perjantai 3. helmikuuta 2012

Kierrätystä

Kuuntelin yksi aamu radiosta ohjelmaa missä haastateltiin sisustussuunnittelijoita jotka uudistavat liiketiloja kierrätysperiaatteella. He eivät heitä mitään vanhaa kalustusta pois, vaan hyödyntävät sitä uudessa muodossa. Idea tuntui hienolta, koska itselleni kierrätys on hyvin tärkeä asia. Samalla tuli mieleeni miten paljon yrityksissä tavallaan joudutaan tuhlaamaan esim. mainosmateriaaleja. Olen usean vuoden ajan puhunut muille yrittäjille, että meidän pitäisi perehtyä tarkemmin kierrätykseen. Se ei valitettavasti kiinnosta muita, suurin osaa käsittää kierrätyksen olevan roskien lajittelemista.

Sellaiset maailman brändit, kun Dermalogica tuottaa suunnattomia määriä oheistuotteita ja mainosrekvisiittaa. Dermalogica kuitenkin huomio aina kierrättämisen ja kaikki pakkaukset ja tuubit ovat maatuvia. Ylimääräisen, turhan mainostavaran tuottamista vältetään ja se periaate sopii meidän yritykseen hyvin. Dermalogica siis tuottaa mainosmateriaalia huomattavasti maltillisemmin, kuin muut brändit. Siltikin tuo tavara määrä on suunnaton. Parin kuukauden välein tulee uusia mainospostereita ja erilaisia esitetelineitä. Emme Marin kanssa tykkää heittää mitään pois, vaan yritämme säästää mahdollisiman paljon ja käyttää uudestaan. Tilat, vaan ei oikein riitä kaiken säilyttämiseen.

Kaikki itse hankkimani somistusmateriaali käytetään moneen kertaan. Joulukoristeissa minulla on parikymmentäkin vuotta vanhoja koristeita. Tiedän monen yrityksen heittävän kaikken sumeilematta roskiin, kun ajankohta on ohitse. Toivoisin todella, että joku sisutamisen ja kierrättämisen ammattilainen auttaisi meitä pienyrittäjiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti