Vuosien varrella minulla on ollut lukuisia muistisairauden eri vaiheissa olevaa asiakasta. Heitä kävi jo kahdeksankymmentäluvulla, kun minulla ei ollut tietoa juuri ollenkaan tällaisesta sairaudesta, eikä siitä puhuttu vielä julkisesti.
Muistisairaskin tarvitsee palvelua
Yleensä muistisairaan kanssa sujuu kaikki ihan hyvin paitsi tuo ajanvaraus. Olen menettänyt tuhansia euroja, kun muistisairas ei tulekaan varattuna ajankohtana. Siksi toivoisinkin, että omaiset tai muut läheiset seuraisivat mitä aikoja varataan ja muistetaanko sinne mennä.
Tyypillinen asiakkaani on käynyt minulla hoidossa kymmeniä vuosia ja haluaa tietysti jatkaa kasvohoidoissa käyntiä sairastumisista huolimatta. Muistisairaalle kasvohoidot ovat monella tavalla tärkeitä. Kasvohoidoissa tulee se kosketus, mistä vanhukset yleensä jää paitsi. Moni unohtaa ihonhoidon kotona, mutta haluaisi kuitenkin kohentaa ulkonäköään.
Pyrin pitäytymään siinä hoidossa mihin asiakas on tottunut, mutta joitakin työvaiheita pitää muuttaa. Jossain vaiheessa sairauden edetessä ei enää voi laittaa ripsiin kestovärejä, koska asiakas unohtaa pitää silmiä kiinni tai pyyhkäisee omalla kädellään värit pitkin kasvoja. Pyrin kuitenkin kestoväreihin tottunutta asiakasta hoitamaan, niin kuin aina ennenkin, vaikka joku asia olisi hiukan haasteellisempaa.
Joskus muistisairasta asiakasta ei voi jättää yksin rentoutumaan naamion vaikutusajaksi, koska he ihmettelevät miksi tässä makoillaan ja pyrkivät jo lähtemään.
Tulen hyvin toimeen muistisairaiden kanssa ja tietysti pitkään käynyt vakioasiakas luottaa minuun. Tiedän myös ihmisen taustat, joten minun on helpompi ymmärtää vähän sekavaksi käynyttä keskustelua. Uskoisin, että myös nämä juttelut ovat yksin asuvalle ikäihmiselle erittäin tärkeitä.
Muistutan myös vielä, että minua koskee vaitiolovelvollisuus, eikä mikään minulle kerrottu asia mene eteenpäin.
Haasteena ajanvaraus
Muuten muistisairaat ovat mukavia asiakkaita, mutta tuo ajanvaraus tuottaa ongelmia. Kuitenkaan en koskaan veloita asiakasta peruuttamattomasta hoitoajasta, kun tiedän syynä olevan sairaus. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia keinoja, ettei näitä unohduksia tulisi, mutta välillä mikään ei auta.
Yleensä huomaan jo varhaisessa vaiheessa muistisairauden, kun vakioasiakas, joka ei koskaan jätä hoitoaikaansa käyttämättä tekee sitä useasti. Asiakkaalle, joka käy säännöllisesti 4-6 viikon välein kasvohoidossa, ei voi laittaa enää uutta ajanvarausta edellisellä hoitokerralla, kun se unohtuu. Joidenkin kohdalla aika pitkään onnistuu se, että muistutan asiakasta tekstiviestillä tai soittamalla, että tänään pitää tulla kasvohoitoon. Tämäkin vaihe voi joidenkin kohdalla mennä vaikeaksi, kun puhelimen käyttö vaikeutuu. Saattaa myös käydä niin, että asiakas sanoo, ettei hänellä ole mitään kasvohoitovarausta, eikä haluakaan tulla hoitoon. Sitten hän voi parina seuraavana päivänä käydä kysymässä, että milloinkohan se kasvohoitoaika on.
Tämäkin on joskus haastavaa, että muistisairasasiakas käy joka päivä kysymässä ajanvarauksestaan. Muutaman kerran on käynyt niin, että asiakas käy joka päivä tekemässä ajanvarauksen jalkahoitoon tai hiusten leikkaukseen, joita minä en tee. Siinä menee aikaa kesken hoitojen, kun yritän diplomaattisesti selittää, etten tee kyseisiä palveluja.
Joidenkin kohdalla koen suurta surua, kun tulee se vaihe, että kaikki on hukassa. Ihminen muistaa käyneensä hoitolassani ja saattaa tulla kyselemään silmälasejaan, kännykkäänsä tai takkiaan moneen kertaan. On sydäntä raastavaa nähdä, miten hätääntynyt ihminen on, kun tärkeät tavarat ovat hukassa.
Tässä ajanvarauksessa toivoisin apua omaisilta, jotka yleensä hoitavat lääkärissä käynnit ja sairaala-asiat. Olisi hyvä myös selvittää onko muistisairaalla läheisellä muita ajanvarauksia, joissa hän tarvitsisi apua. Ymmärrän kuitenkin senkin, että hoidettavia asioita on niin paljon, ettei kaikkea ehdi tai huomaa hoitaa. Muistisairas ihminen, joka on hyvä liikkumaan on aika nopea poikkeilemaan kaupungilla eri liikkeissä yrittäessään hoitaa asioitaan. Nämä ongelmat koskee jalkahoitajia, kampaajia, optikoita, kosmetologeja ja muita sen kaltaisia palveluita.
Jollekin vasta aloittaneelle kosmetologille olisi suuri rahallinen menetys ja lovi omassa palkassa, kun asiakas jättää tulematta. Kaikki eivät pysty olemaan niin hyväksyviä kuin minä, joka en veloita käyttämättä jääneestä hoitoajasta.
Kosmetologisi Inkeri
Hoitoihin voit varata ajan:
Tekstiviestillä: 050 586 0310
Sähköpostilla: info@kauneushoitolainkeri.fi
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 14.-20.10.
2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Kommentit
Lähetä kommentti