Pariisia pidetään kauneuden pääkaupunkina, ja muodin Mekkana. Nykyään se ei kuitenkaan enää ole näin. Vielä 80-luvulla ammattini tärkeimmät asiat tulivat Ranskasta, nyt parhaat uutuudet tulee Amerikasta tai Japanista.
Olen muutama vuosi sitten päässyt tutustumaan pariisilaiseen kauneushoitolaan kosmetologi ryhmän mukana. Me suomalaiset kosmetologit olimme aika hämmästyneitä. Mitään esimerkkiä meille sieltä ei ainakaan löytynyt, vaikka kyseessä oli Pariisin parhaalla liikealueella oleva merkkihoitola. Tietysti parisataavuotta vanhaan taloon ei saa kovin hyviä olosuhteita, mutta Suomessa terveystarkastaja olisi pistänyt firman kiinni heti. Katutason liiketilasta kiivettiin hoitotilaan sellaisia portaita pitkin, ettei niitä ikinä olisi meillä voinut käyttää asiakas käytössä.
Hoitohuoneet oli erittäin pieniä, ei lähellekään sitä 10m2 suositusta mikä Suomessa on. Vesipisteitä oli yksi ainoa, johon kaikki kosmetologit eri huoneista jonottivat. Yksi lavuaari, jonka lähellä ei ollut edes laskutilaa. Työoloissa ei oltu ergonomiaa ajateltu tipan vertaa. Ei myöskään hoitolan ulkonäköä. Siitä puuttui kaikki tyyli, ja viihtyvyys. Ainostaan näyteikkuna oli houkutteleva.
Huvittavinta oli se, että he ilmeisesti olivat keksineet hygienian merkityksen vasta nyt. Hienoin asia mitä he esittelivät, oli se, että päänauha ja kasvokompressit oli pakattu suljettuun muovipussiin. Tämän pussin saa jokainen asiakas itse avata, siten hän voi olla varma, että ne ovat puhtaat. Enpä oikein tiedä, mitä meidän asiakkaat tykkäisivät, jos he joutuisivat tämän tekemään. Luultavasti aika pian kritisoisivat turhia muovipusseja.
Suurin ero on siinä, ettei suomalainen asiakas edes tule ajatelleeksi pyyhkeiden puhtautta, koska se on niin itsestään selvää. En taatusti saa luxushoitolan mainetta sillä, että vakuutan käyttäväni puhdasta kasvokompressia, koska niinhän käyttää kaikki muutkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti