Siirry pääsisältöön

Vanheneminen muuttaa ulkonäköä

 Olen oppinut ihmisen ikääntymisestä viimeisen kymmenenvuoden aikana enemmän kuin edeltävänä neljänäkymmenenävuotena. Vasta oma vanheneminen on opettanut ymmärtämään montaa asiaa mitä ulkonäössä tapahtuu.


Meikkiä pitää muuttaa

Ihmettelin joskus kolmekymppisenä, kun asiakkaat valittivat ettei ripsiväri ja luomivärit pysy kunnolla. Olin aina ihan hämmästynyt, että miten se oli mahdollista, kun itselläni ne pysyi ihan hyvin. Yleensä asiakkaat syyttivät silmämeikin laatua ja minä mietin etteivät he osaa laittaa sitä kunnolla.
Nyt senkin ongelman alkuperä on tullut itselleni eteen. Iän myötä ihmisen silmämunan alla oleva joustava rasvapatja ohenee ja menettää kimmoisuuttaan ja silmät vajoavat syvemmälle kallon sisään. Samalla silmäluomi venyy, veltostuu ja turpoaa. Koko silmänalueen malli muuttuu kolmenkympin ja kuudenkympin välillä.

Tämä tekee sen, että laskoksilla olevassa yläluomessa ei meikki enää pysy niin hyvin ja samoin ripsiväri alkaa tarttumaan sekä ala-että yläluomeen. Muuta ei ole tehtävissä kuin muuttaa silmämeikkiä ja etsiä luomivärejä jotka pysyvät muuttuneissa luomissa.

Xtreme Lashes meikkikynät (36€)



Itse olen löytänyt meikkikynät eli Xtreme Lashes meikkikynät (36€) ja luomivärikynät (36€) ja myös puuterimaisista luomiväreistä mineraalipigmentit pysyvät huomattavasti paremmin kuin synteettiset väriaineet. Youngbloodhan on mineraalipigmenttisarja jota pidän Suomen parhaana ja mineraalimeikit sopivat myös herkkäsilmäiselle paremmin.

Youngbloodilla on erittäin edullinen Weekend Palette (66€) ,jossa on yhdeksän luomiväriä ja neljä poskipunaa. Ikääntyvän ei kannata ostaa halpameikkejä, jotka ei ainakaan pysy ongelmallisella silmäluomella, vaan on parempi satsata laatuun. Sama asia on myös meikkivoiteiden kohdalla. Joku edullinen meikkivoide saattaa näyttää hyvältä parikymppisellä, mutta rypistyneellä iholla se korostaa, joka mutkaa ja juonnetta.

Ulkonäkökäsitykset muuttuu

Olen miettinyt pitkään, miksi nykynuorten ulkonäkö näyttää minun silmääni aika karsealta, mutta ilmeisesti heidän omaan silmään ihan hyvältä. Tuskin kukaan käyttäisi överipitkiä karvakasoja ripsinään ja pullistaisi huuliaan turpeiksi ellei se näyttäisi heidän mielestään hyvältä. 
Tässä täytyy käydä niin, että eri ikäluokilla on erilaiset kauneusihanteet. Tietysti ikäihmiset ovat aina kauhistelleet nuorempiaan, mutta mielestäni omassa kauhistelussani ei ole kyse siitä vaan nykymuoti yksinkertaisesti ei ole mielestäni kaunista.

Ihmisellä on myös taipumus jumittua siihen tyyliin ja meikkaustapaan minkä oppii omassa nuoruudessaan. Näen sen selvästi nykyisissä nelikymppisissä jotka oppivat 15-20-vuotta sitten, että pitää olla mustat angrybirdskulmakarvat. Ne on heillä edelleenkin, vaikka muoti on jo aikaa sitten mennyt ohitse.

Vieläkin näkee minun ikäisiän,i jotka opimme meikinteon 70-luvulla, että joku on jumittunut siniseen paksuun luomiväriin, helmenvaaleaan pinkkiin huulipunaan ja tukka on lakattu kypäräksi missä ei yksikään karva liiku. Voi olla, että itsekin näytän nykynaisten silmissä menneisyyteen juuttuneelta barbinukelta:).

Aika överiltä näyttää myös, jos ikäiseni lähes seitsemänkymppinen jumittuu samoihin vaatteisiin kuin parikymppisenä. Gdanskin matkalla näin useampia naisia joiden pukeutuminen ei enää näyttänyt hyvältä. Ihmettelimme Jukan kanssa miten Stuthoffin keskitysleirikierrokselle oli päätynyt muutama ikäiseni pikku minihameessa, joka olisi korkeintaan sopinut uimarannalle eikä keskitysleirille johon neuvottiin kunnioittavaa pukeutumista. Roiskeläpän pituinen farkkuhame näytti suorastaan roisilta eläkeikäisen päällä

Ihmettelimme myös muutenkin ikäihmisten alastonta pukeutumista kaupunkikohteessa. Siihen on kai jo tottunut, että nuoret naiset kulkevat lähes alasti kaupungilla, mutta vanhemman naisen minishortsit ja narutoppi kyllä pysäyttävät. Toisen maailmansodan museossa katseeni bongasi itseni ikäisen naisen jonka luulin ensin olevan alasti. Hänellä oli ihonväriset minishortsit jotka jäivät vatsamakkaran alle ja ihonvärinen täysin olkaimeton toppi joka myötäili joka koloa ja mutkaa. 

Melko varmasti nämä nykyiset parikymppiset läpinäkyvissä sukkahousumaisissa pitkiksissään käyttää niitä lopun ikäänsä, kun ovat niihin nuorena tottuneet. Saamme siis tulevaisuudessa nähdä mummoja sukkahoususillaan isoissa tatuoinneissa ja taas nuorempi sukupolvi kauhistelee.

Kosmetologisi Inkeri


Hoitoihin voit varata ajan: 

Tekstiviestillä: 050 586 0310
Sähköpostilla: info@kauneushoitolainkeri.fi

⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 
16.6-22.6.2026

Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vietnamin sodan syyt ja seuraukset

Suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tiedä Vietnamista, kuin sodan ja sen tapahtumia ja syitä ei juuri kukaan muista. Tässä lyhet versio Vietnamin sodasta. Vietnam oli 1850-luvulta lähtien Ranskan siirtomaa, niin kuin naapurimaatkin Laos ja Kamputsea. Nämä kolme maata muodosti Ranskan Indokiinan lähes sadanvuoden ajan. Toisessa maailmansodassa Japani miehitti nämä maat ja oli erittäin julma miehittäjä. Toisen maailmansodan loputtua Ranskan tarkoitus oli ottaa siirtomaansa takaisin, mutta Pohjois-Vietnamista lähtöisin oleva Ho Chi Minh oli koonnut taakseen vahvan itsenäisyysliikkeen. Ho Chi Minh oli kommunisti ja kerron myöhemmissä kirjoituksissani hänestä enemmän. Ho Chi Minhin johdolla Vietkong sissit eli vietnamilaiset kommunistit sotivat Ranskaa vastaan. Kansainvälinen yhteisö päätti Geneven sopimuksessa 1954, että Vietnam jaetaan Etelä-ja Pohjois-Vietnamiin. Etelä-Vietnam lupasi järjestää vapaat vaalit, mutta sitä ei tehty. He tiesivät, että kansa olisi suistanut vallasta s...

Kävelevä katastrofi

Loukkaannuin todella syvästi asiakkaani puolesta. Hän oli ollut mukana tapahtumassa missä Raili Hulkkonen neuvoi meikin tekoa. Asiakkaani oli päässyt lavalle meikkimalliksi ja Hulkkonen oli katsonut ihoa nopeasti ja todennut ihon olevan kävelevä katastrofi. Anna positiivista palautetta Kuulostaa aivan kauhealta, että jonkun ihmisen ihoa sanotaan kaiken kansan kuullen käveleväksi katastrofiksi. Syy tähän sanomiseen oli kuullemma se ettei asiakkaallani ollut meikkivoidetta. Hulkkonen haluaisi, että jokainen nainen käyttäisi meikkivoidetta. Tämä on juuri se asia mikä on minua aina häirinnyt ammattikunnassani. Usein kosmetologit ja meikkiammattilaiset nostavat itsensä toisten yläpuolelle ja halveksien moittivat ihmisiä omista korkeuksistaan. Olen kuullut satoja kertomuksia mitä kaikkea on suusta päästetty asiakasta loukaten. Nämä moitteet jää mieleen lopuksi ikää ja tuo vastenmielisyyden koko kosmetologikuntaa kohden. Joillekin syntyy todellinen trauma näin pahoista moitteista ja ne ...

Tali-ihottuma on yleinen ihotauti

 Tali-ihottuma on ihotauti, mitä välillä näen asiakkaiden iholla ja tätä ei välttämättä kaikki kosmetologit tunnista. Tali-ihottumassa iho on yhtä aikaa kuiva sekä rasvainen. Iho hilseilee, kiiltää rasvaisuudesta, punoittaa ja kutisee. Tali-ihottuma vaatii tehokasta kotihoitoa Tali-ihottumasta käytettiin aikaisemmin nimitystä taliköhnä, ja niin minäkin olen sitä oppinut kutsumaan. Tali-ihottuma kuulostaa kuitenkin paremmalta kuin taliköhnä. Tali-ihottuma on suhteellisen yleistä ja sitä sairastaa noin 3-5% suomalaisista.   Vauvoilla ja pikkulapsilla se on yleistä ja sitten murrosiässä ja sen jälkeen se voi röyhähtää uudelleen. Tali-ihottuma on ikävä vaiva, koska se ei välttämättä koskaan parane kokonaan, vaan se voi pulpahdella esiin uudestaan ja uudestaan.  Tali-ihottuma helposti sekoitetaan tavalliseen ihon rasvoittumiseen ja akneen. Tali-ihottuma on näkyvä iho-ongelma, koska se aiheuttaa punoitusta, hilseilyä ja pikkunäppylöitä. Se voi myös kutista ja kirvellä. Tali-iho...