lauantai 22. elokuuta 2015

Aina kannattaa kysyä

Tässä blogissa on ollut useampaan kertaan kommentteja, joita voi helposti pitää provokaatioina, tai muuteen vaan ärsykkeenä. Itse olen ottanut sen kannan, että vastaan kaikkiin ihan asiallisesti. Kosmetologilla käynti ja ihonhoitotuotteiden käyttö on Suomessa vielä niin pienen ryhmän rutiineissa, että tiedon määrä kosmetologin työstä on aivan lapsen kengissä. Uskoisin, että siitä syystä kommentit voi jonkun mielestä olla pilajuttuja, vaikka kirjoittaja on ihan tosissaan. Minä erotan nämä oikeat kommentit sillä, että samoja asioita on kysytty minulta muutenkin. Tietysti osa näistä kommenteista on ollut typerää kiusantekoa, mutta se on kirjoittajan häpeä. En ole vielä poistanut yhtäkään kommenttia, koska mitään rivouksia, tai suoria ilkeyksiä ei ole tullut. Toivon kuitenkin, että kommenteissa pysyttäisiin asialinjalla koska ei ole mukavaa viedä minun työaikaani turhanpäiten, kun yritän löytää vastauksia feikkikysymyksiin.

Ihmiset ajattelevat asioita hyvin erilailla ja ihonhoito on monelle täysin vieras asia. Törmään työssäni niin monenlaisiin kysymyksiin etten hämmästy enää mistään. Toivon myös, että kaikki kysymykset uskalletaan tehdä, koska tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Väärin käsityksiä voi tulla jo erilaisista puhetavoista, tai eri murteista. Muistan kerran erään asiakkaan jonka kanssa neuvoni meni ihan pieleen erilaisen sananvalintojen takia. Asiakas tuli minulle ensimmäistä kertaa kasvohoitoon ja hoidon lopuksi kerroin kotihoitotuotteista. Olin ruksaillut suosittelemani tuotteet kotihoitolistaan ja kävin sen vielä läpi asiakkaan kanssa. Kerroin tuotteiden merkityksestä ja käytöstä ja viimeiseksi annoin ohjeita ihon puhdistamisesta. Suosittelin puhdistusmaidoksi Ultra Calming Cleanseria ja kerroin miten sitä käytetään, että iho varmasti saadaan puhdistettua kunnolla.  Lopuksi asiakas katsoi minua hiukan hämmentyneenä ja kysyi, että eikö ihoa pitäisi pestäkin joskus ja onko meillä myytävänä mitään pesuainetta.

Tässä tapauksessa asiakkaalle pesu ja puhdistus eivät olleet sama asia. Onneksi hän kysyi, koska koko kotihoiton kannalta pesu, tai puhdistus on ihonhoidon perusta. Yritän suhtautua aina mahdollisimman myönteisesti kaikkiin kysymyksiin, että asiakkaat varmasti saavat kaiken mahdollisen opastuksen. 

2 kommenttia:

  1. Minun piti jo aikaa sitten kertoa ihovahingosta, jonka minä itse huolimattomuuttani aiheutin. Ehkä kertomus opettaa tarkkuutta, mitä hyvienkin hoitotuotteitten käyttö tarvitsee. Ja vaikka on saanut käyttö-opastuksen, niin käyttö voi mennä toisin.

    Olin ostanut Pure Bright sarjaa ainakin yövoiteen ja C-12 Pure Bright serumin. Samalla kerralla kotiin tuli myös uusi puhdistusvoide Skin resurfacing cleanser.

    C-12 serumin panin kylpyhuoneessa avohyllylle, koska käyttäisin sitä päivittäin. Puhdistusaineen panin ovikaappiin, koska sitä käyttäisin vain joka kolmas päivä.

    Kuinka sitten kävikään, sotkin nämä kaksi korkeanmallista kapeaa putkiloa. Tai niin päättelin, sen jälkeen kun kasvojen pinta-iho alkoi kuoriutua pois. Olin ilmeisesti "puhdistanut" serumilla ja jättänyt kasvoilleni yövoiteen alle Skin resurfacing cleanserin! Tämä ehkä kahtena päivänä.

    Uudet tuotteet oli iltaväsyneen helppo sotkea. Varsinkin kun pesupuuhissa ei silmälaseitta nähnyt purkkien pieniä tekstejä.

    Ensiapuun Multivitamin power recovery masque. Se oli hyvä rauhoittaja. Viikon verran kesti ennen kuin iho alkoi toipua.

    VastaaPoista
  2. Kuulostaa aika pahalta vahingolta. Onneksi et tehnyt sitä, kun pari päivää. Ilmeisesti myös laitoit ihan pienen määrän Skin Resurfacing Cleanseria, kun luulit sitä tehoseerumiksi. Useamman viikon käyttö olisi varmaan aiheuttanut pitempiaikaisen hilseilyn ja kuivumisen.
    Hyvä, kun keksit laittaa multivitamiininaamion, koska se on nopea apu ongelmatilanteissa.

    Inkeri

    VastaaPoista