Olen tästä tapauksesta varmaan kirjoittanut aiemminkin, mutta asia jäi minua niin vaivaamaan, että ehkä on hyvä pyrkiä poistamaan traumaa kirjoittamalla. Nyt, kun suunnittelen hoitolaani remonttia tulee nämä vanhat asiat taas mieleeni.
Yritys on kuin oma lapsi
Jokaiselle yrittäjälle oma firma on kuin oma lapsi ja jos yritystä moititaan se takuulla pahoittaa yrittäjän mielen. Koin tämän karvaasti noin kymmenen vuotta sitten, kun palvelumuotoilu oli ihan uutta eikä juuri kukaan tiennyt mitä sana tarkoitti.
Hämeenlinnan kaupunkikeskusta ry järjesti 2010-luvulla koulutustilaisuuden palvelumuotoilusta. Osallistuin innokkaasti tilaisuuteen niin kuin yleensä aina teenkin. Mitään tarkoitusta minulla ei ollut uudistaa silloin hoitolan ilmettä, koska olin juuri hiljattain tehnyt suuren remontin ja hoitolan tilat olivat arkkitehdin suunnittelemat.
Haluan yleensä saada kaiken tiedon ja vinkit mitä yrittäjyyteen kohdistuu ja jos Kaupunkikeskusta ry järjestää jotain pidän myös velvollisuutena osallistua. Tuo esitys oli ihan kiva ja sitä oli pitämässä kolmen naisen ryhmä. He selkeyttivät hyvin, mitä tuo palvelumuotoilu tarkoittaa.
Sitten Kaupunkikeskusta ry tarjosi meille yrittäjille edullista mahdollisuutta, että nämä helsinkiläisnaiset voisivat käydä jokaisen firmassa kertomassa mitä siellä pitäisi tehdä ja muuttaa. Otin innoissani tämän vastaan, koska ajattelin kaiken tiedon olevan hyväksi enkä osannut ennustaa, että tilanne oli katastrofi.
Me sovimme ajan milloin he tulevat käymään ja he olivat puolituntia myöhässä. Vihdoinkin kun he saapuivat, he olivat kiukkuisia siitä etteivät löytäneet hoitolaa heti ja olivat etsineet sitä torilta. En nyt oikein ymmärrä, miten se olisi minun syyni, etteivät löydä perille, koska ei se nyt niin vaikeaa voi olla näiden google mapsien aikoihin. Ilmeisesti naiset olivat myös riidelleet keskenään, koska tilanne oli tulehtunut jo heti alkuun.
Ammattitaitoa vailla kykyä asiakaspalveluun
Yleensä kun hoitolassa käy kouluttajia ja muita yrittäjiä, istumme odotustilan nojatuoleissa. Näille naisille se ei käynytkään, vaan nojatuolit piti siirtää keskilattialle ja yksi esittelypöytä tyhjentää ja ottaa se pöydäksi heille.
Sitten kerroin hoitolastani ja luulin heidän ymmärtävän, että käytän parhaita tuotesarjoja mitä Suomesta löytyy, ja olen niiden suurimpia ostajia. Toin mielestäni esiin sen, että olen hyvin arvostettu toimija omalla alallani, ja tiedän kyllä mistä puhun, kun kerron työstäni.
Yksi naisista korosti kovasti, että oli ollut Los Angelesissa koulutuksessa ja tiesi kaikki hienoudet. Sitten kun olin kertonut heille yrityksestäni he halusivat katsella ympärilleen. Koska käytän maailman parhaita merkkejä saan sitä kautta myös ohjeita työhuoneen suunnitteluun ja esille panoon.
Sitten, kun he olivat katselleet tarpeeksi alkoi mollaaminen. Hoitolassani ei mikään asia ollut hyvin. Yritin selittää, että tilat on arkkitehdin suunnittelemat ja olen niihin tyytyväinen. Heidän mielestään en ymmärtänyt kauneushoitolan toiminnasta mitään ja jokainen yksityiskohta haukuttiin.
Sitten he pääsivät hoitohuoneen moittimiseen ja he olivat ihan pöyristyneet, kun seinillä ei ollut kuvia ja mainoksia asiakkaan katseltavaksi. Dermalogican koulutuksissa ohjeistetaan, ettei hoitotilaan kuulu mainokset yms. koska asiakkaan pitää saada rauhoittua kasvohoidossa ilman mitään ärsykkeitä. Kerroin myös senkin, ettei asiakkaat mitään katsele, koska he nukkuvat silmät kiinni.
Tästä vasta erimielisyys nousi. Kaikki naiset olivat sitä mieltä, etteivät ole koskaan kuulleetkaan, että joku nukkuisi kasvohoidossa tai rentoutuisi silmät kiinni. He olivat sitä mieltä, että minä vaan kuvittelen sen. Olisin siis kymmeniä vuosia kuvitellut, että kuorsaava asiakas ei nukkuisikaan. Väitteet olivat niin absurdeja, ettei niistä voinut edes väitellä.
Seuraavaksi he kävivät myyntitilan kimppuun, kun siinä ei kuulemma ollut tilaa jonottaa. Olin ihan äimistynyt, ettei hoitolassani ole mitään kassajonoja, kun ei kosmetologi pysty tekemään kuin yhden asiakkaan kerralla. Taas he alkoivat väittelemään, etten vaan ymmärrä katsoa miten asiat näkyy asiakkaan silmin.
Olin heidän käynnin jälkeen itkusilmässä. Minun hoitolani mollattiin ja halveksittiin niin perusteellisesti, etten edes ymmärtänyt, mitä he ajoivat takaa käytöksellään. Ei kai kukaan kuvittele, että yrittäjä ostaisi suunnittelupalvelua tyypeiltä, jotka ensin haukkuvat pataluhaksi.
Onneksi nyt sisustusta on suunnittelemassa ihminen, joka on pitkäaikainen asiakkaani ja luotan hänen ammattitaitoon kovasti.
Toivon, että blogin lukijat ja asiakkaat kertoisivat myös mitä ja millaista he haluaisivat kauneushoitolassa olevan.
Kosmetologisi Inkeri
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 25.2.-
3.3.2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Ajatella, että minäkin löysin hoitolasi, vaikka asun sadan kilometrin päässä. Korkean tason osaaminen ja tuotteet ratkaisevat. Palvelua ei voi muotoilla ilman, että tajuaa yrityksen ydinasian. Ulkopuolelta törkkiminen ei ole hyvää palvelumuotoilua.
VastaaPoistaItse ymmärsin asiakkaana laadun sen perusteella, miten ja mitä työstäsi kirjoitit. Samalla menetelmällä valitsin myös kulmieni kestopigmentoinnin tekijän. Kumpaakaan valintaa en ole joutunut katumaan.
Leena .
Asiakkaana en haluaisi asioida hoitolassa jossa olisi kirkkaat värit ja seinät täynnä tauluja. Silmät kiinni ollaan hoidon aikana levätään ja rentoudutaan. Migreeni potilaana kiitän seinien valkoisesta väristä. Mukana arvonnassa
VastaaPoista