torstai 24. heinäkuuta 2014

Unohtaminen on inhimillistä

Nyt meillä on ollut yli kaksi kuukautta seinässä ilmoitus, että veloitamme 50€ jos varattua hoitoaikaa ei peruta. Uskokaa, tai älkää mutta yhtään unohdusta ei ole sinä aikana tullut. Olen täysin hämmästynyt, että pelko rahanmenosta paransi muistin kertaheitolla. Tähän pyrimmekin ja nyt olemme tyytyväisiä.

Ymmärrän hyvin, että unohduksia sattuu jokaiselle ja se on ihmisen elämää. Hyvä esimerkki oli oma äitini jota seuratessa koin konkreettisesti miten unohdukset sattuu. Äiti on 73v ja ei ollenkaan höppänä ja hän pitää tarkasti kiinni menoistaan ja sopimuksistaan. Nyt kuitenkin tapahtui kaksi unohdusta. Äidilläni oli varattu naapurirapun hierojalle Henna Hellstenille hieronta-aika seuraavana päivänä meidän Riikan matkan jälkeen. Samana aamuna oli ensin eläinlääkärivaraus Kultsu-kissalle ja sitten piti lähteä Hennalle. Äitini unohti lähteä, kun hän oli niin tohkeissaan Kultsun eläinlääkäri käynnistä. Hän oli aivan kauhuissaan, kun Henna soitti ja kyseli missä hän viipyy. Toinen unohdus tapahtui seuraavalla viikolla, kun hänellä oli aika Marille Nanolift hoitoon. Äitini siivosi kaikessa rauhassa autoaan ja luuli ajan olevan seuraavana päivänä. Nyt Mari soitteli perään ja kyseli mitä oli tapahtunut.

Kävimme pitkän kesksutelun Henna, Marin ja äitini kanssa. Äitini oli tosi pahoillaan ja melkein itki harmista. Mietimme yhdessä oliko kyse jo jostain muistisairaudesta, mutta tulimme siihen tulokseen, että hän vaan keskittyi muuhun ja ajanvaraukset unohtui. Hennan puolesta olin harmissani, koska olemme monesti yhdessä kiroilleet näitä käyttämättömiä ajanvarauksia. Maksoin Hennalle puolet hieronnan hinnasta. Varmaan moni meidänkin asiakkaan unohdus on käynyt juuri tällä tavalla enkä haluaisi mitenkään rokottaa heitä vahingosta. Vahinkoja tapahtuu kenelle hyvänsä. Tosin sitä en olisi uskonut, että tämä sakkomaksu voisi näin paljon auttaa ja se ei kyllä hyvää kerro meidän nykyihmisten ajatusmaailmasta. Ihmiset näköjään aina, vaan vähemmän välittää muille ihmisille tuottamistaan hankaluuksista, tai ongelmista. Tehdään, niin kuin itselle parasta on välittämättä toisista.


2 kommenttia:

  1. Kun laitatin keväällä kulmani Helsingissä, kävi ilmi, että siinäkin paikassa paikalle saapumattomuus oli ollut suuri ongelma. Se on siis kampaamo, ja siellä tehdään myös kestopigmentointeja ja kynsiä.

    Jopa niin, että asiakas on mankunut ennen viikonloppua nopeata aikaa eikä sitten maanantaiaamuna vaivaudukaan paikalle.

    Heillä muuten oli nyt sellainen systeemi, että edellisenä päivänä tuli puhelimeen tekstari, joka muistutti seuraavan päivän ajasta. Aika hyvä käytäntö.

    Leena

    VastaaPoista
  2. Tuo tekstarikäytäntö edellisenä päivänä muistuttamaan on ollut mietinnän alla meilläkin, mutta onneksi tilanne on korjaantunut muuten. Hiukan lisävaivaahan se meille teettäisi, mutta ehkä senkin otamme joskus käyttöön. Toisaalta tiedän, että jotkut asiakkaamme ovat ärsyyntyneet siitä, että lääkäriasema yms.lähettää näitä muistutustekstareita. Se kuitenkin on nykypäivää, että kaikilla alkaa olla ongelmia saada asiakkaat tulemaan juuri silloin, kun aika on varattu.

    Inkeri

    VastaaPoista