Lomaviikko Krakovassa oli pääosin sotahistoriamatka ja Puolassahan riittää sotahistoriakohteita. Puolassa on paljon aika uusiakin toiseen maailmansotaan liittyviä museoita ja niissä on aina väkeä ruuhkaksi asti.
Kaupallistettu sotaisa menneisyys
Ensimmäiseksi pitää taas päivitellä, miksi ihmeessä näihin sotamuseoihin tuodaan pikkulapsia. Yleensä joka puolella Eurooppaa on sotamuseoissa suositus ettei nuorempia kuin 12-14-vuotiaita tuoda museoihin, mutta käytännössä niissä on aina lapsia.
Nytkin sekä Auschwitzissa, että Oskar Schidlerin museossa oli useita pikkulapsia. Se on ymmärrettävää, ettei alle kouluikäiset lapset takuulla viihdy museossa, mistä he eivät ymmärrä vielä mitään, ja siksi he juoksevat ja säntäilevät pitkin poikin. Minä koen sen hyvin häiritsevänä ja opastukseen on vaikea keskittyä, kun lapset mekastavat. Mutta tämähän ei ole lapsien vika.
Minusta on ihan järjetöntä tulla lastenvaunujen kanssa Auschwitzin kolmen tunnin kävelylle tulikuumassa keskipäivän auringossa, mutta niin vain sielläkin oli näitä nuoria perheitä. Jos olisin itse pikkulapsena nähnyt keskitysleirin kauheudet olisin niistä takuulla traumatisoitunut, mutta eikö nykyvanhemmat edes itsekkään tiedä mitä paikkoja nuo nähtävyydet ovat.
Nykyisin suurimmassa osassa Puolan sotamuseoita pitää osallistua oppaan vetämään kierrokseen, eikä paikoissa pääse liikkumaan omaan tahtiin. Minä koen senkin harmillisena, koska en yleensä saa noista opastuksista mitään uutta tietoa, vaan haluaisin pysähtyä rauhassa tutkimaan omia kiinnostuksen kohteita.
Puola on tuonut todella hyvin esille rankan vaiheen toisen maailmansodan miehitettynä valtiona. Mielestäni puolalaiset ovat kaupallistaneet tuon menneisyytensä ja museot ovat hienoja ja erittäin hyvin rakennettuja. Esimerkiksi Danskissa avattiin uusi toisen maailmansodan museo muutama vuosi sitten joten aihe kiinnostaa vieläkin ja tuohonkin museoon on yleensä jonot.
Ihmisen pitää tuntea menneisyytensä
Pidän erittäin tärkeänä sitä, että ihminen tuntee oman maansa ja maailman historian yleensäkin. En usko, että ihminen voisi rakentaa tasapainoista ihmisyyttä ilman historian tuntemusta. Siksi olen hyvin huolissani siitä miten vähän ihmiset ovat menneisyydestä tietoisia.
Miten pystyy arvioimaan nykyhetken uutisiakaan ellei tunne menneisyyden tapahtumia ja niiden vaikutuksia nykyisyyteen. Minusta tuntuu, että nykyään ei juuri kukaan pysähdy pohtimaan mitään vaan koko ajan pitää olla menoa ja meininkiä ja joku TikTok-video menossa.
Näissä opastetuissa museokierroksissa huomaa hyvin miten vähän ihmiset historiasta tietävät. Tällä Puolan reissullakin englanninkielisessä ryhmässä oli monia eri kansallisuuksia ja aina pysähdyttiin päivittelemään asioita joita minä pidän itsestään selvyytenä.
Oskar Schindlerin museossa opas näytti ostokortteja ja kysyi ryhmältä tietävätkö he mitä ne ovat. Yksi ehdotti niitä bussilipuiksi ja toisen mielestä ne oli jotain kirjastolipukkeita. Oppaan kertoessa niiden olevan ostokortteja joiden mukaan ihmiset saivat ostaa ruokaa ja muuta tärkeää taloustavaraa säännöstelyn aikaan se herätti suurta ihmetystä.
Kuitenkin lähes jokaisessa Euroopan maassa tavarat olivat kortilla toisen maailmansodan aikoihin ja vielä paljon sen jälkeenkin. Ehkä Ruotsissa ei ollut tuota korttijärjestelmää, mutta esimerkiksi Suomessa lähes kaikki oli kortilla. Viimeiseksi vapautettiin kahvi ja se oli muistaakseni 1952.
Kaikki liikenevä valtion varallisuus meni sotavoimien ylläpitoon ja tietysti tuontitavarat loppuivat ensin. Niin sanotut ylellisyystavarat kuten kankaat, kengät tai saippua olivat todella harvinaisia ostoksia. Tämän takia vaatteita korjailtiin ja ommeltiin moneen kertaan ja kengät kulutettiin täysin loppuun.
Toivottavasti tällaiseen säännöstelyyn ei enää ikinä jouduta. Tosin vaatteita on nykyihmisillä niin paljon,että niillä pärjäisi hyvin ainakin kymmenen vuotta joten niiden loppumisesta ei ole pelkoa.
Kosmetologisi Inkeri
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 24.6-30.6.
2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Kommentit
Lähetä kommentti