keskiviikko 25. toukokuuta 2016

Kosmetiikkamaailman vahvat naiset

Minulla oli hauska keskustelu ikäiseni vakioasiakkaan kanssa 60-70-lukujen kosmetiikasta. Taitaa olla vahva merkki vanhenemisesta, kun on niin hauska muistella menneitä aikoja. Ensimmäisten kosmetiikkabrändien takana oli vahvat ja yritteliäät naiset. Ensimmäiseksi mieleeni tulee Helena Rubinstein, Elisabet Arden ja Ella Bache. Heidän perustamat kosmetiikkasarjat ovat edelleen myynnissä, vaikka ne ovat yli satavuotta vanhoja merkkejä.

Helena Rubinsteinin tarina on minusta mielenkiintoisin. Hän syntyi Puolassa 1800-luvun loppupuolella ja opiskeli farmasiaa kotimaassaan. Parikymppisenä hän muutti ensin Australiaan ja sitten USA:han ja alkoi myymään Puolassa kehitettyä ihovoidetta. Se oli menestystuote ja pian hän alkoi kehittämään hoitosarjaan enemmän tuotteita. Helena Rubinstein oli juutalainen ja hämmästyin kovasti, kun kävin Israelissa 1980-luvulla, kun siellä myytiin joka paikassa hänen kosmetiikkasarjaansa. Rubinstein oli miljonääri jo ensimmäisen maailmansodan jälkeen ja hän oli merkittävä hyvän tekijä juutalaisille opiskelijoilla, koska vieläkin hänen rahastostaan jaetaan stipendejä kyvykkäille nuorille.

Elisabet Arden oli kanadalainen ja sairaanhoitaja ammatiltaan. Iältään hän oli suurin piirtein samaa ikäluokkaa, kuin Helena Rubinstein. Hän tuli kuuluisaksi jo 1920-luvulla punaovisista kauneushoitoloistaan. Hän oli se henkilö, joka loi brändiajattelun. Joka puolella maailmaa hänen kauneushoitoloiden tavaramerkki oli punainen ovi ja hän loi myös parfyymin nimeltään Red door. Ella Bache oli ranskalainen ja hiukan nuorempaa ikäluokkaa, kuin nämä kaksi edellistä. Hänen kosmetiikkasarjansa tuli kuuluisaksi 1930-luvulla ja myös hänestä tuli miljonääri jo nuorena. Ella Bache sarjaa kosmetologit käytti kahdeksankymmentäluvulla, kun itse avasin hoitolani. Minullakin oli myytävänä muutaman vuoden Ella Bache ja erityisesti hänen säärikarvojenpoistovaha. Varsinaisesti 1900-luvulla tuo säärikarvojen poistoon tarkoitettu kylmävaha oli hänen menestyksellisin tuotteensa. Suomessakin järjestettiin vuosikausia kosmetologipäivillä säärikarvojen poistokisa Ella Bacheen vahalla.

Kukaan näistä naisista ei rikastunut sattumalta, vaan he tekivät kovasti työtä yrityksensä eteen. Kaikki kolme oli poikkeuksellisia ikäluokkansa edustajia, koska 1900-luvun alussa nainen oli harvinaisuus liike-elämässä. Kertokaa lukijatkin millaisia muistoja teillä liittyy näihin kauan myynnissä olleisiin kosmetiikkabrändeihin.

13 kommenttia:

  1. Olen usein ajatellut luulevatko ihmiset että esim. tuon Rubinsteinin tuotteet olisivat iholle parasta, kun maksavat monta sataa euroa. Nykyään Loreal omistaa Rubinsteinin enkä Lorealia arvosta pätkäänkää kun huijaavat sen kun kerkiävät.. Muutenkin käsitys että paras kosmetiikka tulee Ranskasta on mielestäni aivan väärä. Tieteellisin kosmetiikka tulee Amerikasta kuten Dermalogica.

    VastaaPoista
  2. Ella Bache on näistä tutuin. Koska naapurini oli kosmetologi ja hänen hoitolasarja oli tämä. Sarja oli tosi ylellinen nuorelle silloin. Tomaattivoidetta ainakin käytin ja näppylävoide intex 2 on huippua. Mikä dermalocigalla voisi olla yhtä tehokas? Yhdessä yössä hävittää näpyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käytin itsekin vähän aikaa Ella Bachea 80-luvun alussa ja se oli tehokas työväline silloin. Creme Intex 2 sisälsi kampelanmaksaöljyä ja haju oli sen mukainen. Tehokas se kyllä oli, koska se nopeutti parantumista, mutta toisaalta rasvoitti liikaa. Dermalogican Breakout Control (75€) toimii vastaavasti eli rahoittaa yksittäisen finnin nopeasti.
      Tuon tomaattivoiteenkin muistan, mutta en sitä mille iholle se oli tarkoitettu. Sitten Bacheella oli verinaamio, joka sisälsi hemoglobiinia ja ties mitä muuta. Senkin myynti päättyi hullunlehmäntautiin. Myynnissä oli paljon tehokasta kosmetiikka 80-luvulla jotka sisälsivät eläinkunnan raaka-aineita, mutta hullunlehmän tauti teki niistä historiaa. Tosin niissä oli varmaan muitakin haittapuolia mitä ei silloin tiedetty.

      Inkeri

      Poista
    2. Huh. Onneksi omat kokemukset sarjasta on 2000 luvulta. Silloin pahimmat jo karsittu pois;)
      Kiitos näppylävoide vinkistä:)

      Poista
    3. Tuo Creme Intex 2 oli kosmetologikouluaikonani nimeltään ehkäisynaamio, koska haju oli niin hirveä ettei kukaan mies tule viittä metriä lähemmäksi. Se oli aivan totta, että haju oli kuvottava ja monen asiakkaan puoliso kielsi voiteen käytön. Sillä kun päivällä teki kasvohieronnan niin haju ei lähtenyt pois, kuin vasta yön aikana. En muista, että koskaan olisin kuullut kenenkään allergisoituneen sille, mutta enää en edes uskaltaisi myydä sellaista tuotetta. Creme Intex 2 tuubi oli vielä niin iso, että se ehti jo puolessa välissä pilaantua ja kampelanmaksaöljy eltaantuneena on järkyttävän hajuista.
      Tuo verinaamiokin aiheutti monta hauskaa juttua ja siihen aikaan ei yhtään tullut mieleen mitkään vaarat. Nykyisin se ihan iljettää ajatuksenakin.

      Inkeri

      Poista
    4. Tää mun tuubi oli 15 ml että ehti hyvin käyttää. Ehkä joku erikoiskoko.

      Poista
    5. Nykyisin en ole yhtään perehtynyt Ella Bachen tuotteisiin joten en osaa sanoa millaisia ne nykyisin ovat. Silloin Creme Intex 2 oli noin 75ml tuubissa ja sitä käytti ikuisuuden. Kaikki kosmetiikka oli 80-luvulla hyvin erilaista, kuin nykyisin. Noissa käytetyissä raaka-aineissa oli kyllä ymmärretty niiden merkitys, mutta rakenne ja imeytyvyys oli ihan eri, kuin nykyään. 90-luvulla kosmetiikkaan tuli kuljetusaineet eli liposomit, niosomit ja mikrosomit ja se mullisti raaka-aineiden imeytyvyyden.

      Inkeri

      Poista
  3. Myönnän etten enää nykyisin erityisesti arvosta näiden naisten luomaa kosmetiikkasarjaa. Näitä naisia kuitenkin arvostan todella suuresti. He olivat rohkeita ja yrittelijäitä aikana jolloin naisten työssä käyntiä, tai opiskelua ei hyväksytty. Loreal on monikansallinen yhtiö joka ei meistä pienyrittäjistä välittä sitä sanotaankin kosmetologiporukoissa Lorkuksi hiukan paheksuen. Meidän kaltaisille pienyrittäjille Loreal ei edes myy mitään, kun emme pysty tekemään tarpeeksi suurta kassaa. Toisaalta pitää muistaa, että Ranskassa Loreal ja kosmetiikka yleensä on parikymmentäprosenttia heidän ulkomaankaupastaan eli merkittävä myyntitavara heille.

