Minun huumorin tajuni taitaa olla kadonnut, tai sitten olen muuttunut jotenkin muuten tosikkomaiseksi. Nyt, kun isänpäivä lähestyy, sehän on 11.11-12, niin mainokset isänpäivälahjoiksi lisääntyy. Sain eräältä ammattilaisten kosmetiikka firmalta, niin järkyttävän mainoksen etten oikein tiedä itkeä, vai nauraa. Olen aina ollut aika feministinen, mutta sillä tapaa etten hyväksy kummankaan sukupuolen väheksyntää, tai mollaamista. Tässä mainoksessa miehet pudotettiin luolamiehen asteelle.
Yksi otsikko oli, että Rikoo on riskillä ruma, ja ymmärsin näin, että kun miehenääliö ei kuitenkaan pukeudu kunnolla, niin käyttäköön edes partavettä. Kosteusvoiteen tarjoamista isänpäivälahjaksi perusteltiin sillä, että nainen säästyisi siltä ettei mies tunge paksuja karvaisia sormiaan hänen voide purkkeihinsa. Yksi tarjottavista tuotteista oli pesuaine, joka samalla on kuorinta-aine. Miehet kuulemma tykkää asioista missä on monta asiaa samassa. Kuten kahdella jalalla kävelevästä pyykinpesukoneesta, joka laittaa ruokaa, puhuu ja käy vielä kaupassakin. Tässä ilmeisesti viitattiin meihin naisiin jotka viehätämme moni taitoisuutemme takia. Voi olla, että nuoremmat naiset tai muut kuin minä näkevät jutussa huumoria, mutta minusta se oli ihan asiatonta sukupuolista pilkkaa ja miesten arvon alentamista. Sitä voisi pitää lieventävänä asian haarana, että osa sen firman henkilökunnasta puhuu äidinkielenään ruotsia. Voihan olla, että tuo teksti oli käännös ja siksi niin outo.
Voi olla, että otan asian liian vakavasti, mutta minusta on todella kamalaa, että naiset sortuvat samanlaiseen toisen sukupuolen alistamiseen ja alentamiseen, mitä miehet ovat tehneet. Nykyään, kun naisten asema on huomattavasti parempi, kuin viisikymmentävuotta sitten ei ainakaan yleistä tasa-arvoa paranna, että me vuorostamme alamme väheksyä miehiä. Vielä ollaan kaukana siitä ajasta, jolloin miehet kokevat kosmetologin palvelut ja ihonhoidon yhtä arkisena, kuin naiset sen tekevät. Takuulla tuon tyyppinen mainonta jota alussa kritisoin ei helpota miesten hakeutumista kauneushoitolaan.
Uskon ettei tuon mainoksen tekijät tarkoittaneet mitään pahaa, eivätkä ilmeisesti vaan ajatelleet kirjoituksiaan perinpohjin. Tuo firma ja heidän henkilökuntansa on minulle ja Marille hyvin tärkeä yhteistyökumppani ja he ovat hyviä kosmetiikan ammattilaisia. En halua heille mitään negatiivista julkisuutta ja en tämän pidemmälle tätä juttua vie. Minulle tuo teksti oli kuitenkin niin vakava loukkaus tasa-arvoa kohtaan, että toisissa yhteyksissä olisin nostanut siitä aika äläkän. Tällaista asennetta ei missään tapauksessa pidä lietsoa.
Yksi otsikko oli, että Rikoo on riskillä ruma, ja ymmärsin näin, että kun miehenääliö ei kuitenkaan pukeudu kunnolla, niin käyttäköön edes partavettä. Kosteusvoiteen tarjoamista isänpäivälahjaksi perusteltiin sillä, että nainen säästyisi siltä ettei mies tunge paksuja karvaisia sormiaan hänen voide purkkeihinsa. Yksi tarjottavista tuotteista oli pesuaine, joka samalla on kuorinta-aine. Miehet kuulemma tykkää asioista missä on monta asiaa samassa. Kuten kahdella jalalla kävelevästä pyykinpesukoneesta, joka laittaa ruokaa, puhuu ja käy vielä kaupassakin. Tässä ilmeisesti viitattiin meihin naisiin jotka viehätämme moni taitoisuutemme takia. Voi olla, että nuoremmat naiset tai muut kuin minä näkevät jutussa huumoria, mutta minusta se oli ihan asiatonta sukupuolista pilkkaa ja miesten arvon alentamista. Sitä voisi pitää lieventävänä asian haarana, että osa sen firman henkilökunnasta puhuu äidinkielenään ruotsia. Voihan olla, että tuo teksti oli käännös ja siksi niin outo.
Voi olla, että otan asian liian vakavasti, mutta minusta on todella kamalaa, että naiset sortuvat samanlaiseen toisen sukupuolen alistamiseen ja alentamiseen, mitä miehet ovat tehneet. Nykyään, kun naisten asema on huomattavasti parempi, kuin viisikymmentävuotta sitten ei ainakaan yleistä tasa-arvoa paranna, että me vuorostamme alamme väheksyä miehiä. Vielä ollaan kaukana siitä ajasta, jolloin miehet kokevat kosmetologin palvelut ja ihonhoidon yhtä arkisena, kuin naiset sen tekevät. Takuulla tuon tyyppinen mainonta jota alussa kritisoin ei helpota miesten hakeutumista kauneushoitolaan.
Uskon ettei tuon mainoksen tekijät tarkoittaneet mitään pahaa, eivätkä ilmeisesti vaan ajatelleet kirjoituksiaan perinpohjin. Tuo firma ja heidän henkilökuntansa on minulle ja Marille hyvin tärkeä yhteistyökumppani ja he ovat hyviä kosmetiikan ammattilaisia. En halua heille mitään negatiivista julkisuutta ja en tämän pidemmälle tätä juttua vie. Minulle tuo teksti oli kuitenkin niin vakava loukkaus tasa-arvoa kohtaan, että toisissa yhteyksissä olisin nostanut siitä aika äläkän. Tällaista asennetta ei missään tapauksessa pidä lietsoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti