Yrittäjän ensimmäinen velvollisuus on ajatella yrityksen taloutta, että työntekijät saa palkkansa ja muut laskut hoituu. Se on tietysti rakentunut sisääni tämän kolmenkymmennenkolmen vuoden aikana, aina aivoissa raksuttaa laskukone. Toisaalta kaikkea ei voi mitata rahassa. Senkin olen oppinut ettei pienyrittäjä rikastu, mutta kohtuullisessa leivässä voi pysyä ellei ihmeitä vaadi. Tosin se on varmaa, että harva pääsee kohtuulliseen palkaan pelkällä kahdeksan tunnit työpäivällä. Yleensä yrittäjän viikko on vähintään viisikymmentätuntinen.
Sen verran olen iän mukana oppinut tuntemaan itseäni, että tiedän etten ole ahne ja minulla erittäin tiukka moraali. Kasvohoidossa menee aina etusijalle asiakkaan tarpeet eikä hoidon kannattavuus. Jos asiakkaalle on luvattu tietyn hintainen kasvohoito, mutta näen, että paras tulos tulee jollain kalliimmalla tuotevalinnalla minä, sekä Mari valitsemme sen parhaimman, vaikka työ menee tappion puolelle. Uskon sen satsauksen tulevan joskus takaisin. Sitä on vaikea todentaa koska se tulee ja missä kohtaa, mutta kyllä se tulee.
Tiedän, että moni yrittäjä ei ymmärrä näkemystäni, kun en aina kiristä joka paikasta äärimmäistä hintaa. Nuo kuukausittain tarjouksessa olevat tuotteet ovat tavallaan vakioasiakkailleni palkinto siitä, että he ovat valineet meidän hoitolan. Koska firmani on Suomen suurin Dermalogican jälleen myyjä pystyn paljousalennuksia käyttämällä saamaan tuotealennuksia. Tavallaan se on maahantuojan palkkio minulle suurista ostoista ja voisin hyötyä siitä itse. Olen kuitenkin ajatellut, että ilman uskollisia asiakkaita täältä ei liikkuisi yksikään tuote. Asiakkaat siis saavat sen edun, että voivat ostaa turvallisia Dermalogican tuotteita halvimpaan hintaan koko Suomessa.
Aloin ajatella omaa ahneuttani ja moraaliani viime viikolla, kun käymään tuli eräs vakio asiakas. Hän oli lähes yhdeksänkymppinen rouva, joka on ollut vakioasiakkaani jo kahdeksankymmentäluvulta saakka. Rouva oli käynnyt ostoksilla edellisviikolla ja ostanut Super Rich Repairia ( 50ml, 126€) sehän on meidän talviajan suosikkivoide. Nyt hän tuli uudestaan käymään ja melkein itki harmista. Hän oli heittänyt vahingossa roskiin täysinäisen uuden purkin ja jättänyt vanhan tyhjän. Ja eihän sitä enää roskista löytynyt. Nyt hän halusi ostaa uuden ja oli niin vihainen itselleen ja kauhuissaan miten oli töppäillyt. En yksinkertaisesti voinut häntä rahastaa uudelleen, vaan annoin hänelle uuden purkin ilmaiseksi. Olen tuntenut rouvan niin kauan, ettei minulla ollut sydäntä rokottaa häntä vahingosta. Uskon, että senkin purkin hinta tulee joskus takaisin. Tai sitten se vähennetään palkastani ja ostan yhden sotakirjan vähemmän. Itsehän voin vähentää, vaikka ruuastani kunhan kissani saavat kaiken tarvitsemansa.
Varoitan kuitenkin etten aina ole yhtä höveli. Jos kaikki nyt ryntäätte hakemaan uusia purkkeja hukattujen tilalle, kiitän vaan teitä blogini lukemisesta :).
Sen verran olen iän mukana oppinut tuntemaan itseäni, että tiedän etten ole ahne ja minulla erittäin tiukka moraali. Kasvohoidossa menee aina etusijalle asiakkaan tarpeet eikä hoidon kannattavuus. Jos asiakkaalle on luvattu tietyn hintainen kasvohoito, mutta näen, että paras tulos tulee jollain kalliimmalla tuotevalinnalla minä, sekä Mari valitsemme sen parhaimman, vaikka työ menee tappion puolelle. Uskon sen satsauksen tulevan joskus takaisin. Sitä on vaikea todentaa koska se tulee ja missä kohtaa, mutta kyllä se tulee.
Tiedän, että moni yrittäjä ei ymmärrä näkemystäni, kun en aina kiristä joka paikasta äärimmäistä hintaa. Nuo kuukausittain tarjouksessa olevat tuotteet ovat tavallaan vakioasiakkailleni palkinto siitä, että he ovat valineet meidän hoitolan. Koska firmani on Suomen suurin Dermalogican jälleen myyjä pystyn paljousalennuksia käyttämällä saamaan tuotealennuksia. Tavallaan se on maahantuojan palkkio minulle suurista ostoista ja voisin hyötyä siitä itse. Olen kuitenkin ajatellut, että ilman uskollisia asiakkaita täältä ei liikkuisi yksikään tuote. Asiakkaat siis saavat sen edun, että voivat ostaa turvallisia Dermalogican tuotteita halvimpaan hintaan koko Suomessa.
Aloin ajatella omaa ahneuttani ja moraaliani viime viikolla, kun käymään tuli eräs vakio asiakas. Hän oli lähes yhdeksänkymppinen rouva, joka on ollut vakioasiakkaani jo kahdeksankymmentäluvulta saakka. Rouva oli käynnyt ostoksilla edellisviikolla ja ostanut Super Rich Repairia ( 50ml, 126€) sehän on meidän talviajan suosikkivoide. Nyt hän tuli uudestaan käymään ja melkein itki harmista. Hän oli heittänyt vahingossa roskiin täysinäisen uuden purkin ja jättänyt vanhan tyhjän. Ja eihän sitä enää roskista löytynyt. Nyt hän halusi ostaa uuden ja oli niin vihainen itselleen ja kauhuissaan miten oli töppäillyt. En yksinkertaisesti voinut häntä rahastaa uudelleen, vaan annoin hänelle uuden purkin ilmaiseksi. Olen tuntenut rouvan niin kauan, ettei minulla ollut sydäntä rokottaa häntä vahingosta. Uskon, että senkin purkin hinta tulee joskus takaisin. Tai sitten se vähennetään palkastani ja ostan yhden sotakirjan vähemmän. Itsehän voin vähentää, vaikka ruuastani kunhan kissani saavat kaiken tarvitsemansa.
Varoitan kuitenkin etten aina ole yhtä höveli. Jos kaikki nyt ryntäätte hakemaan uusia purkkeja hukattujen tilalle, kiitän vaan teitä blogini lukemisesta :).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti