Minulla on aivan ihania vakioasiakkaita, joista suurimman osan tunnen jo kymmenien vuosien takaa. Heistä on tullut vuosien varrella ihan ystäviä, eikä heidän kanssaan ole mitään ongelmia tai outoja käytöstapoja. Joten alla oleva ei niinkään kosketa ihanaa asiakaskuntaani. Kuitenkin vuosien varrella on muutamia asioita noussut esille minulla ja myös alalla muutenkin.
Pitääkö hoitoaika perua ellei pääsekään hoitoon?
Viimeisen 10-15 vuoden aikana on asiakkaille selvästi tullut vaikeuksia pysyä sovituissa ajanvarauksissa ja aikatauluissa. Moni ei ole yhtään ajatellut yrittäjän eli minun kannaltani asioita eikä heillä ole mitään ymmärrystä siitä mistä yrittäjän palkka muodostuu.
Kaksi kysymystä on tullut hyvin yleiseksi viime vuosina, kun uusi asiakas ottaa yhteyttä. Usein nämä uudet asiakkaat ovat lahjakortin saajia tai satunnaisia kasvohoitoasiakkaita, jotka kiertävät useampia hoitoloita.
Nämä kaksi kysymystä ovat:
Pitääkö hoitoa varten varata etukäteen aika ja pitääkö se aika peruuttaa, ellei pääsekään tulemaan. Ensimmäisiä kertoja, kun kuulin nämä kysymykset en ollut edes varma oliko kysyjä tosissaan niin oudolta tämä tietämättömyys aluksi tuntui.
Sitten huomasin, että he ihan tosissaan miettivät, miten voisivat sitoutua varattuun hoitoaikaan, vaikka parin viikon kuluttua, kun ei tiedä millä fiiliksellä he silloin ovat. Ihan uusi ajatus on sekin, että asiakas haluaakin varata 2-3 hoitoaikaa, vaikka peräkkäisille päiville. Sitten hän ilmoittaisi edellisenä päivänä, mikä aika sopisi hänelle parhaiten.
Minulle on kylmäävää huomata, ettei asiakas piittaa tipan vertaa, miten minun työtilanteeni ja palkkani kanssa käy. Asiakkaalle saattaa olla ihan yllätys, että minä kieltäydyn antamasta kolmea ajanvarausta yhtä hoitoa varten. Näissä tapauksissa yritän rauhallisesti selittää, etten voi antaa turhia ajanvarauksia, kun niitä tarvitsisi muutkin asiakkaat. Selitän myös, että palkkani ja yritykseni liikevaihto muodostuu vain tehdyistä hoidoista, joten en voi pitää turhaa varattuna aikoja, joihin kukaan ei tulekaan.
Olen sitä mieltä, että he ovat vilpittömän yllättyneitä selittäessäni menettäväni palkkani, ellei varattua hoitoaikaa käytetä. Ihan kuin heillä ei olisi mitään ajattelua oman itsensä ulkopuolella. He eivät ole yksinkertaisesti hetkeäkään ajatelleet miten muille ihmisille käy elleivät he pysty pitäytymään varatussa ajassa.
Vain oma minä on tärkeä
Eikä kyse ole nyt pelkästään mitenkään nuorisosta, vaan kyllä ihan keski-ikäinenkin ja eläkeikäinenkin asiakas voi ehdottaa, että hän varaa useamman ajan, kun ei pysty vielä päättämään, mikä olisi hänelle mieleisin. Aika usein käyn tätä sähköposti-tai tekstiviestikeskustelua useamman viikon, kun asiakas pohtii varaako ajan, vai eikö varaa. Puolessa tapauksista kasvohoito ei koskaan toteudu ja asiakas vain katoaa johonkin. Kylmäävintä on se, että he saattavat ilmaantua 2-3 vuoden kuluttua taas pohtimaan ajanvarausta kasvohoitoon, eikä he yhtään muista, että en anna tehdä kolmea ajanvarausta tai vaadin, että ajanvaraus peruutetaan hyvissä ajoin, ellei pääse tulemaan.
Nämä neuvoni ovat kadonneet kuin vesi hanhen selästä, eikä he ole ottaneet mitään opikseen. Pääasia m on vain, että he itse voivat toimia omien fiilisten mukaan. Jotkut ovatkin harmitelleet, että pitää tehdä tuo ajanvaraus, kun olisi niin kiva tulla vain ovesta sisään silloin, kun itselle tulee tunne halusta kasvohoitoon. Olen yrittänyt selittää, että sellaisessa tilanteessa kasvohoidolle tulisi vähintään kymmenkertainen hinta, jos joutuisin vain odottelemaan monta päivää, kun joku keksi pyyhältää hoitoon. Koska pitäähän minun saada palkka kaikista työpäivistä.
Näillä ihmisillä on myös suuri tietämättömyys yrittäjyydestä, mutta ei se heitä kiinnostakaan, kun se ei koske heidän elämäänsä.
Kesällä oli uutisissa juttu siitä miten paljon julkisen puolen hammaslääkäreillä menee töitä ohitse, kun ihmiset jättävät tulematta varattuun aikaan. Melkein joka paikkakunnalla käyttämättömiä aikoja oli niin paljon, että ne olisi yhden hammaslääkärin vuotuiset työtunnit. Tämä on vaikea yhtälö, kun ihmiset jonottavat pitkiä aikoja päästäkseen hammaslääkäriin ja toiset jättää varatun ajan käyttämättä.
Nykyisin on, vaikka mitä sähköisiä kalentereita, älylaitteita ja muita härpäkkeitä, joiden pitäisi auttaa ihmistä muistamaan menonsa. Siitä huolimatta monella on lähes ylivoimaista muistaa omat ajanvarauksensa.
En voi ymmärtää tätä muuten kuin ihmisen itsekeskeisyytenä, ja on ihan pelottavaa mihin tässä päädytäänkään, jos tuntuva osa ihmisistä ei ajattele kuin itseään.
Kosmetologisi Inkeri
Hoitoihin voit varata ajan:
Tekstiviestillä: 050 586 0310
Sähköpostilla: info@kauneushoitolainkeri.fi
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 2.9.-8.9.
2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Kommentit
Lähetä kommentti