Nyt on selvästi alkanut syyssutinat, mitä povailin jo loppukesällä. Yleensä tässä vaiheessa, kun ihmisten kesälomat on ohitettu ja kesämökkeilykausi on ohitse aloitetaan paneutumaan omaan hyvinvointiin, ja se näkyy nyt ajanvarauksissa.
Pimeän kaupan tapahtuma pe 26.9-25
Joka syksyinen Hämeenlinnan Pimeän kaupan tapahtuma on perjantaina 26.9-25 klo 10.00-18.00. Silloin en tee kasvohoitoja, vaan palvelen koko päivän ostoksilla kävijöitä. Tapahtuma jatkuu vielä verkkokaupassa sunnuntaihin 28.9 klo 24.00 asti.
Tämä Pimeän kaupan tapahtuma on tässä syksyllä ollut aina aika työllistävä ja teen sitä 2-3 viikkoa normityöpäivän lisäksi. Se on kuitenkin niin kiva tapahtuma ja sen eteen tehtävät työt on niin kivoja, ettei pitkistä työpäivistä ole haittaa.
Tarkoitukseni ei ole valittaa työn määrää, koska nautin työstäni ja olen parhaimmillani pienen stressin alaisena. Kerron tästä työajasta sen takia, että ajanvaraustilanne on nyt aika täynnä, joten asiakkaiden kannattaa varautua siihen. Iltapäiväajat klo 14.00 eteenpäin ovat täynnä lokakuun lopulle saakka, mutta aina kannattaa kysyä peruutusaikoja. Aamupäivissä on vielä kohtuullisen hyvin vapaita aikoja ja yleensä 1-2 viikon sisällä vapaa hoitoaika löytyy.
Jukan työtilanne ei ole niin täynnä, mutta toivon, että parin vuoden kuluttua hänenkin ajanvarauskirja näyttää samalta kuin minulla nyt. Onneksi hänen työn alku on ollut parempi kuin uskallettiin toivoakkaan. Pääasiassa minun vakioasiakkaat ovat hänellä käyneet, mutta ihmeen paljon on tullut myös ihan satunnaisia asiakkaita, jotka ovat löytäneet Jukan vain nettiä selaamalla.
Se on ilahduttavaa, että yleensä asiakas on varannut heti myös uuden ajan. Minä seuraan hyvin tarkkaan myös Jukan työtä ja yhdessä mietimme, miten asiakaspalvelua voisi vielä parantaa.
Tiedän jo menneistä vuosista oppineena, että tämä tiukka työntahti jatkuu ensi kevääseen tai oikeastaan juhannukseen asti. Mitään painetta en tästä koe, vaan olen tyytyväinen, kun asiakkaat luottavat minuun. Nautin kiireisistä päivistä ja yleensä lopettelen tuossa klo 20.00. Olen luvannut äidilleni (84v.), että tulen kotiin klo 21.00 mennessä ja käyn ensimmäiseksi moikkaamassa häntä.
Huomaan selvästi, että vanhetessaan äitini on entistä enemmän kiinni minussa ja odottaa kovasti milloin tulen työstä. Se on onni, että hän asuu seinän takana niin poikkeaminen käy helposti. En yleensä viivy kauaa hänen luonaan korkeintaan vartin verran, ellei ole jotain isompaa asiaa.
Onneksi hänellä on niin paljon menoja ja ystäviä, ettei hänen sosiaalinen elämä ole kokonaan minusta kiinni. Olen siitä todella iloinen, että vanhempani ovat aina olleet niin sosiaalisia ja aina menossa, että ystävyyssuhteet jatkuu vielä ikääntyessäkin. Tosin senkin kyllä huomaan, miten moni äitini ystävä on jo kuollut tai on hoitolaitoksessa, ja tämähän lisää ikäihmisten yksinäisyyttä, kun ystävät ovat jo poissa.
