Olen oppinut ihmisen ikääntymisestä viimeisen kymmenenvuoden aikana enemmän kuin edeltävänä neljänäkymmenenävuotena. Vasta oma vanheneminen on opettanut ymmärtämään montaa asiaa mitä ulkonäössä tapahtuu.
Meikkiä pitää muuttaa
Ihmettelin joskus kolmekymppisenä, kun asiakkaat valittivat ettei ripsiväri ja luomivärit pysy kunnolla. Olin aina ihan hämmästynyt, että miten se oli mahdollista, kun itselläni ne pysyi ihan hyvin. Yleensä asiakkaat syyttivät silmämeikin laatua ja minä mietin etteivät he osaa laittaa sitä kunnolla.
Nyt senkin ongelman alkuperä on tullut itselleni eteen. Iän myötä ihmisen silmämunan alla oleva joustava rasvapatja ohenee ja menettää kimmoisuuttaan ja silmät vajoavat syvemmälle kallon sisään. Samalla silmäluomi venyy, veltostuu ja turpoaa. Koko silmänalueen malli muuttuu kolmenkympin ja kuudenkympin välillä.
Tämä tekee sen, että laskoksilla olevassa yläluomessa ei meikki enää pysy niin hyvin ja samoin ripsiväri alkaa tarttumaan sekä ala-että yläluomeen. Muuta ei ole tehtävissä kuin muuttaa silmämeikkiä ja etsiä luomivärejä jotka pysyvät muuttuneissa luomissa.
![]() |
| Xtreme Lashes meikkikynät (36€) |
Itse olen löytänyt meikkikynät eli Xtreme Lashes meikkikynät (36€) ja luomivärikynät (36€) ja myös puuterimaisista luomiväreistä mineraalipigmentit pysyvät huomattavasti paremmin kuin synteettiset väriaineet. Youngbloodhan on mineraalipigmenttisarja jota pidän Suomen parhaana ja mineraalimeikit sopivat myös herkkäsilmäiselle paremmin.
Youngbloodilla on erittäin edullinen Weekend Palette (66€) ,jossa on yhdeksän luomiväriä ja neljä poskipunaa. Ikääntyvän ei kannata ostaa halpameikkejä, jotka ei ainakaan pysy ongelmallisella silmäluomella, vaan on parempi satsata laatuun. Sama asia on myös meikkivoiteiden kohdalla. Joku edullinen meikkivoide saattaa näyttää hyvältä parikymppisellä, mutta rypistyneellä iholla se korostaa, joka mutkaa ja juonnetta.
Ulkonäkökäsitykset muuttuu
Olen miettinyt pitkään, miksi nykynuorten ulkonäkö näyttää minun silmääni aika karsealta, mutta ilmeisesti heidän omaan silmään ihan hyvältä. Tuskin kukaan käyttäisi överipitkiä karvakasoja ripsinään ja pullistaisi huuliaan turpeiksi ellei se näyttäisi heidän mielestään hyvältä.
Tässä täytyy käydä niin, että eri ikäluokilla on erilaiset kauneusihanteet. Tietysti ikäihmiset ovat aina kauhistelleet nuorempiaan, mutta mielestäni omassa kauhistelussani ei ole kyse siitä vaan nykymuoti yksinkertaisesti ei ole mielestäni kaunista.
Ihmisellä on myös taipumus jumittua siihen tyyliin ja meikkaustapaan minkä oppii omassa nuoruudessaan. Näen sen selvästi nykyisissä nelikymppisissä jotka oppivat 15-20-vuotta sitten, että pitää olla mustat angrybirdskulmakarvat. Ne on heillä edelleenkin, vaikka muoti on jo aikaa sitten mennyt ohitse.
Vieläkin näkee minun ikäisiän,i jotka opimme meikinteon 70-luvulla, että joku on jumittunut siniseen paksuun luomiväriin, helmenvaaleaan pinkkiin huulipunaan ja tukka on lakattu kypäräksi missä ei yksikään karva liiku. Voi olla, että itsekin näytän nykynaisten silmissä menneisyyteen juuttuneelta barbinukelta:).
Aika överiltä näyttää myös, jos ikäiseni lähes seitsemänkymppinen jumittuu samoihin vaatteisiin kuin parikymppisenä. Gdanskin matkalla näin useampia naisia joiden pukeutuminen ei enää näyttänyt hyvältä. Ihmettelimme Jukan kanssa miten Stuthoffin keskitysleirikierrokselle oli päätynyt muutama ikäiseni pikku minihameessa, joka olisi korkeintaan sopinut uimarannalle eikä keskitysleirille johon neuvottiin kunnioittavaa pukeutumista. Roiskeläpän pituinen farkkuhame näytti suorastaan roisilta eläkeikäisen päällä
Ihmettelimme myös muutenkin ikäihmisten alastonta pukeutumista kaupunkikohteessa. Siihen on kai jo tottunut, että nuoret naiset kulkevat lähes alasti kaupungilla, mutta vanhemman naisen minishortsit ja narutoppi kyllä pysäyttävät. Toisen maailmansodan museossa katseeni bongasi itseni ikäisen naisen jonka luulin ensin olevan alasti. Hänellä oli ihonväriset minishortsit jotka jäivät vatsamakkaran alle ja ihonvärinen täysin olkaimeton toppi joka myötäili joka koloa ja mutkaa.
Melko varmasti nämä nykyiset parikymppiset läpinäkyvissä sukkahousumaisissa pitkiksissään käyttää niitä lopun ikäänsä, kun ovat niihin nuorena tottuneet. Saamme siis tulevaisuudessa nähdä mummoja sukkahoususillaan isoissa tatuoinneissa ja taas nuorempi sukupolvi kauhistelee.
Kosmetologisi Inkeri
Hoitoihin voit varata ajan:
Tekstiviestillä: 050 586 0310
Sähköpostilla: info@kauneushoitolainkeri.fi
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua
16.6-22.6.2026
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.

.jpg)
Kommentit
Lähetä kommentti