maanantai 16. joulukuuta 2024

Asiakaspalvelun haasteita

Hyvää joulukuun 16. päivää! Ajattelin ilahduttaa lukijani jokapäiväisellä aforismi-luukulla <3

Kirjoitan taas tästä asiakaspalvelusta, koska mietin sitä usein ja kiinnitän tarkasti huomiotani siihen, miten minua palvellaan eri paikoissa. Pienelle yritykselle tärkein kilpailuvaltti on hyvä asiakaspalvelu, ja siksi käyn usein päässäni läpi, sitä miten itse kohtaan asiakkaani.

Monimuotoinen asiakaspalvelu

Asiakaspalveluun vaikuttaa todella moni seikka ja joskus hyvinkin pieni asia pilaa koko asiakaspalvelun. Viimeksi olen itse harmitellut asiakaspalvelussa liian hiljaista puheääntä. Hikeennyin tyystin, kun kävin apteekissa hakemassa äitini reseptilääkettä verenpaineeseen. 

Farmaseutti oli epäsiisti nuori mies, jonka tukka oli likainen ja parta viuhotti sinne tänne. Myönnän, että olin jo negatiivinen asenteeltani, kun odottelin vuoroani ja katselin hänen toimiaan. Sitten, kun tuli minun vuoroni, niin en kuullut mitään hänen puheestaan. Hän puhui hyvin hiljaa ja epäselvästi. Se oli myös jotenkin epäsuhtaista, kun kookas mies piipitti pienellä  äänellä. 

Olen juuri käynyt kuulotestissä työterveyslääkärillä, eikä kuulossani ole mitään vikaa. Jouduin kuitenkin yhtenään kysymään ”mitä”, että sain asiani hoidettua. Sitten mielestäni oli ihan outo kysymys, kun farmaseutti kysyi minkä tehtaan lääkettä haluan. Olin ihmeissäni, koska enhän minä tiedä mitä lääkefirmoja edes on olemassa. Tein vastakysymyksen ja pyysin kertomaan mitä vaihtoehtoja olisi. Valitsin listasta ensimmäisen, kun en muutakaan osannut. 

Minusta oli outoa, että asiakkaan oletetaan tietävän eri lääkefrmat ja olisin odottanut, että nuo vaihtoehdot esitellään, koska asiakas ei voi tietää näin spesiaalia asiaa.

Sitten jonotin kassalle ja kuuntelin, kun joku farmaseutti esitteli ihonhoitotuotetta asiakkaalle. Hänkin puhui niin epäselvästi, että asiakas pyysi moneen kertaan voisitko toistaa. Tietysti ärsyynnyin myös siitä, että jutusta huomasin heti ettei esittelijällä ollut mitään käsitystä ihonhoidosta. Harmittelin mielessäni miten huonolla tolalla ihmisten ihonhoito onkaan, jos ohjeistus on tuota tasoa ja hoitotuotteet ala-arvoisia. 


Puhukaa ääneen

Olen useampaan kertaan huomioinut, että nuoriso puhuu hyvin epäselvästi ja osa hiljaakin. Nykyisin, kun koulussa opetetaan esiintymistaitoa tämän äänenkäytönkin voisi neuvoa samalla. On todella kiusallista, kun ymmärtää toisen puheesta vain puolet.

Tämä sama vaivaa myös näyttelijöitä, jotka puhuvat työkseen. Monessa kotimaisessa sarjassa nuorempien näyttelijöiden puhe on niin epäselvää, että sitä ei kuule kunnolla. Meillä onkin usein vielä tekstitys päällä, vaikka kyse on suomenkielisestä ohjelmasta. Katsoimme viimeksi kotimaista sarjaa Karkurit ja siinä moni näyttelijä puhui niin oudosti, että se ihan ärsytti. 

Minua on opetettu lapsesta asti, että ihmistä pitää katsoa suoraan silmiin ja puhua kuuluvalla äänellä. Kotonani opin jo pienestä pitäen, että pitää puhua selkeästi, eikä mutista itsekseen. Siksi varmaan kajotankin niin, että kaikki taatusti kuulee. 

Ystäväni sanovat, että puhun puhelimessakin niin kovaa, että juttu kuuluisi jo ilman puhelintakin. Olen myös saanut asiakaspalvelussa paljon kiitosta siitä, että puhun selkeästi. Moni ikäihminen kuulee huonosti ja he ovat tyytyväisiä, kun heille puhutaan kuluvalla äänellä. 

Kuulemisiin siis ensi kertaan,

Kosmetologisi, Inkeri



⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 10.-16.12.2024.

Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.


Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti