sunnuntai 27. elokuuta 2017

Onnetonta asiakaspalvelua

Mietin jo, että olenko ihan nirppanokka, kun koen törmääväni yhtenään älyttömän huonoon asiakaspalveluun. Voi olla, että kun mietimme Marin kanssa usein kohta kohdalta omaa asiakaspalveluamme olen niin kriittinen kaikkia muitakin kohtaan.

Hyvä asiakaspalvelu on pienyrittäjän paras kilpailuvaltti

Paras keino kilpailla suuryritysten kanssa on hyvä asiakaspalvelu, koska pienillä yrityksillä ei ole rahkeita hintakilpailuun. Hämeenlinnan keskustasta on lopettanut lukuisia yrityksiä viime vuosina ja kaikki valittaa asiakkaiden puutetta. Itse kyllä näen yrittäjissä itsessäänkin olevan paljon vikaa, koska asiakaspalvelua ei kehitetä, uudistuminen on unohtunut ja some ei ole käytössä. Koin taas karvaasti kampaajareissullani miten vähäpätöinen asiakas on joillekin yrittäjille. Olen ollut hiukan tuuliajolla kampaajan suhteen, koska vakiokampaajani jäi eläkkeelle ja etsiskelen itselleni uutta. Nyt olen käynyt monilla puolitutuilla kampaajilla riippuen siitä miten olen aikataulun saanut sopimaan. 


Asiakas muistaa huonon palvelun pitkään

Viimeksi, kun astuin kampaamoon ovesta sisään vaistosin aika pian, että heillä olisi ollut kivempaa ilman minua. Paikassa on kolme keski-ikäistä kampaajaa jotka ovat kaikki tuolivuokralaisia eli itsenäisiä yrittäjiä. Muita asiakkaita siellä ei ollut ja heillä oli niin paljon juteltavaa keskenään ettei kampaajani yhtään kuunnellut mitä sanoin. Hän huuteli kaverilleen kesken minun lauseeni eikä keskittynyt yhtään minuun. Pyysin häntä leikkaamaan vielä otsatukkani, vaikka olin varannut vaan
 pesun ja kampauksen. Hän lupasi leikata pesun jälkeen. Muistutin siitä kolmekertaa, mutta se jäi siitä huolimatta kokonaan tekemättä, kun en enää viitsinyt jankata. Yksi näistä naisista pesi omia hiuksiaan ja alkoi niitä föönaamaan. Ovesta tuli hänen asiakkaansa ilmeisesti hiukan etuajassa ja kampaaja käski odottamaan kunnes hän saa oman tukkansa föönattua. Pidän sitä ihan kummallisena palveluna. Ei Marille ja minulle tule mieleenkään meikata asiakkaan aikana, kun en aamulla ehtinyt, tai laittaa naamiota vaikuttamaan ettei sitä tarvitse tehdä illalla kotona. Ainoat asiat mitä kampaaja minulle puhui oli harmittelu siitä, että kesäloma loppui niin lyhyeen ja hän ei olisi mitenkään jaksanut tulla töihin. Tunsin itseni rontiksi, kun olin tullut hänen vaivoikseen. 

Kerran menetetty asiakas ei takaisin tule

Jos asiakas harmistuu huonosta palvelusta hän ei sitä hevin unohda. Sellaista asiakasta on melko hankala saada enää palaamaan asiakkaaksi. Itse ärsyynnyin niin tuosta kohtelustani, että pääten olla enää koskaan astumatta kyseiseen liikkeeseen. Tämä oli ties kuinka mones kerta, kun hermostun kampaajan palveluun. Moni on tehnyt kyllä työnsä hyvin, mutta käytös on ollut niin rasittavaa etten ole sitä kestänyt. Olen ymmärtänyt, että Hämeenlinnassa on kampaamoja aivan liikaa. Luulisi sen parantavan palvelua, koska jokaisen olisi tsempattava pysyäkseen hengissä. Näin ei kuitenkaan ole käynyt vaan luulen etteivät he itse huomaa tekevänsä mitään väärin. On niin helppo syyttää lamaa, hiljentynyttä keskustaa ja Goodmania asiakas pulasta. Harva yrittäjä näkee vikaa itsessään vaan aina se on jossain muualla.

6 kommenttia:

  1. Anonyymi15:08

    Toi sama tapahtuu aika monessa kauneushoitolassakin. Ainoo paikka on teillä missä asiakas ihan oikeesti palvellaan. Oon käynyt elämän varrella monella kosmetologilla enkä toista kertaa oo mennyt. Yleensä kosmetologi haukkuu naaman ja omat hoitamiset, tai sit ei viitsi keskittyä työhönsä ollenkaan. Onkos muilla näitä kokemuksia?

