Olen ilmeisesti jo sen verran vieraantunut asiakkaiden tavasta ajatella, että käyttäydyn vähän tökerösti. Keskusteluun nousi tiivis tilaustahtini, kun hoitolaan tulee tavaraa sisään lähes joka päivä. Lukijat neuvoivat ettei se kannata, koska ei muutama päivä hyllyssä pilaa tuotteita.
Sisäänostoilla lisätään yrityksen kannattavuutta
En ole ilmeisesti koskaan selittänyt, etten tee sisäänostoja tiuhaan tahtiin tuotteiden pilaantumisen pelossa, koska eihän muutama viikko hyllyssä vaikuta tuotteiden säilyvyyteen yhtikäs mitenkään. Olen ilmeisesti jo niin vieraantunut siitä, miten kuluttajat ajattelee, etten osaa hoksata enää asettua heidän asemaansa.
Myyntituotteiden sisäänosto on varsinainen taitolaji ja oikein ajoitetulla sisäänostolla pystyy vaikuttamaan arvonlisäverojen maksuun. Arvonlisävero erääntyy joka kuukauden 12 päivä ja se tilitetään kaikista maksuista mitä sisään tulee, eli hoitotyöstä ja myynneistä. Arvonlisävero on 25,5% kaikesta tekemästäni työstä sekä myynnistä. Se on siis neljäsosa sisään tulevasta rahasta.
Kaikki sisäänostettava tuotevalikoima vähentää arvonlisäveron määrää ja siksi sisäänostot pitää kulkea samassa tahdissa ulosmyynnin kanssa. En todellakaan tullut ajatelleeksi, että kuluttajat luulevat tekemieni hankintojen syy olevan se, että tuotteet olisi mahdollisimman tuoreita.
Pienen yrityksen kannattavuus tulee pienistä puroista, joista saadaan yhteenlaskettuna yrityksen tulos. Tämä punainen lanka pitää olla yrittäjän päässä jatkuvasti, ettei lähde haihahtelemaan mihinkään muuhun. Jos tuota kannattavuutta ei seuraa jatkuvasti se tietää tietää sitä, että on pakko syödä kaurapuuroa muutaman viikon, kun rahaa ei riitä omaan palkkaan.
Varaston arvoa ei kannata nostaa
Joku voisi ajatella, että voisihan sen varaston arvon nostaa niin sitä ei pidä seurata koko aikaa. Tämäkin on huono juttu, johon tilitoimisto puuttuu aika pikaisesti. Liian suuri varaston arvo syö katetta ja yrityksen kannattavuus kärsii.
Yrityksen kannattavuuteen vaikuttaa moni asia ja sitä pitää seurata jatkuvasti. Tiedän kokemuksesta, että jos muutaman viikon ajattelee ihan muuta niin huomaakin, että kuun 12:sta päivä vero onkin tosi suuri ja jostain se pitää raapia kokoon. Verottaja on armoton, eikä siellä kuunnella, jos joku kosmetologi sepustaa, ettei vaan huomannut säästää arvonlisäveroa varten.
Yritystoiminnassa on siis paljon yksityiskohtia jotka eivät heti valkene kuluttajalle. Minulla ei ole mitään perittyä varallisuutta tai puolison paksua palkkapussia, vaan teen yritykseni kannattavuuden ja oman palkkani täysin niillä konsteilla mitä yrittäjyyden tuotto yleensäkin syntyy.
Olen ollut yrittäjä 45-vuotta eli koko aikuisen ikäni ja yrittäjämäinen tapa ajatella on iskostunut päähäni tiukasti. Kaikki läheiset ystävänikin ovat yrittäjiä ja moni ns.hyvänpäiväntuttu on myös yrittäjä, joten en heiltäkään saa muunlaisia ajatuksia.
Näistä syistä en siis aina hoksaa selittää asioita niin, että ei yrittäjä ne ymmärtää.
Kosmetologisi Inkeri
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 17.6-23.6.
2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Kommentit
Lähetä kommentti