauksissa on myös raapamia ja verijälkiä jotka paranevat todella hitaasti. Toinen yleinen mustelmien aiheuttaja on suun ja hampaiden kirurgia. Kasvoille syntyy mustelmia helposti Hyvinkin pienikin paine saattaa aiheuttaa kasvoille mustelmia, koska iho on ohuempi ja läpikuultavampi kuin vartalolla. Mustelmat leviää aina alaspäin ja esimerkiksi otsan kolautus voi seuraavana päivänä näkyä mustana silmänä. Mustelmien parantuminen kestää muutamasta päivästä yli pariin viikkoon riippuen siitä miten kova kolaus on ollut ja miten paljon verta on purkautunut verisuonten ympärille. Ihon verenkierto poistaa hiljalleen purkautunutta verta normaalin kuona-aineiden poiston yhteydessä. Jokainenhan tietää, että mustelmien väri muuttuu päivä päivältä sen vanhetessa. Usein asiakkaat kysyvät voi...

Kävelevä katastrofi

Loukkaannuin todella syvästi asiakkaani puolesta. Hän oli ollut mukana tapahtumassa missä Raili Hulkkonen neuvoi meikin tekoa. Asiakkaani oli päässyt lavalle meikkimalliksi ja Hulkkonen oli katsonut ihoa nopeasti ja todennut ihon olevan kävelevä katastrofi. Anna positiivista palautetta Kuulostaa aivan kauhealta, että jonkun ihmisen ihoa sanotaan kaiken kansan kuullen käveleväksi katastrofiksi. Syy tähän sanomiseen oli kuullemma se ettei asiakkaallani ollut meikkivoidetta. Hulkkonen haluaisi, että jokainen nainen käyttäisi meikkivoidetta. Tämä on juuri se asia mikä on minua aina häirinnyt ammattikunnassani. Usein kosmetologit ja meikkiammattilaiset nostavat itsensä toisten yläpuolelle ja halveksien moittivat ihmisiä omista korkeuksistaan. Olen kuullut satoja kertomuksia mitä kaikkea on suusta päästetty asiakasta loukaten. Nämä moitteet jää mieleen lopuksi ikää ja tuo vastenmielisyyden koko kosmetologikuntaa kohden. Joillekin syntyy todellinen trauma näin pahoista moitteista ja ne ...