Heikompi talouselämä ei ole vaikuttanut minun asiakaspiiriini
Tuntuu, että viime aikoina yhä useampi kyselee, miten minulla riittää asiakkaita. Kyselijät ei ole välttämättä asiakkaitani, jotka tietävät ajanvaraustilanteeni, mutta ihan muutkin ottavat puheeksi näkyykö heikko talouselämän tilanne minun yrityksessäni.
Voin vastata tähän suoraan, että ei näy. Yritykseni liikevaihto on pysynyt ihan hyvällä mallilla jo pitkään. Eikä tämä ole mikään luulon asia, vaan seuraan kirjanpitäjä Tiinan kanssa taloustilannettani hyvin tarkkaan.
Sen olen talouselämästä oppinut, että aina on menossa joku lama ja alamäki. Eipä juuri koskaan ole uutisoitu, että nyt Suomella menee huippuhyvin. Tähän tilanteeseen pitää vaan sopeutua, ja jos aikoo pysyä yrittäjänä pitää pystyä selviytymään myös hankalammista vaiheista. Hyvä kirjanpitäjä on yrittäjälle kullan arvoinen yhteistyökumppani ja olen tosi tyytyväinen nykyiseen kirjanpitäjääni.
Seuraan myös itse hyvin tarkkaan liikevaihtoa ja tilikauden tulosta ja ilmeisesti paljon enemmän kuin yleensä kosmetologit. Minusta laskeminen ja talouteen perehtyminen on kivaa ja pidän sitä yrittäjän tärkeimpänä ominaisuutena.
Sitä usein ihmettelen, miten hämmentyneitä ja suorastaan huolestuneita asiakkaat ovat ellei minulla ole edellinen asiakas tekemässä lähtöä, kun he tulevat. Olen ennenkin kirjoitellut näistä kokemuksista, miten ihmeissään asiakas saattaa olla, ellei edellistä asiakasta enää näy.
Minulle se on suuren hämmästyksen aihe, enkä ymmärrä mitä merkitystä sillä on onko edellinen asiakas lähtenyt minuutti sitten vai tunti sitten. Moni harmittelee, että olenko jo pitkään ollut vapaana ja miksi en ole ilmoittanut, että he voisivat tulla aikaisemmin.
Ilmeisesti monelle on vaikeaa ymmärtää, että hoitolassa on niin paljon muutakin työtä kuin kasvohoidot. En todellakaan istu viilailemassa kynsiäni, ellen tee kasvohoitoa, vaan työtä on aina ihan niin paljon, kun ehdin ja jaksan tehdä. Varsinkin tällä hetkellä nuo Pimeän kaupan tapahtuman järjestelyt vievät todella paljon aikaa.
Ideaali tilannehan olisi, että minulla olisi viitisen minuuttia aikaa asiakkaiden välillä siivota työhuone, käydä vessassa ja syödä, vaikka yksi mandariini. Käytännössä se ei mene näin, vaan siivoan työhuoneen lennossa ja vaihdan kaikki puhtaat liinavaatteet. Välineiden desinfiointia en ehdi työpäivän aikana tehdä vaan minulla on välineitä niin paljon, että pystyn aina ottamaan desinfioidun ja likaiset jätän työpäivän jälkeen hoidettavaksi.
Olen tottunut tähän työtapaani ja olen ihan tyytyväinen tilanteeseeni.
Kosmetologisi Inkeri
Hoitoihin voit varata ajan:
Tekstiviestillä: 050 586 0310
Sähköpostilla: info@kauneushoitolainkeri.fi
⭐️ Ps. Muista osallistua arvontaan! Seuraa ja kommentoi hoitolan uusimpia julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron etukoodi verkkokauppaan, joka arvotaan viikon välein. Seuraavaan arvontaan voit osallistua 16.-22.9.
2025.
Facebook ja Instagram eivät ole mukana arvonnassa.
Joko olet liittynyt postituslistalle? Liity nyt ja saat tietoa tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista! Tilaa uutiskirje tästä
Kommentit
Lähetä kommentti