keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Haluatko meiltä tekstiviestejä?

Mieheni sai viime viikolla tekstiviestin Eläinlääkäriasema Helmestä. Olemme käyttäneen tervakoskelaisen Helmen palveluja kissoillemme, niin kauan, kun Helmi on ollut olemassa. Olimme tosi ilahtuneita, kun sieltä tuli tekstiviesti, että kissojemme rokotukset ovat vanhenemassa. Mieheni soitti minulle heti, että sai sellaisen tekstarin ja kehuimme kilpaa hyvää palvelua. Olimme jo pariin kertaan miettineet, että miten ne meidän karvanaamojen rokotukset olivakaan voimassa. Soitin sitten heti ja sovin ajan, että kaikki kolme saadaan yhtäaikaa rokotetuksi. Emme hetkekään ajatelleet, että kyse oli markkinoinnista ja palvelujen myymisestä. Pidimme sitä hienona, että meidän kissojen asiat muistettiin ja hoidettiin.

Nyt kysyisinkin teiltä lukijamme ja asiakkaamme, miltä tuntuisi saada meiltä teksiviesti jossa muistuttaisimme, että kävit viimeksi kasvohoidossa puoli vuotta sitten? Moni asiakas on tullut todella tutuksi tämän kolmenkymmenen vuoden aikana, vaikka ei kävisikään hoidoissa, kuin pari kolme kertaa vuodessa. Tosi moni päivittelee, että aika kuluu niin vauhdilla ja ei vaan muista varata uutta aikaa. Suurin osahan varaa aina seuraavan ajan käydessään, mutta jos se jää syystä, tai toisesta, niin ajanvaraaminen lykkääntyy. Kosmetologina harmittelen sitä, että jo hyvään kuntoon saatu iho ehtii kuivua ja rasittua pahasti ja joudutaan tekemään paljon työtä, että peruskunto taas saavutetaan. Se tulee asiakkaalle kalliiksi, koska yleensä ei yksi hoito kerta enää riitä. Samoin iholle se on suuri rasite, joka nopeuttaa vanhenemista, kun hoitotilanne sahaa edestakaisin.

 Minulle käy ajanvarausten kanssa niin, että muistan vasta illalla sängyssä, että piti varata aikaa hammaslääkärille, tai hierojalle. Se on koko ajan takaraivossa, mutta aika kuluu niin vauhdilla ettei perässä ehdi. Sitten, kun vihdoin on saanut varattua hammaslääkärin, niin onkin mennyt jo puolivuotta. Itse olisin tyytyväinen, jos minun kosmetologini muistuttaisi ajanvarauksesta ja tekisi sen helpoksi hoitaa tekstiviestin välityksellä. Miten muuta ajattelevat asian, onko se epämiellyttävää tyrkyttämistä. Tekstiviestin sisältö pitäisi muotoilla niin, että asiakas ei kokisi velvollisuudekseen vastata siihen ja varata aikaa. Yhtä hyvin asiakas voi viestin vain sivuuttaa ja antaa asian olla.

Olen myös ajatellut jonkun hoitotuotteen kohdalla, kun saamme jonkun hyvän tarjouksen ja tavaraa on vain vähän, että mitä jos laittaisin siitä tekstarin, tai sähköpostin. Kun tiedämme mitä tuotteita asiakkaamme käyttää, niin voisin juuri niille viestittää, että nyt kannattaisi ostaa uusi pakkaus. Miltä nämä ajatukset kuulostaa? Tuleeko siitä meille karhunpalvelus ja asiakkaat suuttuvat tyrkytyksestä, vai koetaanko se palvelun parantamiseksi? 

4 kommenttia:

  1. Anonyymi12:19

    Hei

    Tätähän voi myös soveltaa nettikaupassa.
    Muutamat brittiläiset nettikaupat kysyvät tilauksen yhteydessä haluaako asiakas sähköposti- tai tekstiviestimuistutuksen kun tilattu tuote on arviolta loppumaisillaan.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi12:24

    Minusta idea on oikein hyvä. Itselleni käy ajanvarauksien suhteen juuri noin, kun kerroit. Tiedän myös, että ajanvarauksenne on hyvin täynnä ja sitten, kun muistan soittaa niin aika menee viikkoja eteenpäin. Tosin ymmärrän, että ajanvarauksenne on siksi täynnä, kun teette hyvää työtä ja kaikki haluaa teille hoitoon.
    Minä en ainakaan pahastuisi, jos saisin muistutustekstarin. Eihän siihen tarvitse reagoida ellei halua.

    Päivi

    VastaaPoista
  3. Anonyymi12:28

    Kyl mullekin sais tekstareita lähettää, sehän olisi vaan palvelun parantumista. Omat ajanvaraukseni teille olen jo pitkään hoitanut sähköpostilla ja oon saanu vastauksen tosi pian, kiitos. Varmaan moni asiakkaanne onkin niin tuttu, että voi muutenkin ilahtua yhteydenotostasi.
    Viimeksi muuten kerroit, et Jösse pelkää eläinlääkäreitä. Mites tuo rokotusreissu nyt meni?

    Yx asiakkaasi

    VastaaPoista
  4. Anonyymi19:07

    Minustakin idea kuulostaa ihan hyvältä kunhan niitä viestejä ei tule yhtenään. Ja jos ei viestiin vastata niin sitten ei jatkettaisi pommittamista. Auto huolloista tulee usein tekstiviestit jälkikäteen ja ei sekään ole hullumpi idea kysellä asiakkaalta mitä hän on palvelusta tykännyt. Olen myös sen kokenut, että kampaajani alkoi soitella muka ystävyyttään aina, kun tiesi hiustenleikkuun olevan lähellä. Se tuntui ärsyttävältä, kun hän ei muistuttanut suoraan, että varaappas aika, vaan höpötti ihan kaikkea muuta. Siksi hän onkin nyt entinen kampaajani.

    Liisukka

    VastaaPoista