lauantai 24. syyskuuta 2011

Miten suhtautua?

On olemassa joku ihmistyyppi, joka suuttuu, kun saa lahjakortin kauneushoitolaan. Olen usein tätä ihmetetellyt, että mitä ihminen ajattelee kauneushoitolan ja kasvohoidon olevan, koska kokee sen niin loukkaavaksi. Sen ymmärrän, jos joku ei vaan halua tulla hoitoon ja jättää lahjakortin käyttämättä, mutta en sitä, että suututaan ja haukutaan meidät pataluhaksi.

Törmäsin tähän ilmiöön, kun kirjoitan blogia Hämeen Sanomien verkkosivuilla nimellä Yrittäjän ajatuksia. Olen siellä saanut aika ikävää kommentointia eräältä nimimerkiltä, hän on iäkkäämpi nainen sen olen ymmärtänyt. Hän paljasti eräässä kommentissaan kerran käyneensä rumuushoitolassa pakotettuna, kun oli saanut lahjakortin. Hänelle oli kuulemma hoettu viisitoistakertaa miten vanha hän on, ja ilmeisesti se oli häntä loukannut. Kysymys ei ollut meidän hoitolasta, mutta hän päätti kostaa sen minulle blogini kommenteissa.

Olen aina välillä kohdannut vastaavan tapauksen, että ollaan loukkaannuttu menneessä elämässä jossakin hoitolassa, ja me saamme tuntea se nahoissamme. Jos tällainen ihminen saa lahjakortin se tietää aivan varmasti ongelmia. Nykyään maksan heti lahjakortin hinnan rahana takaisin, vaikka sellainen ei kuulu kaupankäynnin tapoihin. En halua mitenkään, että joku joutuisi väkisin tulemaan hoitoon, koska meille on tulossa ihan vapaaehtoisiakin asiakkaita. En myöskään halua, että työntekijäni joutuu sellaiseen tilanteeseen, että hänet haukutaan syyttä suotta.

Voi myös olla ettei tällainen henkilö ole koskaan käynyt kauneushoitolassa, ja hänellä on joku ihan ihmeellinen kuva asiasta. Tilanne on todella ikävä, jos lahjanantaja saa kuulla tapahtuneesta. Mehän emme siitä kerro, mutta joskus lahjakortin saaja suuttuu myös lahjanantajalle. Yleensä on niin, että he vaan suuttuvat meille, vaikka se ei ole mitenkään meistä riippuvainen, että hän on saanut lahjakortin. He myös jotenkin pettyvät, kun eivät saakkaan riitaa aikaiseksi, kun lupaan heti maksaa rahan heidän tililleen.

Asiakaspalvelussa joutuu kohtaamaan todella monenlaisia ihmisiä, ja pääsääntöisesti todella mukavia. Jokainen kosmetologi järkyttyy, kun ensimmäisen kerran kohtaa äsken kertomani tilanteen, mutta kun se tapahtuu toistuvasti noin kerran vuodessa, tietää sen kuuluvan elämään. Olen miettinyt todella paljon, mitä siinä tilanteessa oikeastaan tapahtuu, miksi asiakas käyttäytyy näin, mutta mitään ratkaisua en ole vielä keksinyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti