keskiviikko 11. toukokuuta 2011

Silkkaa sovinismia

Olen ollut todella pettynyt ihmiseen, kun luin lehdistä Gustav Hägglundin puheista. Tarkoitan tätä lehtijuttua jossa hän oli sanonut inhoavansa lihavia  naisia.

Kun olen koko työikäni ollut tekemisissä ihmisen ulkonäön kanssa, niin tärkein asia minkä olen oppinut on se, ettei ketään pidä arvostella ulkonäön perusteella. Ulkonäkö on täysin sivuseikka ihmisyydessä. Valitettavasti näyttää siltä, että ulkonäöstä tulee vaan vuosi vuodelta tärkeämpi asia. Arvomaailmaa muuttuu, varsinkin nuorisolla siihen suuntaan, että ulkonäön merkitys korostuu muiden asioiden kustannuksella.Todellisten ihmisimyyden arvojen merkitys hämärtyy, ja tilalle tulee teennäinen ulkonäön luoma muovimaailma.

Ihmettelen suuresti miten ikääntynyt puolustusvoimien komentaja voi olla niin pinnallinen ääliö, että arvostelee ihmistä ulkonäön perusteella. Ja vielä nostaa esiin sukupuolen merkityksen. Sen voin jotenkin tajuta, että vanhoillinen ajatusmaailma on sovinistisempi kuin nykymaailma, ja hän edustaa tätä vanhoillista käsitystä. Kuitenkin se, että hän ottaa kantaa naisen ulkonäköön, ja ilmeisesti asenteella, että naisen pitäisi viehättää miehen silmää, ja sen ei ole väliä miltä mies näyttää, saa minut raivostumaan.

Olen toivonut itse voivani edes hiukan vaikuttaa nykypäivän ulkonäkökeskeiseen ajatusmaailmaan. Olen yrittänyt oman ammattikuntani edustajana, tuoda esille näkemystä, että ulkonäköä kannattaa hoitaa, mutta se ei saa mennä liiallisuuksiin. Nyt kuitenkin tuntuu, että peli on jo menetetty. Jos epäterve arvomaailma on niin syvällä, että sen puolesta puhuu jo arvostettu,  kenraali Gustav Hägglund, eipä taida minun puheillani olla paljon merkitystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti