maanantai 16. tammikuuta 2012

Tappavaa kauneutta

Olin oikein ilahtunut uudesta Historia lehdestä, kun siellä oli artikkeli kauneudenhoidon historiasta. Muutenkin olen tosi tyytyväinen tuohon Historia lehteen, varmaan joka numero tulee tavattua kannesta kanteen sekä miehelläni , että minulla ja sitten n elähtevät vielä kiertoon muulle suvulle.

Historia lehden aihe kauneudenhoidon historiasta kertoi niistä menetelmistä jotka vaaransivat naisen terveyden. Suurin osa aineista ja menetelmistä olikin minulle jo ennestään tuttuja, mutta radiumin käyttö kosmetiikassa oli uusi juttu. Olen joskus lukenut Marie Curien elämäkerran, hän kehitti miehensä Pierre Curien kanssa radiumin ja sai itse Nobelin palkinnon keksinnöstään. Radium oli ensi askel röngtenlaitteiden kehityksessä ja erittäin tärkeä terveydenhuollolle. Radium loppujen lopuksi koitui keksijänsä Marie Curien kuolemaksi, koska se aiheutti syöpää.

Mielenkiintoista, että niinkin myöhään, kun 1920-30-luvuilla käytettiin radiumia meikeissä ja iho säteili kauniisti. Varmaan silloin jo tiedettiin tai ainakin epäiltiin radiumin syöpää aiheuttavia vaikutuksia, mutta sehän ei ole koskaan kauneusbisnestä hillinnyt. Sen voin uskoa, että hohde ja säteily oli erittäin kaunis, mitä radiumilla saatiin aikaan, mutta ihosta se tietysti imeytyi elimistöön ja aiheutti syöpää. Saman homman teki lyijynvalkoinen jota käytettiin 1500-luvulla Ranskan hovissa tekemään ihosta kalpean.

Ei yhtään kannata ihmetellä nykypäivän botoxeja ja restylanepiikkejä ei ihminen koskaan ole terveydestään välittänyt, jos on kyse ulkonäöstä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti