Miettiessäni asioita, jotka kuuluvat hyvään asiakaspalveluun isoimpana asiana mieleeni tulee kuuntelemisen taito. Omassa työssäni myös korostuu se, että asiakkaan pitää saada olla hiljaa, jos hän niin haluaa.
Nykyisin tarvitaan hiljaisuutta
Olemme Jukan kanssa keskustelleet paljon näistä asiakaspalveluasioista ja minusta on hienoa miten tarkasti Jukka on tätäkin miettinyt. Nykyään tulee monessa netti-tai lehtijutussa ilmi miten ihmiset hakevat hiljaisuutta ja pysähtymistä kosmetologilta ja hierojalta.
Itsekin olen moneen kertaan kärsinyt siitä, kun hieroja papattaa kaikki omat asiansa niskaani, eikä ole hetkeäkään hiljaa. Kampaajalla olen kärsinyt siitä, kun hevimusiikki pauhaa tai asiakas pakotetaan kuuntelemaan jotain tyhmää radio-ohjelmaa.
Minä olen jo ehtinyt kehittää itselleni tuntosarvet siihen mitä asiakas haluaa. Pyrin kuulostelemaan hyvin tarkasti haluaako asiakas nyt nukkua vai jutella. Jukka on luonteeltaan huomattavasti rauhallisempi kuin minä ja hänellä on ihan luontainen taipumus osata kuunnella toista ihmistä.
Minulle rauhallisuus ja hiljaisuus ei ole myötäsyntyistä, mutta olen systemaattisesti halunnut opetella sitä. Se on asiakkaan oma valinta haluaako hän esimerkiksi kysyä neuvoa ihonhoidosta vai haluaako hän olla omissa ajatuksissaan.
Kuuntelemisen jalo taito
Kuunteleminen on taito mitä tarvitsee jokainen ihminen kaikissa kohtaamisissaan. Tiedän itselleni, että vilkkaalle luonteelle on välillä vaikea oppia olemaan hiljaa ja kuunnella mitä toinen sanoo. Nämä asiat korostuu, kun olen itse asiakkaana. Juttelen paljon puhelimessa maahantuojien edustajien kanssa ja joskus on suorastaan raivostuttavaa, kun toinen puhuu minun päälle koko ajan.
Joillakin on myös tapana yrittää ymmärtää toista jo puolesta lauseesta ja lopettaa lause toisen puolesta. Yleensä tässä mennään pieleen, kun ihminen ei itse saa kertoa asiaansa loppuun asti. Ikävin asiakaspalvelukohtaaminen on silloin, kun jo etukäteen terästäydyn kestämään toisen puhetulvaa. Pidän näistä ihmisistä kovasti, mutta joskus tekisi mieli sanoa, että ole nyt hetki hiljaa ja kuuntele minuakin.
Näistä kohtaamisista tulee myös mieleeni se, että nykyisin ihmiset ovat entistä rauhattomampia.
Varsinkin monen nuoremman perheen kohdalla ihmettelen ovatko he kotona hetkeäkään. Lapsia kuskataan sinne, tänne ja tonne ja loppuaika sinkoillaan omien harrastusten perään.
Pidän surullisena sitä, että harvoin enää kukaan kertoo lukevansa kirjaa tai tekevänsä käsitöitä jossa ollaan hiljaa ja rauhassa. Joidenkin kohdalla tulee mieleen, että tekisi mieli painaa toinen istumaan ja pyytää, jos olisit hetken ihan pysähtyneenä.
Silloin, kun tämä jatkuva meno on jo silmäänpistävää muillekin voi romahtaminen olla jo aika lähellä. Toivoisin, että ihmiset huomioisivat tämän jo hiukan ennen, kun mieli ja keho pakottaa ihmisen pysähtymään.
Nykyisin myös ihannoidaan liikkuvaa elämäntapaa, mutta joiden kohdalla sekin menee överiksi. Harrastetaan niin maanisesti ettei elämään mahdu enää muuta ja eniten minua surettaa lapset joita kärrätään paikasta toiseen eikä koskaan saa olla rauhassa kotona.
Kosmetologisi Inkeri
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 22.-28.7.
2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Itse tykkään juurikin käydä hoitoloissa niin että se on "hiljainen" rentoutumishetki arjen keskellä eikä tarvitse juurikaan puhua, saa vain hetken hengähtää.
VastaaPoistaennimaria@hotmail.fi