tiistai 30. elokuuta 2011

Mielipahaa opiskelusta

Pahoitin mieleni tosi kovasti maanantaina, kun soitin oppisopimustoimistoon. Olenhan tässä kesän mittaan kehunut kuinka kivaa opiskelu on, kun olen ollut niin innoissani Suomen yrittäjäopiston yritysjohtamisen erityisammattitutkinnon suorittamisesta. Nyt katosi into, kun tuli kylmää vettä niskaan.

Kuulin perjantaina, että Hämeenlinnassa alkaa taas Internet markkinoinnin kurssi, mihin en viime syksynä mahtunut. Se on kolme arkipäivää, ja maksaa noin 1300€, ja se olisi minulle ihan välttämätön. Se on kuitenkin pienelle yrittäjälle aivan liian kallis, koska siinä menee vielä kolme työpäivääkin, joten en millään pysty sitä maksullisena ottamaan.

Minulle kuitenkin kerrottiin, että siihen on mahdollisuus saada yrittäjänoppisopimus. Minulla on kuitenkin haussa jo Suomen yrittäjäopiston tutkintoa varten oppisopimus, ja minulle kerrottiin, että ehkei kahta oppisopimusta voi saada päällekäin. Minä ajattelin asian selvittää, ja soitin oppisopimustoimistoon, olin ensimmäistä kertaa tekemisissä koko oppisopimusasian kanssa, ja varmaan tein tyhmiä kysymyksiä. Ilmeisesti, joku muukin oli jo aamulla kysynyt mieheltä samaa asiaa.

Sain niin ärtyneen vastauksen, kun kyselen samaa mitä joku muukin oli kysynyt, mutta enhän minä sitä voinut tietää. Sain monenlaista sepustusta kuulla, miten ei ole rahaa, ja kurssi on niin kallis, pahimmalta tuntui, kun sanottiin mene sinne itsemaksavana, kun hyvin tiedetään ettei pienyrittäjällä ole sellaisia rahoja. Yritin myös kysyä saisiko Mari Internet kurssiin oppisopimuksen, siihen vastaus tuli kiukkuisen litanian jälkeen, että hän kyllä saisi.

Minun on aika vaikea yrittäjänä ymmärtää, että rahaa olisi samasta firmasta maksaa joku muu, muttei minua, kun minulla on jo yksi oppisopimus, sama rahahan menee kumminkin.Marihan voisi mennä kurssille, mutta kun se ei ole hänen juttunsa, vaan minun työtäni on markkinointi minun firmassa. Minä myös olisin aivan intoa piukassa menossa kurssille, mutta Mari ei erityisesti asiasta välitä.

Minua itketti asia koko illan, koska tämä oli ensimmäinen kerta 30-vuoden yrittäjä uran aikana, kun pyysin valtiolta mitään. Minähän olen sitä sukupolvea joka on aloittanut yrittämisen jo aikaa ennen strattirahoja, yms tukimuotoja. Sen ymmärrän hyvin, että laki sanoo ettei kahta oppisopimusta voi saada, mutta sen voi kertoa niin monella tavalla. Minä sanoin myös keskustelun aikana tälle virkamiehelle, etten tarkoita pahaa kysymyksilläni, mutta kun en asiasta tiedä mitään. Yleensä nykypäivän asiakaspalvelussa etsitään joku reitti millä tavalla, asiakas voisi edetä, eikä ärsyyntyä tyhmistä kysymyksistä.

Itse olen ymmärtänyt, että on hieno asia jos yrittäjä opiskelee, ja sitä tehdään aivan liian vähän. Oppisopimustoimiston pitäisi nyt ainakin olla paikka missä kannustetaan, mutta minulta vedettiin matto alta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti