Ilmeisesti suomalaisilla on niin vankka usko lakeihin, sääntöihin ja virkamiehiin, kun luullaan kuluttaja-asiamiehen puuttuvan kaikkiin asioihin. Eihän se tietenkään niin ole vaan jokainen ihminen vastaa itse omista töppäilyistään.
En voi puuttua muiden kosmetologien tekemisiin
Ihmettelen aina sitä, että miksi ihmiset ottavat yhteyttä minuun, jos jonkun muun kosmetologin tekemä asia ei miellytä. Minä keskityn vain omaan hoitolaani ja omiin asiakkaisiin enkä voi vaikuttaa kehenkään muuhun.
Aloin tätä kirjoittamaan siksi, että talvella minulle soitti eräs ihminen joka oli närkästynyt Virossa kosmetologiin. Hän oli varannut Tallinassa kauneushoitolasta kasvohoidon ja oli unohtanut mennä sinne. Kosmetologi laittoi siitä laskun perään ja veloitti tuon varatun kasvohoidon hinnan.
Soittaja oli hyvin närkästynyt laskusta, kun hän ei kuulemma ollut tahallaan menemättä vaan se oli ollut vahinko. Hänen mielestään oli aivan kohtuutonta, että häneltä laskutettaan hoidon hinta, kun hänelle sattui tällainen vahinko.
Soittajan mielestä juuri tämä oli asian ydin, että hän oli unohtanut varauksen ja kyseessä oli inhimillinen vahinko josta ei voi laskuttaa. Olin puhelussa hyvin vaitonainen, koska en ymmärtänyt miksi minulle selitetään tällaista asiaa.
Selvisi, että asiakas ajatteli, että minä ”vanhana ja viisaana” kosmetologina soitan kyseiseen hoitolaan ja kerron ettei tällaisia laskuja saa lähetellä. Kerroin soittajalle etten missään tapauksessa ala soittelemaan mihinkään ja tuo on ihan yleinen tapa, että käyttämättä jääneestä hoitoajasta veloitetaan.
Itse veloitan 50% hoidon hinnasta, mutta käytännössä en ole tainut koskaan veloittaa mitään. Asiakkaani ovat niin vakioasiakkaita, että jos he kerran lähes puolisadanvuoden aikana missaavat hoitoajan niin se on inhimillistä. Yleensä asiakkaani vielä itse tarjoutuvat maksamaan, mutta en sellaista maksua ota vastaan.
Kyseinen tapaus eteni vielä kevään aikana, kun soittaja tivasi asiaa pari kertaa vielä uudestaankin. Loppujen lopuksi hän haukkui minut ja uhkasi kertoa minusta kuluttaja-asiamiehelle. Nyt kuulin, että hän on sitä kertonut muuallakin niin kuin uhkasikin. Asia on minulle käsittämätön enkä pysty ymmärtämään miksi minua sekoitetaan Virossa tapahtuneeseen asiaa. Tämä ei myöskään ollut ensimmäinen kerta, kun minulle valitetaan muiden tekemisistä. Toivon ettei tällaisia puheluita tulisi enää koskaan.
Kuluttaja-asiamies toimii sääntöjen mukaan
Pari viikkoa sitten oli iltapäivälehdissä eläkkeelle jääneen kuluttaja-asiamiehen kertomus omasta työstään. Hänkin valitteli sitä, että ihmisillä on se käsitys, että kuluttaja-asiamies antaa korvauksia ihan kaikesta. Jutun mukaan heille tulee usein sähköposteja missä valitetaan jostain asiasta ja laitetaan tilinumero mihin voi korvauksen maksaa.
Minusta hassuin tapaus hänen kertomuksestaan oli vaatimus jääkiekko-ottelun lipusta. Pariskunta oli ollut jääkiekko-ottelussa ja heidän mielestään erotuomari oli osaamaton ja tuomitsi ihan väärin ja he halusivat sillä perusteella lipun hinnan takaisin.
Kuluttaja-asiamies kertoi ettei kuluttajalautakunta korvaa kenenkään mielipahaa vaan pitää olla selvä virhe mistä voi korvauksia saada. Sen tiedän kokemuksesta, että asiakkaat helposti uhkailevat kuluttaja-asiamiehellä Jos en toimi niin kuin asiakas haluaa he uhkaavat ilmoittaa minut kuluttaja-asiamiehelle.
Nykyisin myös uhkaillaan somejutuilla eli uhataan sillä, että laitetaan someen negatiivistä juttua yrityksestä. Tämä somejutuilla uhkailu on tullut tavaksi vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Asiakkaalla voi olla se käsitys, että jos en tee niin kuin he haluavat niin he kirjoittavat instaan tai facebookiin miten ikävä ihminen olen ja sen jälkeen yritykseni toiminta loppuu heti. Ihmisillä on jännä asenne omasta voimastaan, että yksi kirjoitus heiltä niin 45-vuotta vanha yritys kaatuu siihen.
Enkä tykkää yhtään näistä uhkailuista ja saan sellaisesta ihmisestä aika ikävän kuvan. Tämä some-maailma on tuonut ihan uuden ulottuvuuden näihin uhkailuihin. Joillekin some on vallankäytönväline ja ellei heitä palvella kuin kuningasta he uhkaavat kirjoittaa siitä ja sitten koko maailma kääntyy minua vastaan. Ilmeisesti tällaisella ihmisellä on joku ”napoleonsyndrooma”, kun ihminen luulee, että hänellä on valta ihan kaiken ylitse.
Kommentit
Lähetä kommentti