Eräs blogin lukija laittoin meille sähköpostina Metro-lehden jutun kosmetologien ammattitaidosta, kiitos siitä. Jutussa Suomen Kosmetologien Yhdistyksen toiminnanjohtaja oli ottanut kantaa siihen, että ripsien ja kynsien tekijöillä ei ole tarvittavaa ammattitaitoa. Kesän aikana kosmetologijärjestö on tullut voimakkaasti julkisuuteen kosmetologien ammattitaidon puolesta ja se on oikein hyvä asia.
Jo pitkään kosmetologien mainetta on murentanut kouluttamattomien ihmisten tekemät kasvohoidot ja muu työt. Suomen Kosmetologien Yhdistys peräänkuuluttaakin valvonnan lisäämistä. Nykyään kuka tahansa voi laittaa pystyyn kauneushoitolan ja alkaa tekemään kasvohoitoja. Samoin joka korttelissa on putiikki ripsienpidennyksiin, tai kestokynsiin ja suurin osa toimii täysin vailla koulutusta. Arvioisin, että nykyisin jopa kolmekymmentäprosenttia kauneushoitoloista toimii kouluttamattoman, tai vaillinaisen koulutuksen saaneen henkilökunnan turvin. Suurissa kaupungeissa luku on tietysti suurempi. En myöskään usko, että kovinkaan pikaisesti saadaan Valviraa, tai muuta instansia valvomaan meidän ammattikuntaa. Heillä on kädet täynnä työtä valelääkärien ja muiden hankalien asioiden kanssa.
Siksi ajattelinkin laittaa jotain neuvoja millä kuluttaja itse pystyisi hakemaan mahdollisimman ammattitaitoista kosmetologia. Tietysti paras suositus on, jos useampi ystävä, tai tuttu suosittelee kyseistä kosmetologia. Netti on oikeastaan paras apu, koska ainakin suurissa kaupungeissa keskustelupalstoille nousee aika äkkiä, jos työn taso on ihan onneton. Koulutusta voi kysyä myös ihan suoraan. Asiakkaalla on oikeus tietää mistä koulusta henkilö on valmistunut ja miten kauan koulutus on kestänyt. Itse en valitettavasti luota nykyiseen kosmetologin tutkintoon. Olen ollut kuusi vuotta kauneudenhoitoalan tutkintotoimikunnan jäsen ja tiedän tutkinnosta lähes kaiken. Tutkinto ei valitettavasti takaa ihmisen ammattitaitoa ja siksi en välttämättä laittaisi sille arvoa. Näistä lauseista voi joku pillastua keneen kalikka kalahtaa, mutta tiedän mistä puhun. Voin myös yksityishenkilönä kertoa mielipiteeni vapaasti.
Kosmetologia valitessa kannattaa myös miettiä mitä kosmetiikkaa hän työssään käyttää. Ammattilaiset käyttävät aina ammattikosmetiikkaa ja niistä saa myös hyvin tietoa netistä. Hoitolan ulkoasu kertoo myös paljon, koska hygienia on tärkeä. Terveystarkastajat käy ehkä kerran kymmenessä vuodessa, joten siihenkään ei pidä luottaa. Aika vaikeaa on keksiä muita mittareita, millä etukäteen voi ammattitaitoa mitata. Siinä vaiheessa, kun hoito on jo tehty ja huomaa ettei se ollut kovin kummoinenkaan ei oikeastaan voi kuin vaihtaa seuraavalla kerralla kosmetologia. Minun tiedossani ei ole mitään tapausta, jossa asiakas olisi kasvohoidosta valittanut kuluttajasuoja asiamiehelle. Onko se mahdollistakaan käytännössä, koska miten kumpikaan todistaa mitä hoidossa on tapahtunut.
Kertokaa tekin hyvät lukijat miten valita kosmetologi, mihin asioihin pitää huomiota kiinnittää.