    Ranska ei kuitenkaan enää ole kosmetiikan ykkösvaltio eikä yleensäkään Eurooppa. USA on vielä ykkönen, mutta veikkaan ettei kauaa. Japani ja Etelä-Korea tekee huipputeknologiaa myös kosmetiikan saralla. Heillä on mahtavat markkinat omastakin takaa ja osa tuotteista on jo menossa USA:aan markkinoille. Sieltä ne tulee jossain vaiheessa Eurooppaa valloittamaan ja tietysti Venäjää.

    Eurooppa on jäänyt täysin jälkeen kosmetiikan kehittäjänä ja samoin sen kuluttajana. Ranskattaretkin on aika ränsistyneitä aasialaisten, tai venäläisten naisten rinnalla. Etelä-Koreassa tehdään nykyisin eniten plastiikkakirurgisiaoperaatioita väkilukuun verraten. Hämeen Sanomissa eilen kerrottiin miten yleistä se on Brasiliassa ja Venäjä ja Kiina vasta aloittelee tätä kauneuskirurgiaa. Kosmetiikka ja ihonhoito on aina kehittynyt valtavalla vauhdilla, mutta nopeus on kiihtynyt moninkertaiseksi. Ulkonäön kilpavarustelu on niin hyvä bisnes ettei mikään valtio halua jäädä siitä pois. Vahinko ettei Suomi ole koskaan tosissaan lähtenyt kehittämään kosmetiikkaa, mutta meiltä puuttuu kaikki perinteet kosmetiikkamarkkinoistakin.

    Inkeri

    VastaaPoista
  4. Hyvin kirjoitettu Inkeri! Eurooppa on tosiaan jäänyt pahasti jälkeen kosmetiikan kehityksessä. Repesin nauruun kun luin tuosta verinaamiosta ja hullunlehmäntaudista:)

    VastaaPoista
  5. Inkeri. Voisitko edes kerran tehdä yhden tekstin ilman toisten kosmetologien mollaamista, tai muiden tuotesarjojen haukkumista? Tämä on niin ikävää luettavaa.

    VastaaPoista
  6. Minulla ei ole mitään tarkoitusta mollata yhtään ketään. Tässäkin keskustelussa kerron menneisyyden raaka-aineista ja se oli aivan sama tilanne kaikilla hoitosarjoilla. Varmasti aina löytyy joku negatiivinen vivahde, jos sillä silmällä näitä lukee. Tämän blogin lukeminen ei ole pakollista. Ei koskaan kannata käyttää aikaansa sellaiseen mistä tulee vaan ikävä tunne ellei ole pakko. Neuvonkin, että jätät lukematta minun tekstini.

    Inkeri

    VastaaPoista
  7. Ella Bache on nykyään erittäin moderni sarja ja sisältää uutta teknologiaa siinä missä joku muukin sarja. Turha muistella menneitä jos ei tiedä nykyisestä kehityksestä. Silloin leimaa turhaan Ellan jotenkin huonommaksi kuin muut sarjat. Edelleen erittäin hyvin myyvä sarja. Ja ilman agresiivista markkinointia vaan ihan sen takia että asiakkaat kokeilevat ja hakevat lisää ;)

    VastaaPoista
  8. Minulla ei ole mitään tarkoitusta mollata Ella Bachen tuotteita. Mielestäni kosmetiikan historialle saa nauraa ja meidän ammattilaistenkin pitää siihen pystyä. Nauretaanhan, vaikka polkupyörän alkuvaiheille ilman pilkkaa nykyfillareille.

    Arvostan suuresti Ella Bachea naisena, joka on pystynyt luomaan omana aikanaan menestyvän firman. Naisen ei ollut helppoa menestyä liikemaailmassa hänen aikana.

    Inkeri

    VastaaPoista