    VastaaPoista
  2. Anna18:44

    Jep, Suomessa todellakin on parantamisen varaa asiakaspalvelussa. En ymmärrä miten firmoilla on varaa edes muuhun!?

    VastaaPoista
  3. pauliina19:26

    Eräässä urheiluliikkeessä myyjä onnistui "palvelemaan" minut sanaakaan sanomatta. Tai siis minulle ei sanonut sanaakaan mutta koko ostostapahtuman ajan jutteli työkaverinsa kanssa. Hinnan löi koneeseen sanomatta sitä ääneen, otti rahan, antoi rahasta takaisin ja ojensi ostoskasiin sanomatta yhtään sanaa minulle. Huomio oli täysin työkaverissa. Tuntui aika hölmöltä.
    Mutta osataan me asiakkaatkin olla mykkiä. En voi olla ihmettelemättä, kuinka jotkut tekee ruokakauppaostoksensa sanomatta kassahenkilölle mitään! Ei tervehdi, ei kiitä. Ei sanaakaan. Käsittämätöntä käytöstä.

    VastaaPoista
  4. Anonyymi22:03

    Olen ekan kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että ei kauneushoitoloissakaan saa mitään kunnon palvelua. Siksi olikin hämmästyttävää muuttaessani Hämeenlinnaan, että löytyi hoitola jossa asiakas on prinsessa. Inkeri ja Mari on aina hyväntuulisia eikä ihoani ole koskaan haukuttu.

    Muuten Hämeenlinnassa palvelu on huonompaa kuin pääkaupunkiseudulla. Myyjät ovat Goodmanissa ainakin ihan mykkiä.

    VastaaPoista
  5. En ollenkaan puolustele oman ammattikuntani asiakaspalvelua. En usko, että se on yhtään sen kummempaa kuin kampaamoissakaan. Ellei asiakaspalvelun merkitystä ole tiedostettu ja käyty läpi sen kaikkia vaiheita palvelua ei oikeastaan olekaan. Osa kosmetologeista ja kampaajista ovat aivan tosissaan yrittäjiä ja silloin tuo asiakaspalvelukin on yleensä kunnossa.
    Näillä kahdella Dermalogican maailmankongressimatkalla Amerikkaan olen sen nähnyt miten valovuosien päässä suomalainen asiakaspalvelu on amerikkalaisesta. Se ystävällisyys ja palvelualttius teki todella vaikutuksen eikä se ollut liian tyrkyttävää. Meillä Hämeenlinnassa on todella monta yritystä joissa ei ole palvelusta, tai käytöksestä edes kuultu. Käyn pari kertaa viikossa hakemassa ennen työhön tuloa salaattia eräästä kahvilasta joiden myyjät eivät sano minulle mitään. Olen käynyt siellä vuosia, mutta he eivät tervehdi saati sitten hymyile. Yleensä he yrittävät olla huomaamatta asiakasta ja välillä joudun pyytämään viitsivätkö he myydä minulle salaatin. Ikipäivinä en sinne menisi ellei se olisi niin sopivasti matkan varrella ja salaatti on kohtuullisen hyvää. Myyjien käytös on suorastaan huvittavaa ellei se olisi niin kamalaa. Uskoisin heidän asiakasmäärän tuplaantuvan, jos palvelu olisi kunnollista.

    Inkeri

    VastaaPoista
  6. Anonyymi09:54

    Ihan asiasta on Inkeri taas kirjoittanut. Kyllä asiakaspalvelussa on Hämeenlinnassa todellakin parantamisen varaaa. Torin varrella on yksi vaateliike johon urheasti olen mennyt kaksi kertaa ostotarkoitus mielessä. Hyvää päivää tai hei on tapana sanoa. Vaan ei noteerattu kummallakaan kerralla ovesta sisään mennessäni. Aikani pyörin ja totesin että kiitos riittää tätä huomioimista. Rahani kelpaavat varmasti muualle. Vieläkin tuijotetaan sitä miltä ihminen näyttää. Hiukset sekaisin, ei meikkiä. Lenkkivaatteet päällä... jo ei sillä ole varmaan rahaa kun se näyttää tuolta. Inkerille ja Marille löysin tieni kun entinen kosmetologi sanoi että ihoni on todella kamala. Oikeastaan se oli hyvä koska nyt on hyvä paikka käydä itseään hoitamassa. Saa asiallista palvelua ja hyvää ohjausta ihon hoitoon huipputuotteilla.

    VastaaPoista