Siirry pääsisältöön

Voiton päivä

 Tänään 9.5 Venäjällä vietetään Voiton päivää, jolloin tulee 81-vuotta suuresta isänmaallisesta sodasta eli toisesta maailmansodasta. Jo Neuvostoliiton aikana päivää juhlittiin suurin kunnianosoituksin, ihan kuin he olisivat yksin jotain voittaneet.



Äiti Venäjä

Venäjällä Voiton päivää vietetään 9.5, kun muualla se on 8.5 ja se johtuu aikaerosta. Berliini antautui iltayöstä 8.5, mutta Moskovassa oli kello silloin jo seuraavan päivän puolella eli 9.5. Tästä siis johtuu näiden päivämäärien ero. 

Tämä Venäjän asekatselmus mitä Voiton päivä on pistää miettimään miten falskia touhua tuo itänaapurin elämä on. Ärsyynnyn aina tässä vaiheessa, kun sanallakaan ei mainita kenen avulla ja aseilla Neuvostoliitto selvisi sodasta voittajien puolella. 
Eikä Neuvostoliitto todellakaan sotinut yksin Saksaa vastaan vaan USA ja Englanti tekivät oman osansa. Ilman USA:n apua Neuvostoliiton pärjääminen olisi ollut hyvin paljon hitaampaa. Neuvostoliitto sai valtavan määrän aseita ja muuta tavaraa USA:lta, mutta sen he ovat täysin unohtaneet. 

Neuvostoliitto torjui saksalaisten etenemisen niin verisillä keinoilla ettei ihmisillä ollut mitään arvoa. Stalin ei antanut suurista kaupungeista evakuoida siviilejä ja siksi siellä kuoli poikkeuksellinen määrä myös naisia ja lapsia. Leningradia ei evakuoitu, vaikka se olisi pystytty tekemään ja siellä kuoli miljoona ihmistä kamalissa olosuhteissa. 

Samoin Stalingradia ei evakuoitu ja sotaa käytiin siviliien keskellä. Stalinilla oli ajatus, että sotilaat taistelisivat kovemmin, kun he puolustaisivat naisia ja lapsia. Sota oli julmaa silloin ja se on julmaa myös nyt.

Ukraina

Minulle on viime aikoina usein tullut mieleen, miten ennustettiin Ukrainan sodan etenevän. Silloin, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 2022 moni tuttavani jonka kanssa sodasta puhuin väitti, että Venäjältä loppuu aseet. Tietysti nämä ennustajat olivat miehiä, jotka vetoavat siihen, että ovat käyneet armeijan ja eihän yksi vaatimaton kosmetologi tiedä asiasta mitään. Nyt tekisi mieli kysyä onko ne aseet loppuneet?
Olin jo sodan alussa sitä mieltä ettei Venäjältä lopu aseet eikä miehet,kun ne eivät ole ennenkään loppuneet. Eikä vielä nytkään näytä siltä, että sota loppuisi aseiden loppumisen. Ylipäätään en muista mitään sotaan, mikä olisi loppunut aseiden puutteeseen. Kyllä sotaa käyvä maa aina aseita löytää, mutta ruoka ja muut tarvikkeet saattaa siviileiltä loppua. 

Neuvostoliitto oli toisessa maailmansodassa raadollisen ovela. He eivät käyttäneet voimia siviilien evakuoimiseen, mutta kaikki asetehtaat ja muu siihen liittyvä siirretiin sodan jaloista pois. Stalin määräsi suuria tehdaskomplekseja työntekijöineen siirtymään turvallisemmalle maaperälle. 
Neuvostoliitto myös kopio kaikki aseet ja ajoneuvot mitä USA heille toimitti ja parissa vuodessa he polkaisivat käyttöön aseteollisuuden. Sitäpaitsi vanhoja aseita voidaan uudistaa muuttamalla jotain osia. Nyt USA:kin muuttaa legendaarisia B-52 pommikoneita uusiksi vaihtamalla niihin moottorit. Lentävä linnoitus eli B-52 koneet tuli käyttöön jo 1950-luvulla ja uudistuksen jälkeen niiden pitäisi olla käytössä 2050 asti. 

Tälläkään hetkellä ei mitkään pakotteet pure Venäjään vaan aina löytyy joku keino ostaa aseita. Samoin he ovat pystyneet ihmeen hyvin muodistamaan vanhoja asejärjestelmiä vielä käyttökelpoisiksi. Onneksi Ukrainakin on hienosti edennyt omassa asetuotannossaan, eikä se enää vaikuta niin onnettomalta kuin sodan alussa. 

Toivon kuitenkin, että sota Venäjän ja Ukrainan välillä loppuisi. Se vaikuttaisi myös Euroopan talouselämään todella paljon, koska Ukrainan jälleenrakentaminen laittaisi rahan liikkumaan ja toisi työpaikkoja.

Kosmetologisi Inkeri


Hoitoihin voit varata ajan: 

Tekstiviestillä: 050 586 0310
Sähköpostilla: info@kauneushoitolainkeri.fi

⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 
5.5-11.5.2026

Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vietnamin sodan syyt ja seuraukset

Suurin osa länsimaisista ihmisistä ei tiedä Vietnamista, kuin sodan ja sen tapahtumia ja syitä ei juuri kukaan muista. Tässä lyhet versio Vietnamin sodasta. Vietnam oli 1850-luvulta lähtien Ranskan siirtomaa, niin kuin naapurimaatkin Laos ja Kamputsea. Nämä kolme maata muodosti Ranskan Indokiinan lähes sadanvuoden ajan. Toisessa maailmansodassa Japani miehitti nämä maat ja oli erittäin julma miehittäjä. Toisen maailmansodan loputtua Ranskan tarkoitus oli ottaa siirtomaansa takaisin, mutta Pohjois-Vietnamista lähtöisin oleva Ho Chi Minh oli koonnut taakseen vahvan itsenäisyysliikkeen. Ho Chi Minh oli kommunisti ja kerron myöhemmissä kirjoituksissani hänestä enemmän. Ho Chi Minhin johdolla Vietkong sissit eli vietnamilaiset kommunistit sotivat Ranskaa vastaan. Kansainvälinen yhteisö päätti Geneven sopimuksessa 1954, että Vietnam jaetaan Etelä-ja Pohjois-Vietnamiin. Etelä-Vietnam lupasi järjestää vapaat vaalit, mutta sitä ei tehty. He tiesivät, että kansa olisi suistanut vallasta s...

Kävelevä katastrofi

Loukkaannuin todella syvästi asiakkaani puolesta. Hän oli ollut mukana tapahtumassa missä Raili Hulkkonen neuvoi meikin tekoa. Asiakkaani oli päässyt lavalle meikkimalliksi ja Hulkkonen oli katsonut ihoa nopeasti ja todennut ihon olevan kävelevä katastrofi. Anna positiivista palautetta Kuulostaa aivan kauhealta, että jonkun ihmisen ihoa sanotaan kaiken kansan kuullen käveleväksi katastrofiksi. Syy tähän sanomiseen oli kuullemma se ettei asiakkaallani ollut meikkivoidetta. Hulkkonen haluaisi, että jokainen nainen käyttäisi meikkivoidetta. Tämä on juuri se asia mikä on minua aina häirinnyt ammattikunnassani. Usein kosmetologit ja meikkiammattilaiset nostavat itsensä toisten yläpuolelle ja halveksien moittivat ihmisiä omista korkeuksistaan. Olen kuullut satoja kertomuksia mitä kaikkea on suusta päästetty asiakasta loukaten. Nämä moitteet jää mieleen lopuksi ikää ja tuo vastenmielisyyden koko kosmetologikuntaa kohden. Joillekin syntyy todellinen trauma näin pahoista moitteista ja ne ...

Tali-ihottuma on yleinen ihotauti

 Tali-ihottuma on ihotauti, mitä välillä näen asiakkaiden iholla ja tätä ei välttämättä kaikki kosmetologit tunnista. Tali-ihottumassa iho on yhtä aikaa kuiva sekä rasvainen. Iho hilseilee, kiiltää rasvaisuudesta, punoittaa ja kutisee. Tali-ihottuma vaatii tehokasta kotihoitoa Tali-ihottumasta käytettiin aikaisemmin nimitystä taliköhnä, ja niin minäkin olen sitä oppinut kutsumaan. Tali-ihottuma kuulostaa kuitenkin paremmalta kuin taliköhnä. Tali-ihottuma on suhteellisen yleistä ja sitä sairastaa noin 3-5% suomalaisista.   Vauvoilla ja pikkulapsilla se on yleistä ja sitten murrosiässä ja sen jälkeen se voi röyhähtää uudelleen. Tali-ihottuma on ikävä vaiva, koska se ei välttämättä koskaan parane kokonaan, vaan se voi pulpahdella esiin uudestaan ja uudestaan.  Tali-ihottuma helposti sekoitetaan tavalliseen ihon rasvoittumiseen ja akneen. Tali-ihottuma on näkyvä iho-ongelma, koska se aiheuttaa punoitusta, hilseilyä ja pikkunäppylöitä. Se voi myös kutista ja kirvellä. Tali-iho...