Jo pitkään kosmetologien mainetta on murentanut kouluttamattomien ihmisten tekemät kasvohoidot ja muu työt. Suomen Kosmetologien Yhdistys peräänkuuluttaakin valvonnan lisäämistä. Nykyään kuka tahansa voi laittaa pystyyn kauneushoitolan ja alkaa tekemään kasvohoitoja. Samoin joka korttelissa on putiikki ripsienpidennyksiin, tai kestokynsiin ja suurin osa toimii täysin vailla koulutusta. Arvioisin, että nykyisin jopa kolmekymmentäprosenttia kauneushoitoloista toimii kouluttamattoman, tai vaillinaisen koulutuksen saaneen henkilökunnan turvin. Suurissa kaupungeissa luku on tietysti suurempi. En myöskään usko, että kovinkaan pikaisesti saadaan Valviraa, tai muuta instansia valvomaan meidän ammattikuntaa. Heillä on kädet täynnä työtä valelääkärien ja muiden hankalien asioiden kanssa.
Siksi ajattelinkin laittaa jotain neuvoja millä kuluttaja itse pystyisi hakemaan mahdollisimman ammattitaitoista kosmetologia. Tietysti paras suositus on, jos useampi ystävä, tai tuttu suosittelee kyseistä kosmetologia. Netti on oikeastaan paras apu, koska ainakin suurissa kaupungeissa keskustelupalstoille nousee aika äkkiä, jos työn taso on ihan onneton. Koulutusta voi kysyä myös ihan suoraan. Asiakkaalla on oikeus tietää mistä koulusta henkilö on valmistunut ja miten kauan koulutus on kestänyt. Itse en valitettavasti luota nykyiseen kosmetologin tutkintoon. Olen ollut kuusi vuotta kauneudenhoitoalan tutkintotoimikunnan jäsen ja tiedän tutkinnosta lähes kaiken. Tutkinto ei valitettavasti takaa ihmisen ammattitaitoa ja siksi en välttämättä laittaisi sille arvoa. Näistä lauseista voi joku pillastua keneen kalikka kalahtaa, mutta tiedän mistä puhun. Voin myös yksityishenkilönä kertoa mielipiteeni vapaasti.
Kosmetologia valitessa kannattaa myös miettiä mitä kosmetiikkaa hän työssään käyttää. Ammattilaiset käyttävät aina ammattikosmetiikkaa ja niistä saa myös hyvin tietoa netistä. Hoitolan ulkoasu kertoo myös paljon, koska hygienia on tärkeä. Terveystarkastajat käy ehkä kerran kymmenessä vuodessa, joten siihenkään ei pidä luottaa. Aika vaikeaa on keksiä muita mittareita, millä etukäteen voi ammattitaitoa mitata. Siinä vaiheessa, kun hoito on jo tehty ja huomaa ettei se ollut kovin kummoinenkaan ei oikeastaan voi kuin vaihtaa seuraavalla kerralla kosmetologia. Minun tiedossani ei ole mitään tapausta, jossa asiakas olisi kasvohoidosta valittanut kuluttajasuoja asiamiehelle. Onko se mahdollistakaan käytännössä, koska miten kumpikaan todistaa mitä hoidossa on tapahtunut.
Kertokaa tekin hyvät lukijat miten valita kosmetologi, mihin asioihin pitää huomiota kiinnittää.
Itsekin on tullut seikkailtua yhdessä jos toisessa kauneushoitolassa ja lopputulokseen ei yleensä ole ollut tyytyväinen. Siisteys on kaiken a ja o, mutta minkäs teet jos olet ajan varannut ja vasta paikan päällä huomaat epäkohdat. Kielitaito on myös minulle tärkeä, sillä on todella pelottavaa kun ei tiedä ollaanko sinulle tekemässä happihoitoa vaiko happohoitoa. Helsingissä kun löytyy laidasta laitaan tekijöitä ja jos ei ole ketään, joka suosittelisi kauneushoitolaa, on se aikamoinen viidakko. Onneksi löysin sattumalta Dermalogica-hoitolan, josta tein innoissani blogiini postauksen.
