Huomasin kirjoituksistani, että olen kertonut vaan erilaisista asiakaspalvelutilanteista, mutta en ole antanut mitään neuvoja omaan kokemukseeni perustuen. Pyrin kuitenkin aina jakamaan omaa laajaan kokemukseen perustuvaa tietomäärääni, jos siitä olisi jollekin apua.
Kuuntele tarkkaan asiakasta
Kirjoitin jo kerran kuuntelemisen taidosta, mutta se on niin tärkeä osa hyvää asiakaspalvelua, että sitä pitää kerrata useamminkin. Ellei kosmetologi haastattele kasvohoitoasiakasta heti alussa hyvin ja kuuntele tarkasti asiakkaan vastauksia, voi moni tärkeä asia mennä ohitse
Uuden asiakkaan kohdalla kaikki mitä hän aluksi kertoo on kullan arvoista tietoa. Jo ensisilmäyksellä määrittelen uuden asiakkaan ihon terveyden. Pidän sitä hyvin tärkeänä tietona, koska nykyään esimerkiksi aurinkokeratoosia on paljon. Aurinkokeratoosi ei määrittele mitenkään kasvohoitoa, mutta asiakkaan pitää tietää, jos hänellä on solumuutoksia. Samoin kaikki muut ihottumat pitää selvittää, ennen kuin kasvohoito aloitetaan.
Kaikkiin asiakkaan kysymyksiin kannattaa paneutua tarkasti, koska niiden perusteella voi muodostaa käsitystä siitä millaista kotihoitoa asiakas tekee tai haluaisi tehdä. Moni asiakas haluaa rentoutua ja nukkua kasvohieronnan aikana, ja on suuri virhe aloittaa höpöttelemään siinä kohtaa.
Nautin itsekin tuosta levollisesta hiljaisuudesta kasvohieronnan aikana. Samalla, kun käteni liikkuu määrätyssä rytmissä pystyn järjestelemään ajatuksiani ja teen päässäni asiakkaalle kotihoitosuunnitelmaa. Näiden hiljaisten hetkien aikana suunnittelen usein myös näitä blogijuttuja ja iltaan mennessä juttu on kirjoittamista vaille valmis.
Kasvohoidon alussa kerron aina mitä vaiheita hoidossa on ja kauanko kasvohoito kestää. Näin asiakkaalle ei tule mitään yllätyksiä, eikä hänen tarvitse jännittää, mitä hoidossa tapahtuu. Hoidon päätteeksi kerron mitä olen ihossa huomioinut ja mihin asioihin asiakkaan pitää kiinnittää huomiota. Samalla kerron kotihoitotuotteista, mitä asiakkaalle suosittelen ja neuvon milloin seuraava kasvohoito kannattaa tehdä.
Otan yleensä täyden vastuun vakioasiakkaan ihonhoidosta, joten hänen ei tarvitse miettiä mitä pitää tehdä. Suosittelen tarvittavat kasvohoidot ja kerron kotihoitotuotteista. Pidän myös asiakkaani ajan tasalla, mitä uutuuksia myyntiin on tullut, jotka sopivat hänen iholleen.
Tätä asiakasryhmää kannattaa varoa
On yksi tietyn tyyppinen ihmisryhmä mitä olen kovien kokemusten kautta oppinut varomaan ja neuvon tämän myös nuoremmille kosmetologeille. Uusi asiakas, joka moittii ja haukkuu kaikki edelliset kosmetologit, hierojat, kampaajat jne.voi koitua hankalaksi asiakkaaksi.
Jos asiakas on ollut hakauksessa kaikkien edellisten kosmetologien kanssa voi olla, että joudut itsekin jonon jatkoksi. Usein näillä ihmisillä on hyvin erikoisia kokemuksia edellisistä kasvohoidoista ja ne kuulostavat suorastaan mielikuvituksen tuotannolta.
Erään kerran asiakas kertoi edellisen kosmetologin tehneen niin voimakkaan kasvohieronnan, että hänen keuhkonsa irtosivat. Sitä en tiedä miten tällainen ilmiö tapahtuu ja mistä sen tunnistaa. Toinen asiakas kertoi, että kasvohoidon yhteydessä joku hoitolaite oli sytyttänyt hänen hiuksensa palamaan ja nyt hänellä on hyvin ohut hiuslaatu.
Nuorena kosmetologina olin innokas auttamaan ja halusin tehdä kunnollisen kasvohoidon mihin asiakas olisi takuulla tyytyväinen. Silloin en vielä tiennyt, etteivät nämä ihmiset ole koskaan tyytyväisiä hoitoon, vaan heille tuo tyytyväisyyttä, kun he voivat hätkäyttää kosmetologia ja vaatia korvauksia.
Onneksi näitä ihmisiä on hyvin vähän, mutta näin pitkällä työkokemuksella olen kymmenkuntaan törmännyt. Yleensäkin edellisen kosmetologin moittiminen kannattaa soittaa varoituskelloja, koska seuraavan kerran se voit olla sinä, jota moititaan.
Kosmetologisi Inkeri
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 12.8.-18.8.
2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Kommentit
Lähetä kommentti