tiistai 18. maaliskuuta 2014

Ajanvarauksia ei saa tehdä turhaan!

Kirjoitan taas vaikeasta aiheesta ja yritän pitää "kielen keskellä suuta" etten loukkaa ketään. On kuitenkin pakko nostaa taas keskusteluun nämä peruuttamattomat hoitoajat. Meillä ei ole ollut joulunjälkeen yhtäkään työpäivää, niin ettei ajanvarauksissa olisi jotain sählinkiä. Tämä on jotenkin outoa, koska ikinä ennen ihmisillä ei ole ollut näin paljoa kommunikointivälineitä, mutta viestittäminen ei kuitenkaan onnistu. Mitä tämä kertoo meistä ihmisistä ja tämän hetken yhteiskunnasta?

Pari viikkoa sitten näistä peruuttamattomista ajanvarauksista oli juttua Hämeen Sanomissa. Yksi haastateltavista oli oma kampaajani Tiina Kuikka Hiushuumasta. Hänkin kertoi, että peruuttamattomat ajanvaraukset ovat lisääntymään päin ja he harkitsevat sakkomaksun käyttöön ottoa. Radiosta kuulin, että Forssan Aikuispsykiatrinen poliklinikka oli ottanut käyttöön sakkomaksun, koska heiltä jäi käyttämättä yli 1000 ajanvarausta vuoden 2013 aikana. Tätä samaa siis kuuluu joka suunnalta. Meillä tämä asia näkyy voimakkaasti, koska asiakaspiirimme on suuri. Enenevässä määrin tapahtuu myös sellaisia ajanvarausmokia, joista ei meille ole haittaa. Asiakas saattaa tulla edellisenä päivänä, tai edellisenä viikkona, kun hoitoaika on. Meillehän se ei ole haitta, mutta ikävä tilanne asiakkaan kannalta. Ei ole kiva ajaa turhaa, vaikka parinkymmenen kilometrin päästä ja huomata olevansa viikkoa etuajassa.

Tietysti jokaisella saattaa unohtua ajanvaraus joskus ja se on ihan inhimillistä. Siitä ei pidä itseään syyllistää, jos kerran viidessä vuodessa unohtaa varauksensa. Sairaustapaus on myös ymmärrettävää, varsinkin mahatauti iskee nopeasti. Me emme ole vielä koskaan ottaneet maksua peruuttamattomasta ajasta, mutta nyt on vakavasti sitäkin mietittävä. Yleensä nämä unohdukset sattuu aina samoille ihmisille. On todella raivostuttavaa, että joku pitää tapanaan unohtaa aikansa joka toinen kerta. Tai perua aikansa aina saman päivän aamuna. Yleensä nämä vielä koskevat ilta-aikoja joita olisi aina joku ottamassa. Sitten on ihmisiä, jotka tulevat aina puolituntia myöhässä. Silloin he sotkevat koko päivän aikataulun.

Ihan uusi tapa on sellainen, että asiakas haluaisi tehdä alustavan varauksen ja varmistaa vasta samana päivänä tuleeko hän. Tätäkään en ymmärrä mistä tällainen "alustava varaus" ajattelu on tullut. Hoitoon joko varataan aika, tai ei varata me emme voi tehdä turhia varauksia. Pyrimme Marin kanssa olemaan hyvin joustavia, mutta emme voi ikuisesti, vaan joustaa. Tästä ongelmasta tulee meille tappiota noin 500€/viikko ja moni asiakas kärsii, kun olisi halunut juuri sen käyttämättä jätetyn ajan. Helsingissä kaikki tutut kosmetologit ottavat 50% hoitoon varatun ajan hinnasta ja sen ihan lain mukaista. Hoitoaika pitäisi perua 24 tuntia aikaisemmin. Vähiten meille tulee haittaa, jos aika peruutetaan kolme päivää ennen.

En ollenkaan tarkoita sitä etteikö aikoja saisi peruuttaa, tai vaihtaa. Se ei ole millään tavoin ongelma, jos asiakas vaihtaa aikaansa, vaikka viikkoa ennen varausta. Toisaalta iho saattaa kärsiä siitä kovastikin, jos hoitoväli venyy liian pitkäksi. Joskus asiakkailla saattaa olla sellainen elämän tilanne etteivät he yksinkertaisesti tiedä milloin joutuvat perumaan ajan viime hetkillä. Yleensä tapaukset ovat sellaisia, että ihminen hoitaa vakavasti sairasta puolisoaan, lastaan, tai vanhempiaan kotona ja lähtö sairaalaan tulee äkkiä. Näissä tapauksissa me aina joustamme, kun tiedämme tilanteen. Yleensä nämä ovat ohimeneviä aikoja ja omaishoitajankin pitää päästä itseään hoidattamaan. Ajanvarauksen peruuntumisesta voi ilmoittaa meille, vaikka keskellä yötä sähköpostilla, tai tekstarilla. Luemme aina heti työhön tullessamme sähköpostit ja tekstarit. Aamuisin avaamme klo 10, mutta paikalla olemme noin puolikymmenen maissa.

Suurin osahan asiakkaistamme ovat meidän vakioasiakkaita, jotka ovat vuosikymmeniä käyneet meillä. Eikä vakioasiakkaiden kanssa näitä ongelmia niin olekaan, se onkin ihan pieni porukka joka tämän ongelman tuo mistä kaikki kärsii. Hämeen Sanomien jutussa korostettiin, että nuoret jättävät aikoja käyttämättä. Meidän mielestä se ei ole niin, vaan ihan kaiken ikäisistä löytyy näitä huolimattomia. 

4 kommenttia:

  1. Anonyymi15:43

    Hei!
    Kannattaa ottaa se sanktio käyttöön. Jos sitten nämä aktiiviset unohtajat alkaisivat muistaa paremmin.

    VastaaPoista
  2. En tiedä mikä käytäntö Hämeenlinnassa on yleisesti, mutta Helsingissä on ennemmin sääntö kuin poikkeus että peruuttamattomasta ajasta rokotetaan.
    Minä en siis näe tässä mitään ongelmaa. Jos marginaaliryhmän huolimattomuus aiheuttaa viikkotasolla noinkin suurta taloudellista tappiota, niin lisätkää hinnastoon huomautus, että peruutukset viimeistään 24h ennen hoitoaikaa tai veloitatte 50-75% käynnin hinnasta.

    Vakioasiakkaiden elämä jatkuu entisellään ja unohtelijat toivottavasti parantavat tapansa.

    VastaaPoista
  3. Anonyymi20:56

    Olen samaa mieltä edellisten kanssa. Kannattaa sanktioida.

    Leena

    VastaaPoista
  4. Ilmeisesti tähän meidän on mentävä. Se on, vaan jotenkin nurinkurista, että nykyään kun on monta tapaa viestiä ja almanakkoja sähköisinä ja ilman sähköä pitää vielä sanktioiden avulla ihmistä kouluttaa. Keskustelen vielä Marin kanssa mitä asiassa tehdään. Toisaalta en haluaisi niitä asiakkaita maksattaa, jotka tekevät erehdyksen kerran viidessä vuodessa.

    Inkeri

    VastaaPoista