Kertaan taas näitä ohjeita, miten verkkokauppaa käytetään, että kaikki sujuisi jouhevasti ja nopeasti. Pyrin lähettämään paketit 1-2 viikon kuluessa, mutta pääsääntöisesti paketit lähtevät heti tilauksen jälkeen, jos tilatut tuotteet löytyvät heti hyllystäni.
Yhteydenotot
Tällä hetkellä ehkä lievä ongelma on yhteydenotot mitä verkkokauppa-asiakas tekee. Parasta on laittaa kaikki kysymykset sähköpostilla tai tekstiviestillä suoraan minulle. Pystyn kiireisen työpäiväni aikana seuraamaan vain puhelinta ja sähköpostia ja pyrin vastaamaan viesteihin mahdollisimman nopeasti.
Aika usein viestejä tulee myös messengerin, Facebookin tai Instan kautta. Näiden kohdalla olemme nettipäällikkö Miian kanssa päättäneet, että Miia välittää minulle nuo viestit. Minä en yksinkertaisesti ehdi kasvohoitojen lomassa vastaamaan kuin sähköposteihin tai tekstiviesteihin.
Jos käytätte muuta viestikanavaa, niin Miia välittää viestin minulle ja yleensä ehdin vastaamaan siihen vasta työpäivän jälkeen. Nopeiten siis saatte vastauksia kysymyksiinne sähköpostilla ja tekstiviestillä. Toinenkin ongelma on lisääntymään päin ja se on yhteydenotot missä ei ole nimeä kuka sen on lähettänyt. Varmaankin nykyisin puolet verkkokauppaa koskevista viesteistä tulee kuittauksella esimerkiksi Tintti tai Tanttu, Ansku tai Pinsku eli asiakkaat käyttävät lempinimeään.
Tuon lempinimen perusteella en pysty hakemaan tehtyä tilausta, vaan tarvitsen siihen koko nimen. Tosin suurinosa verkkokaupankin asiakkaista on niin tuttuja vakioasiakkaita, että tunnen heidät etunimellä. Tietysti välillä yritän etsiä tilausta lempinimen perusteella, jos osaisin päätellä mistä nimestä se on väännös. Pääsääntöisesti joudun kyllä pyytämään nimeä vielä erikseen, ennen kuin pääsen käsiksi tarvittaviin tietoihin.
Tämä sama tapa on yleistynyt muidenkin verkkokauppojen ja kauneushoitoloiden asiakaspalvelussa, että laitetaan viestin alle vain lempinimi. Lukemisen lomassa voitte vaikka hetken miettiä, missä elämän tilanteissa koko nimi toimii parhaiten – ja milloin lempinimi sopii paremmin.
Nämä asiat ovat tulleet esiin viimeisen parinkymmenen vuoden sisään. Minua on lapsesta asti sanottu Inkuksi ja myös vanhempani ovat käyttäneet aina sitä nimeä. Kuitenkin käytän tätä Inkku-nimeä vaan viestitellessäni ystävien ja tuttujen kesken. En koskaan kuittaa vähänkään virallista viestiä pelkkänä Inkkuna, koska mistä viestin vastaanottaja tietää kuka tämmöinen Inkku on.
Verkkokaupan tuotteet tulee samasta myyntihyllystä kuin hoitolankin myyntituotteet
Muutamia kertoja vuodessa käyn keskustelua verkkokauppa-asiakkaiden kanssa siitä, että tuotteet tulee minulle jostain. Välillä asiakas saattaa olla hyvinkin tuohtunut, miksi ei verkkokaupassa kerrota, että tuotteet tulee jostain muualta.
Itse en ymmärrä tätä ajatustapaa, koska ei kai kukaan kuvittele, että minä itse keittelen amerikkalaisia hoitotuotteita hoitolan keittiössä. Kaikkiin verkkokauppoihin myyntituotteet tulee jostain, ellei kyse ole ihan alkutuotanto tavarasta. Kosmetiikan kohdalla Suomessa on useita maahantuojia, joilla on maahantuontioikeus määrättyyn kosmetiikkaan. Me kosmetologit teemme sopimuksia näiden maahantuojien kanssa, kun haluamme jotkut tuotteet itselle myyntiin.
Minäkin käytän kymmenkuntaa eri maahantuojaa tai tukkuliikettä, joista tilaan tuotteet kasvohoitoihin ja tuotemyyntiin. Olen iS Clinicalille, Dermalogicalle, Dermatudelle ja Youngbloodille yksi heidän isoimmista ostajista ja siksi pystyn neuvottelemaan hyviä sopimuksia, joista asiakkaani hyötyvät.
Jos joku tuote loppuu hyllystä saan sitä noin vuorokaudessa lisää ja sen takia ei kannata pitää suuria varastoja omassa hyllyssä. Tuo varastonarvo syö yrityksen tuottavuutta, joten sen kanssa pitää olla koko ajan hereillä.
Jos tuote on hyllystäni loppu ilmoitan siitä verkkokauppa-asiakkaalle ja kerron milloin saan tuotetta lisää ja koska hänen pakettinsa lähtee. Tämä ilmoitus tuottaa useamman kerran vuodessa kiivaan keskustelun, että miten on mahdollista, että tuotteet tulee jostain muualta minulle.
Ensimmäisillä kerroilla en edes hoksannut mitä asiakas tarkoitti, koska tämä maahantuontisysteemi on yrittäjälle itsestään selvä. Tämä ehkä kertoo siitä, miten vierasta yritystoiminta on kuluttajille.
Kosmetologisi Inkeri
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 12.8.-18.8.
2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Kommentit
Lähetä kommentti