VastaaPoistaKristallikimarablogi-kauneushoitola
Miten tiukasti Dermalogica valvoo kosmetologien koulutusta? Kävin eräässä Dermalogica hoitolassa pääkaupunkiseudulla ja törmäsin tähän kieliongelmaan. Kosmetologi oli venäläinen, eikä suomenkieli ollut hallussa ollenkaan. Yritin englantiakin, mutta sama juttu. Eli olin kasvohoidossa jossa kosmetologi ei puhunut juuri mitään ja mitään ohjeita jatkohoitoon, tai muuhun en saanut. Miten yleistä tämä on Dermalogicaa käyttävien kosmetologien parissa?
VastaaPoistaAnteeksi taas, kun vastaukseni tulee vähän tippumalla, mutta en katsonut viikonloppuna blogia ollenkaan ja nyt teen vastauksia tässä muun työn lomassa. Niin mielenkiintoisia kommenteja ja kysymyksiä, että pitää ihan pysähtyä miettimään.
PoistaValitettavasti en voi sanoa, että Dermalogicaa käyttävät kosmetologit olisivat jotenkin muita parempia.
Dermalogican maahantuoja PR-Cosmetic valikoi hyvin tarkasti hoitolat, jotka saavat Dermalogican myyntiin. Heillä täytyy olla kosmetologikoulutus, mutta sen pituus ei ole aina selvillä. Monet lyhyen yksityisenkoulutuksen saaneetkin käyttävät Dermalogicaa. Sen jälkeen, kun hoitola on valittu Dermalogican käyttäjäksi kontrolli on tarkkaa. Dermalogica otetaan pois ellei käydä määrättyä määrää koulutuksia. Näin käy ihan todellisuudessakin, koska Hämeenlinnassa kaksi hoitolaa on menettänyt Dermalogican oikeudet. Se tae Dermalogicaa käyttävällä kosmetologilla on, että hän tuntee ainakin käyttämänsä tuotteet.
Tosin sekään ei aina kaikkea merkitse, koska voihan koulutuksessa istua sisäistämättä mitään. On myös vaikeaa kontroloida ettei hoitoloissa olisi jotain kouluttamatonta kesätyöntekijää, tai harjoittelijaa.
PR-Cosmetic on myös ainoa maahantuoja, jonka oma henkilökunta on saanut pitkän kosmetologikoulutuksen. Sen voisin sanoa ihan enempää meidän hoitolaa nostattamatta, että harva kosmetologi sitoutuu työhönsä niin tiukasti, kuin minä ja Mari. Olemme hyvin kunnianhimoisia työssämme ja haluamme tehdä, vaan parasta.
Moni kosmetologi ei ikinä haluaisi ottaa Dermalogican kaltaista hoitosarjaa, koska se velvoittaa jatkuvaan kouluttautumiseen. Me Marin kanssa käymme 5-10 koulutuspäivää vuodessa, vähän vuodesta riippuen.
Maailmankongressin jälkeen lokakuussa Dermalogicalle tulee uusi kontrollijärjestelmä millä paremmin pystytään myös asiakkaille tiedottamaan mikä on hoitolan taso. Pidän sitä erittäin tervetulleena systeeminä.
Inkeri
Pikemminkin, kuinka Dermalogica valitsee tuotteittensa edustajat? Lähes kuka tahansa voi perustaa kauneushoitolan. Miten yhtiössä varmistetaan, että tuotteiden jälleenmyynti ja hoitolakäyttö ovat osaavissa ja ammattitaitoisissa käsissä?
VastaaPoistaErityisesti kylpylä-, ym. matkojen kauneushoitoloissa kannattanee olla varovainen mahdollisten kieliongelmien, ammattitaidottomuuden ja jopa väärennöksien varalta (kaikkia hyviä merkkejä kopioidaan). Internet helpottaa valintaa, mutta komeatkaan kotisivut eivät ole tae ammattitaitoisesta hoidosta, jos itse kosmetologit jäävät pimentoon sivujen taakse. Purkkiarmeijan komentajien kohdalla näin ei ole tapahtunut. Monivuotiset vakioasiakkaat ovat olleet ensimmäisen kerran Inkerin ja/tai Marin hoidossa jo ennen blogien aikakautta. Riittänee, kun kysyy, miksi nämä asiakkaat palaavat aina vaan uudelleen saman kosmetologin luokse.
