Aina silloin tällöin keskustelemme Marin kanssa, että miksi ihmeessä emme osaa vakuuttaa asiakkaitamme hoitotuotteidemme tehosta. Joskus tuntuu ihan uskomattomalta, että olen selittänyt asiakkaalle edellisellä hoitokerralla millaisia kotihoitotuotteita hän tarvitsee. Olen mielestäni perustellut ne niin hyvin, kuin taidan ja selittänyt tuotteiden hinnat ja käytön. Sitten, kun asiakas tulee käymään parin viikon kuluttua hän kertoo iloisesti ostaneessa jonkun Estee Lauderin tai Lancomen tehotipan. Tuote on maksanut vähintään saman verran, kun Dermalogican tuote, mutta sisältää tehoa noin puolet vähemmän.
Voiko olla, että mainonnalla on niin suuri merkitys, että jotenkin ne naistenlehtien sivuilla mainostetut merkit ja kauniit naiset ovat vakuuttavampia. On pakko sanoa, että sellaisissa tilanteissa tuntee syvää voimattomuutta. Näin kevättalvella, kun ihoista näkee, että ne suorastaan huutaa kuivuuttaan ja iho on melkein vereslihalla haluaisi asiakkaan hoitavan mahdollisimman hyvin ihon kuntoon ennen, kun tulee ihottumia. Sitten kaiken neuvomisen ja vakuuttelun jälkeen asiakas on käynyt ostamassa vaikka Sokoksella aivan väärän ihotyypin tuotteen ja ihmettelee, kun ei kosmetiikka tehoa. Tekisi mieli itkeä, kun tietää, että samalla rahalla asiakas olisi saanut meiltä tuotteen, joka olisi tehonnut.
Jokaisessa työssä on omat turhautumisen aiheet ja meidän työssä se on tämä. Paljon on myös siitä kiinni, että asiakkaat eivät aina luota kosmetologin neuvoihin ajatellaan, että neuvon vain myydäkseni jotain. Tähän tietysti vaikuttaa ammattikuntamme kirjavuus, ja se, että näitä kosmetologeja on paljon jotka ajattelevat vain rahaa. Minulle ja Marille työmoraali on se tärkein ja olemme niin paljon hoitajia, että asiakkaan tarve menee aina rahan ohitse. Yrityksessä on myös mahdollista yhdistää tulos ja rehellinen työ. On mahdotonta luoda pitkäaikaista yritystoimintaa ellei säilytä asiakkaiden luottamusta. Olemme panostaneet siihen, että tyytyväinen asiakas tulee uudestaankin ja tuo tuttavansa mukanaan.
Voiko olla, että mainonnalla on niin suuri merkitys, että jotenkin ne naistenlehtien sivuilla mainostetut merkit ja kauniit naiset ovat vakuuttavampia. On pakko sanoa, että sellaisissa tilanteissa tuntee syvää voimattomuutta. Näin kevättalvella, kun ihoista näkee, että ne suorastaan huutaa kuivuuttaan ja iho on melkein vereslihalla haluaisi asiakkaan hoitavan mahdollisimman hyvin ihon kuntoon ennen, kun tulee ihottumia. Sitten kaiken neuvomisen ja vakuuttelun jälkeen asiakas on käynyt ostamassa vaikka Sokoksella aivan väärän ihotyypin tuotteen ja ihmettelee, kun ei kosmetiikka tehoa. Tekisi mieli itkeä, kun tietää, että samalla rahalla asiakas olisi saanut meiltä tuotteen, joka olisi tehonnut.
Jokaisessa työssä on omat turhautumisen aiheet ja meidän työssä se on tämä. Paljon on myös siitä kiinni, että asiakkaat eivät aina luota kosmetologin neuvoihin ajatellaan, että neuvon vain myydäkseni jotain. Tähän tietysti vaikuttaa ammattikuntamme kirjavuus, ja se, että näitä kosmetologeja on paljon jotka ajattelevat vain rahaa. Minulle ja Marille työmoraali on se tärkein ja olemme niin paljon hoitajia, että asiakkaan tarve menee aina rahan ohitse. Yrityksessä on myös mahdollista yhdistää tulos ja rehellinen työ. On mahdotonta luoda pitkäaikaista yritystoimintaa ellei säilytä asiakkaiden luottamusta. Olemme panostaneet siihen, että tyytyväinen asiakas tulee uudestaankin ja tuo tuttavansa mukanaan.
On totta että selektiivisessä kosmetiikassa asiakas maksaa täysin ylimääräistä mm. merkistä ja pakkauksesta. Itse ainakin uskon että juurikin tuolla mainonnalla saadaan asiakkaille mielikuva toimivista tuotteista, etenkin jos mainoskasvona on joku tunnettu julkkis. Asiakas haluaa samaistua mainoksen kuvankauniiseen näyttelijättäreen, ja tuntee omistavansa jotain luksusta.
VastaaPoistaEn kuitenkaan tuomitse täysin selektiivisen puolen tuotteita tai muutakaan kosmetiikkaa, sillä mielestäni ihania ja toimivia tuotteita löytyy sekä kalliimmalta että edullisemmaltakin puolelta, myös hoitolasarjoissa. Ymmärrän tottakai sinun näkemyksesi tästä yrittäjänä :)
Lisäksi uskon että suurin osa naisista haluaa kylppäriinsä nimenomaan kauniita purkkeja, mitä ammattisarjoilla mielestäni harvemmin on tarjota.