Vuosien työ asiakaspalvelussa on opettanut minut ymmärtämään toisia ihmisiä paremmin ja tietysti ikä ja elämänkokemus auttaa siinäkin. Yritän aina kertoa ihonhoidosta ja kotihoidosta jokaisen ihmisen tavan mukaan, että tarkoitukseni olisi selkeä.
Sky-kosmetologi on ihonhoidon asiantuntija
Olen aina kertonut asiakkailleni, missä kunnossa heidän iho on, ja milloin suosittelen seuraavaa kasvohoitoa ja annan kotihoito-ohjeet. Nämä asiat pitää esittää taiten, että ihminen ei koe sitä tyrkytykseksi. Haluan aina antaa asiakkaalle mahdollisuuden siihen, ettei minun tuotteet tai hoidot kiinnosta.
Onneksi nykyisin asiakkaat jo ymmärtävät ohjeiden kuuluvan hyvään hoitoon ja ne annetaan heidän parhaaksi. Sen, kun vielä osaisin pukea sanoiksi, että oikein suunniteltu kotihoito ja ammattikosmetiikka tuo huomattavasti enemmän tuloksia kuin ”mitä sattuu” kosmetiikka.
Yksi pieni asiakasryhmä eroaa täysin niin sanotusta valtavirrasta. Pieni prosentti asiakkaista kokee tietävänsä itse kaiken ihonhoidosta ja he neuvovat myös minua. Ehkä tämä netin valtava tietomäärä tuo tunteen, että he itse tietävät ja osaavat enemmän kuin kokenut asiantuntija.
Yleensä nämä asiakkaat käyvät korkeintaan kerran vuodessa kasvohoidossa ja heidän mielestä minun pitää olla kiitollinen, kun he ovat vakioasiakkaita. Tähän vakioasiakkuuteen vedoten he luettelevat mitä näytteitä he itselleen haluavat. Eikä heille kelpaa normaalit näytepusseissa olevat tuotteet, vaan halutaan isompia matkapakkauskokoja.
Näistä näytteiden hamuamisesta huolimatta he eivät koskaan osta mitään tuotetta minulta, vaan kertovat miten hyviä ostoksia he tekevät jossain kemppariosastolla. Koen tämän jotenkin nurinkuriseksi, että todella harvoin käyvä asiakas vaatii kuningattaren palvelua. Sitten 99% vakioasiakkaistani käyvät lähes kerran kuukaudessa kasvohoidossa, eivätkä he koskaan ”vaadi” mitään extrapalvelua.
Asiakas itse päättää miten hoitaa ihoaan
Siitä huolimatta, että asiakas mielestään tietää kaiken ihonhoidosta heidän ihosta näkee selvästi miten huonosti hoidettu se on. Olen joskus yrittänyt ihan vakavissaan herättää heidät huomaamaan, että heidän iho voi todella huonosti. Yleensä iho on huutavan kuiva ja tukkeutunut, mitä en koskaan näe vakioasiakkaillani.
Olen varmaankin niin tottunut siihen, että omilla asiakkaillani on niin esimerkillisen hyvin hoidettu iho ettei siinä ole mitään ongelmakohtia. Siksi olenkin ihan tosissani yrittänyt saada näitä asiakkaita huomaamaan miten paljon paremmin he voisivat ihoaan hoitaa.
Nämä ihmiset ovat ihan poikkeuksellisen varmoja siitä, että heidän iho on upea ja he myös näyttäisivät huomattavasti itseään nuoremmilta. Se on aika erikoista, että näiden asiakkaiden kanssa keskustelut sujuu lähes saman kaavan mukaan. Heti kasvohoidon alussa käydään läpi miten paljon he ovat saaneet kehuja omasta ulkonäöstään ja nuorekkuudestaan. Sitten he kertovat mitä tuotteita minun pitäisi kokeilla ja mitä kaikkia Facebook-ryhmiä ynnä muuta minun pitäisi seurata, että oppisin mitä suuressa maailmassa tehdään.
Kasvohoidon loppupuolella käydään keskustelu siitä onko minulla tarpeeksi asiakkaita ja yleensä saan myös neuvoja miten voisin lisätä asiakkaiden määrää. Sitten tulee mukaan ajatus siitä miten tyytyväinen minun pitää olla, että juuri he ovat minun vakioasiakkaitani. Tämä korostuu myös jo ajanvarausta tehdessä, koska heidän mielestään hyvän vakioasiakkaan pitäisi päästä hoitoon heti huomenna ja halvemmalla kuin muut.
Kasvohoidon loppuosa meneekin sitten siihen, että he luettelevat millaisia näytteitä he haluavat ja tästäkin minun pitäisi olla kiitollinen, koska he saattavat myös kertoa ystävilleen, miten hyvä joku näyte oli. Edellyttäen tietysti, että he pitivät itse tuotteesta.
Hoidon päätyttyä minulla on aina ihan tyhjä olo, koska en ole voinut tehdä työtäni niin hyvin kuin olen halunnut tehdä. Koen suurta turhautumista, koska en mielestäni ole auttanut asiakasta millään tavalla. Voisi melkeinpä sanoa, että tuo kasvohoito on aika turha edes tehdä, koska se ei johda mihinkään.
Kasvohoidon tarkoitus on saada iho voimaan paremmin, mutta jos asiakas heti palaa entiseen kotihoitoon ja kuivattaa ihon karrelle, en ole pystynyt heitä mitenkään auttamaan.
Kosmetologisi Inkeri
Viime viikolla arvonnan voitti Mia N, joka kommentoi Facebookin puolella.
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 22.4.-
28.4.2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Kommentit
Lähetä kommentti