Kosmetologeihin, kampaajiin, hierojiin, lääkäreihin, jne. liittyy aina tietty lisäaspekti; asiakas on tavalla tai toisella kokenut hoitotilanteen positiiviseksi tilanteen yksityiskohdista riippumatta.
Kylpylöiden kauneushoitolaosastot ovat ihan oma lukunsa. Siellä saattaa saada ihan hyvänkin hoidon, mutta aika usein asiakkaat ovat pettyneet. Kylpylässä tehty työ on hiukan erilaista, koska koskaan ei näe jatkuvien hoitojen tulosta. Ei myöskään tarvitse ajatella, että asiakas tulisi uudestaan. Siinä kasvohoidon hoitava puoli varmaankin kärsii, koska harva asiakas sieltä hakee apua ongelmiinsa. Kyse on lähinnä hemmottelusta, mikä on tietysti tärkeä asia sekin.
PoistaUsein kylpylöissä on kova kiire ja hoitoon annetaan joku tietty aika. Yleensä 45min on hoidon maksimi ja siinä ei kovin kummoista tehdä. Toisaalta voi ajatella, että tekijällä on paljon kokemusta eri ihotyypeistä, koska asiakkaat vaihtuvat usein.
Inkeri
Minuakin ihmetyttää nämä suomea taitamattomat kosmetologit. Hämeenlinnassakin on ainakin kolme kauneushoitolaan joita pitää venäläinen kosmetologi. Muutin muutama vuosi sitten Hämeenlinnaan ja sen enempää ajattelematta marssin lähimpään kauneushoitolaan. Kasvohoito oli erikoinen kokemus, koska kosmetologi ei puhunut juuri ollenkaan suomea ja osoitti kaikin tavoin ettei hänellä ollut halua keskusteluun. Hoidon aikana hänellä oli TV auki, josta tuli joku venäläinen juttu. Olin tosi helpottunut, kun hoito oli ohitse.
VastaaPoistaSen jälkeen tutkinkin ja kyselin kaiken mahdollisen ennen kuin uskaltauduin uuteen kokeiluun. Sen jälkeen olenkin ollut Marin asiakas.
Ihmettelen onko Hämeenlinnassakin niin paljon venäläisiä, että nämä hoitolat menestyy. Jälkikäteen selvisi, että sekin hoitola missä kävin oli ollut useita vuosia Hämeenlinnassa. Luulisi, että useammassa vuodessa oppisi jollain tavoin kieltä. Olo oli todella epävarma, kun makasi selällään ja yhtään ei ollut tietoa mitä tehtiin. Se kosmetologin TV: n katselu oli, kuin pahimmasta farssista.
Hämeenlinnassa on ainakin yksi hyvin tasokas venäläissyntyisen pitämä kauneushoitola. Hän osaa hyvin suomea, koska on asunnut koko aikuisikänsä täällä. Hän on valmistunut Marin kanssa yhtäaikaa Valkeakosken ak:sta ja omaa hyvän ammattitaidon.
VastaaPoistaSuomalaisista kosmetologikouluista valmistuu paljon venäläisiä, tai virolaisia ja ehkä puolet jää Suomeen työhön. Tosin he osaavat jo hyvin kielen, koska ovat jo sitä opiskelussa käyttäneet. Valitettavasti en tiedä minkälainen venäläinen, tai virolainen kosmetologikoulutus on. Ehkä Hämeenlinnassakin on jo niin paljon venäläisiä turisteja, että heitä riittää asiakkaiksi.
Tuo TV:n katselu oli jo aikamoinen ylilyönti, mutta se sujuu kyllä ihan suomalaisiltakin. Se on kuitenkin ihan ääriesimerkki siitä milloin kannattaa vaihtaa kauneushoitolaa.
Inkeri